ספרות חמ"ד | חטיבת ביניים

יחידות הוראה מתוקשבות לכיתה ז

חזרה לראש הדף
על יכולת האדם להשתנות: עיון בסיפור החסידי "אם לא למעלה מזה" ובפיוט "כחומר ביד היוצר"
על יכולת האדם להשתנות: עיון בסיפור החסידי "אם לא למעלה מזה" ובפיוט "כחומר ביד היוצר"
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

היחידה עוסקת בשאלת היכולת של האדם להשפיע על גורלו, לשנות ולהשתנות. במרכזה שתי יצירות: הסיפור העממי של י"ל פרץ "אם לא למעלה מזה" והפיוט שמחברו אינו ידוע "כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר".
היחידה מיועדת לתחילת השנה בכיתה ז' ורלוונטית גם לקראת הימים הנוראים וגם לחוויות התלמידים בשנתם הראשונה בחטיבת הביניים: התחלות חדשות, היכרויות חדשות והיכולת להשתנות.

ליחידת ההוראה
האחר ואני - עיון ביצירות "איך זה שכוכב" ו"החבר"
האחר ואני - עיון ביצירות "איך זה שכוכב" ו"החבר"
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

ביחידה זו נעסוק בנושא "האחר ואני" בעיון בשירו של נתן זך "איך זה שכוכב" ובסיפור הקצר "החבר" מאת אלזה מורנטה. בשתי היצירות מסופר על אדם המתבונן באחר ובוחן את דעותיו ואת רגשותיו מולו כמו גם בתמות של אומץ לב וחברות.

ליחידת ההוראה
תשמור על העולם, ילד: עיון בפיוטי גשם ובמדרש דוד המלך הצִרעה והעכביש
תשמור על העולם, ילד: עיון בפיוטי גשם ובמדרש דוד המלך הצִרעה והעכביש
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

ביחידה זו נאיר את החשיבות שיש לטבע סביבנו. נדון בהכרח לשמור עליו ונבין לעומק את מאמר חז"ל כי "אם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך" ‎(קהלת רבה). יש לשמור על הטבע לא רק בשל התועלת הרבה שהאדם מפיק מכל פרט בעולם אלא גם ובעיקר מתוך הבנה שהקב"ה מדבר עם האנושות דרך הטבע. הדוגמה המובהקת לכך היא ירידת גשמים או חלילה עצירתם בעקבות מעשיו של עם ישראל. נגיע להבנות אלו דרך עיון בפיוטים "זכור אב" (מחבר לא ידוע, מתוך "תפילת גשם" של עדות אשכנז) ו"אל חי יפתח אוצרות שמיים" (מחבר לא ידוע, מתוך "תיקון הגשם" של עדות המזרח) ובמעשה חכמים "דוד המלך, הצִרעה והעכביש".

ליחידת ההוראה
לב אבות על בנים - עיון ביצירות "ניגונים" ו"עץ הדובדבן השבור"
לב אבות על בנים - עיון ביצירות "ניגונים" ו"עץ הדובדבן השבור"
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

יחידה זו תעסוק ביחסי אבות ובנים, ייבחנו בה פערי הדורות וכיצד אפשר לגשר על פערים אלו.
השיר "ניגונים" שכתבה המשוררת פניה ברגשטיין והסיפור הקצר "עץ הדובדבן השבור" מאת הסופר ג'סי סטיוארט משקפים את הקונפליקט הבין-דורי ומציעים דרכים שונות להתמודד איתו.

ליחידת ההוראה
החזרה למוטב
החזרה למוטב
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

הסיפור "החזרה למוטב" מספר על השינוי שחל בג'ימי ולנטיין, אסיר משוחרר ופורץ מקצועי לכספות בנקים. ביחידה זו נעסוק בדמותו, בקונפליקטים העולים מהסיפור ובמבנה הסיפור הקצר. כמו כן נדון ביכולת השינוי של האדם מן הקצה אל הקצה ובתגובת החברה לשינויים אלו.

