כיתה ז, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים
היחידה עוסקת בשאלת היכולת של האדם להשפיע על גורלו, לשנות ולהשתנות. במרכזה שתי יצירות: הסיפור העממי של י"ל פרץ "אם לא למעלה מזה" והפיוט שמחברו אינו ידוע "כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר".
היחידה מיועדת לתחילת השנה בכיתה ז ורלוונטית גם לקראת הימים הנוראים וגם לחוויות התלמידים בשנתם הראשונה בחטיבת הביניים: התחלות חדשות, היכרויות חדשות והיכולת להשתנות
ספרות חמ"ד | חטיבת ביניים
יחידות הוראה


כיתות ז-ח, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים
ימי אלול, ימים של חשבון נפש, של סיכום שנה. האוויר הסתווי בחוץ מאותת כי אנחנו עוברים למהות אחרת, פנימית יותר ועמוקה. דווקא בימים של סיכום השנה אנחנו פותחים את שנת הלימודים ונכנסים לאווירה של התחלות חדשות. מעגל נסגר ומעגל נפתח. יחידה זאת עוסקת בתכנים של התעוררות הלב, של הרהורי תשובה בימי אלול והימים הנוראים. ביחידה נלמד את הסיפור החסידי "השעונים שהעלו חלודה", את פיוט הסליחות "בן אדם מה לך נרדם" ולבסוף את השיר "שוב נתחיל מחדש" שכתב המשורר נתן יונתן.

כיתות ז-ח, נושא מרכזי: שירה
רחל בלובשטיין, המוכרת יותר בכינויה "רחל המשוררת", או פשוט "רחל", הייתה מגדולות המשוררות העבריות של ראשית המאה העשרים. בחרנו להתמקד ברחל במסגרת ייחודו של יוצר, יוצר שמכירים לעומק. ביחידה זו נתוודע אל דמותה של רחל, נלמד לעומק שני שירים שלה, "אל ארצי" ו"עץ אגס", ונתבונן בשירים נוספים שכתבה

כיתות ז-ח, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים, שירה
היצירה "תמונות מבית הספר העממי" של אמנון שמוש עוסקת בחוויית ילדותו של ילד אשר עלה מסוריה עם משפחתו במסגרת עליות שנות החמישים. ביצירה מסרטט המספר את תמונת נוף מולדתו שעה שעולים מארצות שונות נפגשים עם מודל הצבר ועם מדיניות "כור ההיתוך"

כיתות ז-ח, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים, שירה
ביחידה זו נאיר את החשיבות שיש לטבע סביבנו. נדון בהכרח לשמור עליו ונבין לעומק את מאמר חז"ל כי "אם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך" (קהלת רבה). יש לשמור על הטבע לא רק בשל התועלת הרבה שהאדם מפיק מכל פרט בעולם אלא גם ובעיקר מתוך הבנה שהקב"ה מדבר עם האנושות דרך הטבע. הדוגמה המובהקת לכך היא ירידת גשמים או חלילה עצירתם בעקבות מעשיו של עם ישראל. נגיע להבנות אלו דרך עיון בפיוטים "זכור אב" (מחבר לא ידוע, מתוך "תפילת גשם" של עדות אשכנז) ו"אל חי יפתח אוצרות שמיים" (מחבר לא ידוע, מתוך "תיקון הגשם" של עדות המזרח) ובמעשה חכמים "דוד המלך, הצִרעה והעכביש"

כיתות ז-ח, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים, שירה
הסיפור "החזרה למוטב" מספר על השינוי שחל בג'ימי ולנטיין, אסיר משוחרר ופורץ מקצועי לכספות בנקים. ביחידה זו נעסוק בדמותו, בקונפליקטים העולים מהסיפור ובמבנה הסיפור הקצר. כמו כן נדון ביכולת השינוי של האדם מן הקצה אל הקצה ובתגובת החברה לשינויים אלו

