מיומנויות תחומיות

חזרה לפדגוגיה של ספרות חמ"ד
  • טיפוח יכולת ההבנה והפרשנות של הלומדים כקוראים עצמאיים של טקסטים ספרותיים מסוגים שונים.
    התלמידים ירכשו כלים לקריאה מושכלת של היצירה הספרותית לסוגיה, תוך שימוש במושגים ובמונחים ההולמים את תחום הדעת.
  • יזהו את מאפייני הסוגה של היצירה, וידונו בה גם מתוך התייחסות למסגרת הסוגה;
  • יתארו ויעריכו את הקשר בין תוכן לצורה;
  • יסבירו את השפעת דרכי העיצוב של היצירה על משמעותה ועל ערכה האסתטי.
  • יפתחו רגישות אסתטית והבנת תפקודיהן של דרכי המבע הייחודיות ליצירה הספרותית כטקסט מורכב ורב-משמעי (דרכי מבע כגון: לשון ציורית, מאפיינים מבניים, אמצעים רטוריים וכד').
  • התלמידים ישלטו באסטרטגיות אורייניות ויכירו דרכי קריאה מגוונות.
  • יעיינו ביצירה מהיבטיה השונים: תוכן, לשון, מבנה ומגמת הכתיבה, יגבשו את תובנותיהם על פי היבטים אלה, וידגימו אותן;
  • יפעילו אסטרטגיות חשיבה שונות ברמתן: דליית מידע, פרשנות והיסק, הערכה וביקורת ויעסקו בפעילויות המשתמעות מהן: הצגת שאלות, השוואה, מיון, הכללה, העלאת טיעונים;
  • יזהו מבנים ותבניות ביצירה ויבהירו את תפקידם: פתיחה, סיום, כותרות, מוטיבים, קשרים לוגיים, אנלוגיות והשוואות, אזכורים ועוד;
  • יסתייעו בידע חוץ-ספרותי מתחומי דעת שונים לשם הבנת היצירה;
  • יכירו אסטרטגיות קריאה שונות (קריאה מרפרפת, קריאה מעמיקה, קריאה בררנית לאיתור פרטים מסוימים), ויבחרו באסטרטגיה המתאימה לשלב הקריאה בהתאם ליעד שהציבו לעצמם בקריאת היצירה.
    התלמידים ישייכו יצירה ליוצר על סמך מאפיינים תמטיים ופואטיים.
  • יגלו זיקות בין יצירות אחדות של יוצר, ויוכלו לאפיין אותן ולהשוות ביניהן;
  • יזהו קווים אחדים – תמטיים ופואטיים – המייחדים יוצר (גם על סמך לקסיקונים ומאמרים);
  • יפתחו ציפיות ותובנות בקריאת יצירה על סמך היכרות קודמת עם היוצר, ויבחינו במאפיינים דומים ושונים בין יצירות של אותו יוצר.
    התלמידים ינתחו את המורכבות ואת השונות במצבים אנושיים המעוצבים ביצירה.
  • יתארו את מערכות היחסים בין הדמויות ואת העימותים המתגלים ביצירה וינתחו אותם;
  • יאפיינו את התהליכים הרגשיים והתודעתיים של הדמות בשלבי העלילה השונים;
  • יעריכו את התנהגותה ואת הכרעותיה של הדמות, ויבטאו את התובנות שלהם ביחס אליה, בהתבסס על היצירה הנלמדת.
    התלמידים יחשפו רעיונות, גישות והשקפות עולם הגלומים ביצירה וינקטו עמדה מנומקת כלפיהם.
  • יביעו בעל-פה ובכתב את התייחסותם המנומקת ליצירה, ינסחו את לבטיהם, את יחסם לדמויות, את הערכתם לתכונותיהן ולדרכי התנהגותן או למסרים או לאידיאות שהן מבטאות או הסתייגותם מהם ויבססו אותם על דוגמאות מהטקסט;
  • יזהו את הרובד האידיאי בבניית העלילה, ויבחנו את רעיונות היצירה על רקע התקופה שבה היא מעוגנת ובהתייחס לזמן כתיבתה;
  • יסבירו את הדרכים שבהן הדמות ביצירה מבטאת מסרים ועמדות;
  • יזהו את עמדת הכותב כלפי המסופר (אירונית, מטיפה, ביקורתית, הומוריסטית, אוהדת, מתריסה);
  • יכירו אסטרטגיות קריאה חתרניות (מגדרית, פוסט קולוניאליסטית, פוסט סטרוקטורליסטית).

חזרה לתכנון שנתי - הישגים מצופים

פיתוח רגישות ותובנה למורכבות ולרב-משמעיות של מצבים אנושיים, כפי שהם מגולמים ביצירות ספרות, העשויות, מעצם מהותן, להאיר תופעות במציאות ולעודד פתיחות מחשבתית.

התלמידים:

  • יגבשו תפיסת עולם הנשענת על ערכים אנושיים כמו צדק חברתי, כבוד האדם ורגישות לצרכיו של האחר;
  • יתחקו אחר גורלות אנוש ויגלו את האדם על חלומותיו, מאבקיו והישגיו

חזרה לתכנון שנתי - הישגים מצופים

התלמידים יתמודדו עם הרעיונות שביצירה על יסוד השקפת עולמם היהודית.

  • יעשירו את עולמם הרוחני-דתי בעקבות התמודדות עם טקסטים ספרותיים;
  • יעמיקו את זיקתם למורשת התרבותית ולזהות היהודית והישראלית, הבאות לידי ביטוי ביצירה העברית;
  • יבחנו הלימה ואי-הלימה בין המסופר והמתואר בה לבין אורח החיים הדתי;
  • יביעו את עמדתם המנומקת ביחס ליצירה על רקע השקפת עולמם הדתית.

חזרה לתכנון שנתי - הישגים מצופים

אולי תתעניינו גם ב...

יחידות הוראה מתוקשבות
יחידות הוראה מתוקשבות בספרות חמ"ד
ספרי לימוד וסביבות תוכן
אספנו בשבילכם את כל ספרי הלימוד וסביבות התוכן בספרות חט"ב
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!