ליחידת ההוראה
מתחילים מחדש: עיון ב"שעונים שהעלו חלודה", "בן אדם מה לך נרדם" ו"שוב נתחיל מחדש"	מתחילים מחדש: עיון ב"שעונים שהעלו חלודה", "בן אדם מה לך נרדם" ו"שוב נתחיל מחדש"
מתחילים מחדש: עיון ב"שעונים שהעלו חלודה", "בן אדם מה לך נרדם" ו"שוב נתחיל מחדש" מתחילים מחדש: עיון ב"שעונים שהעלו חלודה", "בן אדם מה לך נרדם" ו"שוב נתחיל מחדש"
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

ימי אלול, ימים של חשבון נפש, של סיכום שנה. האוויר הסתווי בחוץ מאותת כי אנחנו עוברים למהות אחרת, פנימית יותר ועמוקה. דווקא בימים של סיכום השנה אנחנו פותחים את שנת הלימודים ונכנסים לאווירה של התחלות חדשות. מעגל נסגר ומעגל נפתח. יחידה זאת עוסקת בתכנים של התעוררות הלב, של הרהורי תשובה בימי אלול והימים הנוראים. ביחידה נלמד את הסיפור החסידי "השעונים שהעלו חלודה", את פיוט הסליחות "בן אדם מה לך נרדם" ולבסוף את השיר "שוב נתחיל מחדש" שכתב המשורר נתן יונתן.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי

יחידות הוראה מתוקשבות לכיתות ז-ח

חזרה לראש הדף
עלה למעלה עלה: עיון בסיפור "בארבה ניקוס" ובשיר "שיר קניה בדיזנגוף"
עלה למעלה עלה: עיון בסיפור "בארבה ניקוס" ובשיר "שיר קניה בדיזנגוף"
  • כיתה: ז',ח'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

מהקמת מדינת ישראל ועד ימינו המדינה קולטת אל תוכה עולים מארצות רבות. יחידה זו עוסקת בקשיים האוניברסליים של הגירה ובהשפעותיה על שאלות של זהות, התבגרות ושייכות. היחידה כוללת סיפור מתורגם ושירים ישראליים המציגים התמודדויות שונות עם הגירה וחושפים קשת של רגשות המלווים מהגרים. מיצירות אלה נוכל ללמוד על אתגרי העלייה. העיסוק המגוון יאפשר לתלמידים להכיר את הסוגיה מנקודות מבט שונות.

ליחידת ההוראה
כמו שמש שזורחת : מדרש "הדן חברו לכף זכות" ו"כולנו זקוקים לחסד"
כמו שמש שזורחת : מדרש "הדן חברו לכף זכות" ו"כולנו זקוקים לחסד"
  • כיתה: ז',ח'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

ביחידה זו נעסוק בכוח של ראיית הטוב והחסד בעולם. נלמד מהמדרש "הדן חברו לכף זכות" את המעלה הגדולה בהסרת החשדנות בין בני אדם והגברת האמון זה בזה. נלמד את השיר "כולנו זקוקים לחסד" וניווכח כי מחווֹת אנושיות של נתינה, מגע וחום הופכות את העולם שלנו למקום שטוב לחיות בו.

ליחידת ההוראה
אומרים ישנה ארץ - עיון ב"קאובוי" מאת חיים סבתו וב"מאחורי השער" מאת ח"נ ביאליק
אומרים ישנה ארץ - עיון ב"קאובוי" מאת חיים סבתו וב"מאחורי השער" מאת ח"נ ביאליק
  • כיתה: ז',ח'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

ביחידה זו נעסוק בסיפור "קאובוי" מאת הסופר הרב חיים סבתו ובשיר "מאחורי השער" של חיים נחמן ביאליק. שתי היצירות עוסקות בעלייה לארץ ישראל ובדבש ובעוקץ שבה. בסיפור "קאובוי" נכיר את העולה החדש חיים, תלמיד צעיר שמנסה להשתלב בארץ החדשה ובמנהגיה. השיר "מאחורי השער" מתאר נער בדרכו לארץ ישראל שאינו מצליח להגיע אליה.