כיתה ט, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים
תפקידה של יחידה זו הוא לשתף את התלמידים בקריאת ההשכמה בתקופה מיוחדת זו שבה הלבבות מתעוררים משנת קיץ ארוכה אל ימים שבהם הרהורי התשובה מתחילים להפציע. נעשה זאת בעיון בשתי יצירות: "האיש שנותר בשדה" (מתוך "שבחי הבעש"ט" בעיבוד פנחס שדה) והפיוט "ישנה בחיק ילדות" של רבי יהודה הלוי.
שתי יצירות אלו מתארות התעוררות משינה כדרך מטפורית לעורר חשיבה של האדם על ייעודו, על תכלית חייו ועל המטרות שהוא מציב לעצמו. ביחידה זו נעיין בדמיון בין היצירות ובייחודיות שבה כל יצירה מבטאת רעיונות אלו

כיתה ט, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים
היחידה עוסקת בנושא האדישות האנושית ובאמפתיה. ביחידה נפתח בלימוד אינטנסיבי של הסיפור "החזיר" מאת אידה פינק. נמשיך עם לימוד הסיפור "ילד זר" מאת גרשון שופמן ונקשור בינו לבין הסיפור "החזיר". נסיים את היחידה בשיעור סיכום ובו סיפור קצרצר שפרסם אורי אורבך בבלוג בתקופת כהונתו כחבר כנסת ובעקבותיו נדון בצורך בגילויי אמפתיה לנוכח אדישות

כיתה ט, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשה חכמים
יחידה זו תעסוק בשלושה נושאים עיקריים: היכולת לשלוט בכעס, ראיית הזולת וכוחה של אמונה. את נושאים אלה נבחן בשלוש יצירות שהן למעשה גרסאות שונות של יצירה אחת. סיפור המקור הוא הסיפור החסידי "האתרוג". ובעקבותיו נכתב סיפורו של ש"י עגנון "אתרוגו של אותו צדיק" ונוצר הסרט "האושפיזין" של הבמאי גידי דר, על פי תסריטו של שולי רנד. במהלך השיעורים נשווה בין היצירות, נמצא בהן נקודות דמיון ושוני באפיון הדמויות ובנוגע לשאלות העקרוניות העולות מהסיפור. נתוודע לסגנון הכתיבה של ש"י עגנון שיש בו אירוניה וביקורת ולשפה העגנונית המושתתת על שפת בית המדרש. כלים אלו יובילו אותנו לקריאה ביקורתית, לזיהוי החופש האומנותי של הסופר והיוצר ולזיהוי הדרכים שבהן הגרסאות השונות מובילות למשמעויות שונות של הסיפור

כיתה ט, נושא מרכזי: שירה עברית מודרנית
יחידה זו מיועדת לאחד הימים החשובים בלוח השנה הישראלי: יום הזיכרון לחיילי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה. ביחידה נלמד שני שירי זיכרון של משוררי תש"ח: "מגש הכסף" של נתן אלתרמן ושיר "הרְעות" של חיים גורי. בקריאת השירים ובלימודם נלמד על הסיפור ההיסטורי שבבסיסם, נדון בערכים של הקרבה ורעות המתוארים בשירים ונשוחח על משמעות הזיכרון.

כיתה ז-ח, נושא מרכזי: סיפורים קצרים / סיפורים חסידיים / מעשי חכמים
"רק בגלל הרוח" - רוחו של אדם היא יכולתו להתעלות מעל שגרת היום־יום, מעל תכתיבים ומוסכמות ולהתגבר על מכשולים חיצוניים ופנימיים. יחידה זו תעסוק בתנועה זו מן הפנים אל החוץ ומן החוץ אל הפנים בקריאה ועיון בסיפור הקצר "מאויב לאוהב" מאת ש"י עגנון. סיפור זה מתאר אדם הנאבק בכוחה של הרוח ומתמודד איתה כדי להשיג את מטרותיו. זהו גם סיפור המאבק של עם ישראל לבניית ארץ ישראל ויישובה.
נמשיך לדון בתמה זו בשיר "על כל אלה" של נעמי שמר. השיר מתאר את היכולת לקבל את קיומו של הרע כחלק ממציאות החיים המורכבת מטוב לצד רע. הקושי המצוי ברקע לשיר קשור אף הוא למאבק על הבית הלאומי.