ליחידת ההוראה
כולנו רקמה אנושית אחת חיה - יחידה בנושא השואה
כולנו רקמה אנושית אחת חיה - יחידה בנושא השואה
  • כיתה: ז',ח'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

היחידה מאגדת יצירות ספרות בנושא השואה המתאימות לכיתות חטיבת הביניים. היצירות נבחרו מתוכנית הלימודים לחטיבת הביניים בכוונה להדגיש את הסולידריות והאנושיות המתגלה גם ברגעי התופת, ולחנך לאמונה כי גם במצבים קשים יש לאדם בחירה בין טוב לרע.

ליחידת ההוראה
"לירושלים עירי" ירושלים בשירים
"לירושלים עירי" ירושלים בשירים
  • כיתה: ז',ח'
  • נושא מרכזי: שירה

ביחידה זו נעמיק את היכרותנו עם העיר ירושלים באמצעות שירים שנכתבו על העיר. נתבונן בכיסופי הדורות לירושלים מרבי יהודה הלוי ועד למשוררי ימינו. נבחן את מהותה של העיר שחוברה לה יחדיו אך מקיימת בתוכה ניגודים רבים.

ליחידת ההוראה
רק בגלל הרוח: עיון ביצירות "מאויב לאוהב" ו"על כל אלה"
רק בגלל הרוח: עיון ביצירות "מאויב לאוהב" ו"על כל אלה"
  • כיתה: ז',ח'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

"רק בגלל הרוח" - רוחו של אדם היא יכולתו להתעלות מעל שגרת היום־יום, מעל תכתיבים ומוסכמות ולהתגבר על מכשולים חיצוניים ופנימיים. יחידה זו תעסוק בתנועה זו מן הפנים אל החוץ ומן החוץ אל הפנים בקריאה ועיון בסיפור הקצר "מאויב לאוהב" מאת ש"י עגנון. סיפור זה מתאר אדם הנאבק בכוחה של הרוח ומתמודד איתה כדי להשיג את מטרותיו. זהו גם סיפור המאבק של עם ישראל לבניית ארץ ישראל ויישובה.
נמשיך לדון בתמה זו בשיר "על כל אלה" של נעמי שמר. השיר מתאר את היכולת לקבל את קיומו של הרע כחלק ממציאות החיים המורכבת מטוב לצד רע. הקושי המצוי ברקע לשיר קשור אף הוא למאבק על הבית הלאומי.

ליחידת ההוראה
על חולמים וחלומות
על חולמים וחלומות
  • כיתה: ז',ח'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

לכל אדם חלומות גדולים וקטנים, כמוסים וגלויים. כל אדם יוצא לאורך חייו למסעות להגשמת חלומותיו. במסעות אלה מתגלים לאדם אוצרות חומריים ורוחניים.
ביחידה זו נברר מהם האוצרות בחיינו ונלמד כי לעיתים אוצרות שחיפשנו הרחק מתגלים ממש קרוב אלינו.
היצירות שנכיר ביחידה זו הן הסיפור החסידי "אוצר תחת הגשר" והשיר "זה החלום" של המשורר הנורווגי אולב האוגה.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי

יחידות הוראה מתוקשבות לכיתה ח

חזרה לראש הדף
שירת רחל - חיבור לטבע ולארץ ישראל
שירת רחל - חיבור לטבע ולארץ ישראל
  • כיתה: ח'
  • נושא מרכזי: שירה

רחל בלובשטיין, המוכרת יותר בכינויה "רחל המשוררת", או פשוט "רחל", הייתה מגדולות המשוררות העבריות של ראשית המאה העשרים. בחרנו להתמקד ברחל במסגרת ייחודו של יוצר, יוצר שמכירים לעומק. ביחידה זו נתוודע אל דמותה של רחל, נלמד לעומק שני שירים שלה, "אל ארצי" ו"עץ אגס", ונתבונן בשירים נוספים שכתבה.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי

יחידות הוראה מתוקשבות לכיתה ט

חזרה לראש הדף
זיוף או כנות: עיון ב"המחרוזת" וב"עבדי זמן"
זיוף או כנות: עיון ב"המחרוזת" וב"עבדי זמן"
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

ביחידה זו נעסוק בסיפור קצר "המחרוזת" מאת מופסאן ובשיר משירת ימי הביניים "עבדי זמן" של ר' יהודה הלוי.

ליחידת ההוראה
שימו לב אל הנשמה: עיון בסיפור "האיש שנותר בשדה" ובפיוט "ישנה בחיק ילדות"
שימו לב אל הנשמה: עיון בסיפור "האיש שנותר בשדה" ובפיוט "ישנה בחיק ילדות"
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

תפקידה של יחידה זו הוא לשתף את התלמידים בקריאת ההשכמה בתקופה מיוחדת זו שבה הלבבות מתעוררים משנת קיץ ארוכה אל ימים שבהם הרהורי התשובה מתחילים להפציע. נעשה זאת בעיון בשתי יצירות: "האיש שנותר בשדה" (מתוך "שבחי הבעש"ט" בעיבוד פנחס שדה) והפיוט "ישנה בחיק ילדות" של רבי יהודה הלוי.
שתי יצירות אלו מתארות התעוררות משינה כדרך מטפורית לעורר חשיבה של האדם על ייעודו, על תכלית חייו ועל המטרות שהוא מציב לעצמו. ביחידה זו נעיין בדמיון בין היצירות ובייחודיות שבה כל יצירה מבטאת רעיונות אלו.

ליחידת ההוראה
צלם אנוש ואמפתיה עיון בסיפור "החזיר" מאת אידה פינק ובסיפור "ילד זר" מאת גרשון שופמן
צלם אנוש ואמפתיה עיון בסיפור "החזיר" מאת אידה פינק ובסיפור "ילד זר" מאת גרשון שופמן
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

היחידה עוסקת בנושא האדישות האנושית ובאמפתיה. ביחידה נפתח בלימוד אינטנסיבי של הסיפור "החזיר" מאת אידה פינק. נמשיך עם לימוד הסיפור "ילד זר" מאת גרשון שופמן ונקשור בינו לבין הסיפור "החזיר". נסיים את היחידה בשיעור סיכום ובו סיפור קצרצר שפרסם אורי אורבך בבלוג בתקופת היותו חבר כנסת ובעקבותיו נדון בצורך בגילויי אמפתיה לנוכח אדישות.

ליחידת ההוראה
להיות עם שורשים וכנפיים
להיות עם שורשים וכנפיים
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

היצירה "תמונות מבית הספר העממי" של אמנון שמוש עוסקת בחוויית ילדותו של ילד אשר עלה מסוריה עם משפחתו במסגרת עליות שנות החמישים. ביצירה מסרטט המספר את תמונת נוף מולדתו שעה שעולים מארצות שונות נפגשים עם מודל הצבר ועם מדיניות "כור ההיתוך".

ליחידת ההוראה
"ואני לא אכעס" עיון ביצירות: 'האתרוג' סיפור חסידי, 'אתרוגו של אותו צדיק' והסרט 'אושפיזין'
"ואני לא אכעס" עיון ביצירות: 'האתרוג' סיפור חסידי, 'אתרוגו של אותו צדיק' והסרט 'אושפיזין'
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים

יחידה זו תעסוק בשלושה נושאים עיקריים: היכולת לשלוט בכעס, ראיית הזולת וכוחה של אמונה. את נושאים אלו נבחן בשלוש יצירות שהן למעשה גרסאות שונות של יצירה אחת. סיפור המקור הוא הסיפור החסידי "האתרוג". בעקבותיו נכתב סיפורו של ש"י עגנון "אתרוגו של אותו צדיק" ונוצר הסרט "האושפיזין" של הבמאי גידי דר, על פי תסריטו של שולי רנד. במהלך השיעורים נשווה בין היצירות, נמצא בהן נקודות דמיון ושוני באפיון הדמויות ובנוגע לשאלות העקרוניות העולות מהסיפור. נתוודע לסגנון הכתיבה של ש"י עגנון שיש בו אירוניה וביקורת ולשפה העגנונית המושתתת על שפת בית המדרש. כלים אלו יובילו אותנו לקריאה ביקורתית, לזיהוי החופש האומנותי של הסופר והיוצר ולזיהוי הדרכים שבהן הגרסאות השונות מובילות למשמעויות שונות של הסיפור.

ליחידת ההוראה
ונזכור את כולם: עיון בשיר "מגש הכסף" ובשיר "הרעות"
ונזכור את כולם: עיון בשיר "מגש הכסף" ובשיר "הרעות"
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: שירה

יחידה זו מיועדת לאחד הימים החשובים בלוח השנה הישראלי: יום הזיכרון לחיילי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה. ביחידה נלמד שני שירי זיכרון של משוררי תש"ח: "מגש הכסף" של נתן אלתרמן ושיר "הרְעות" של חיים גורי. בקריאת השירים ובלימודם נלמד על הסיפור ההיסטורי שבבסיסם, נדון בערכים של הקרבה ורעות המתוארים בשירים ונשוחח על משמעות הזיכרון.

ליחידת ההוראה
ואולי יבוא יום ונהפוך שווים - כלבת הרש ומרגרט אן
ואולי יבוא יום ונהפוך שווים - כלבת הרש ומרגרט אן
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: שירה

יחידה זו עוסקת בנושא דחייה חברתית וניכור. ביחידה נלמד את הסיפור "כלבת הרש" העוסק בילד שנפגע מיחס החברה אליו, ואת השיר "מרגרט אן" הנוגע בתחושת הזרות של ילדה בחברה. שתי היצירות מזמנות דיון חשוב ביחס של החברה כלפי מי שבשוליה, ומטרת היחידה לעורר את התלמיד לבעיה חברתית נפוצה זו. מטרה נוספת היא הכרות עם היצירות, עם מאפייניהן הייחודיים ועם מושגים ספרותיים העולים בהן.

ליחידת ההוראה
תראה אותי, תיתן לי יד - "יגון" ו"גן נעול"
תראה אותי, תיתן לי יד - "יגון" ו"גן נעול"
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: שירה

הסיפור "יגון" של אנטון צ'כוב מספר על עגלון שבור לב לאחר מות בנו המנסה למצוא אוזן קשבת למצוקותיו, אך פניותיו נענות באדישות ובלעג, כך מעמת הסיפור את הקורא עם בדידות האדם בעיר הגדולה.
השיר "גן נעול" של רחל המשוררת מתאר מנגד את האדם החפץ להתקרב לאדם אחר, ונענה בדלת סגורה. כעת נתונה בידו הבחירה אם להתייאש או להתדפק שוב על השער הנעול.
ביחידה זו נעסוק באופנים שבהם אפשר ליצור חברה שיש בה רגישות חברתית ואכפתיות, חוויותיו של יונה העגלון ילמדו אותנו למה לשים לב וכיצד לשים לב. נלמד כי השיחה והדיבור יוצרים שייכות, נחשוב עם התלמידים על הקשבה ועל שיחה ועל הדרכים הקטנות והגדולות שבהם נוצר קשר ונוצרת חברות.

ליחידת ההוראה
שירת זלדה - חיבור לאני, למשפחה ולחברה
שירת זלדה - חיבור לאני, למשפחה ולחברה
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: שירה

ביחידה זו נכיר את דמותה של זלדה ונעמיק בשלושה שירים שלה: "שני יסודות", "פנאי" ו"שכני הסנדלר". בנוסף לעיון המעמיק בשירים אלו נעשיר את הלימוד בקריאה של שיר נוסף שכתבה זלדה - "לכל איש יש שם".
בלימוד השירים נתמקד בשלושה מעגלים: חיבור של האדם (האני) לעצמו, זיקה של האדם למשפחתו ויחסו לזולת - לסביבה.
נפתח בעיון בשיר "שני יסודות" ובעקבותיו נדון בחיבור האדם לעצמו, בשאלות הקשורות בזהות עצמית, בהכרת הכוחות המצויים בו וביכולת של היחיד לאזן את הכוחות שבתוכו. נמשיך בלימוד השיר "פנאי" שיוביל אותנו לדיון ביחס למשפחה, נראה כיצד זלדה מעצבת את זיכרונות ילדותה ואילו רגשות מעוררים בה זיכרונות אלו ולבסוף נקרא את השיר "שכני הסנדלר" ונדון ביחס של האני לזולת ובמפגש של זלדה עם דמויות שוליים המעוררות בה מחשבות לגבי עצמה.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי