מעשה חכמים
בעמוד זה מאמרי ניתוח וביקורת אודות היצירות הנלמדות לבגרות. המאמרים מסודרים על פי שם מעשה החכמים.
בחלק מהמאמרים ישנן הצעות למערכי שיעור, ובחלקן מאמרי ניתוח בלבד.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
נוסח מעשה החכמים:
אָמְרוּ עָלָיו עַל הִלֵּל הַזָּקֵן, שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הָיָה עוֹשֶׂה וּמִשְׂתַּכֵּר בִּטְרַפָּעִיק.
חֶצְיוֹ הָיָה נוֹתֵן לְשׁוֹמֵר בֵּית הַמִּדְרָשׁ וְחֶצְיוֹ לְפַרְנָסָתוֹ וּלְפַרְנָסַת אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ.
פַּעַם אַחַת לֹא מָצָא לְהִשְׂתַּכֵּר וְלֹא הִנִּיחוֹ שׁוֹמֵר בֵּית הַמִּדְרָשׁ לְהִכָּנֵס;
עָלָה וְנִתְלָה וְיָשַׁב עַל פִּי אֲרֻבָּה, כְּדֵי שֶׁיִּשְׁמַע דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים מִפִּי שְׁמַעְיָה וְאַבְטַלְיוֹן.
אָמְרוּ: אוֹתוֹ הַיּוֹם עֶרֶב שַׁבָּת הָיָה, וּתְקוּפַת טֵבֵת הָיְתָה, וְיָרַד עָלָיו שֶׁלֶג מִן הַשָּׁמַיִם.
כְּשֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר אָמַר לוֹ שְׁמַעְיָה לְאַבְטַלְיוֹן:
אַבְטַלְיוֹן אָחִי, בְּכָל יוֹם הַבַּיִת מֵאִיר וְהַיּוֹם אָפֵל, שֶׁמָּא יוֹם מְעֻנָּן הוּא?
הֵצִיצוּ עֵינֵיהֶן וְרָאוּ דְּמוּת אָדָם בָּאֲרֻבָּה.
עָלוּ וּמָצְאוּ עָלָיו רוּם שְׁלֹש אַמּוֹת שֶׁלֶג.
פְּרָקוּהוּ וְהִרְחִיצוּהוּ וְסָכוּהוּ וְהוֹשִׁיבוּהוּ כְּנֶגֶד הַמְּדוּרָה.
אָמְרוּ: רָאוּי זֶה לְחַלֵּל עָלָיו אֶת הַשַּׁבָּת.
(מסכת יומא, דף ל"ה, עמוד ב)
- פרופ' יונה פרנקל, עיון בסיפור, מתוך "עיונים בעולמו הרוחני של סיפור האגדה" עמ' 66-69 באישור ובאדיבות הוצאת הקיבוץ המאוחד, והמשפחה.
- מירי וסטרייך, "דמות אדם בארובה" על דמות הגיבור במעשה החכמים הלל על גג בית המדרש
- חלי מלכה, שני בתים וגעגוע- עיון במעשה החכמים הלל על גג בית המדרש
- יאיר ברקאי, עיון בסיפור באתר דעת
- נילי בן ארי, עיון בסיפור
- עידו חברוני, הקנה הארז והרוח
- מיגוון הצעות להוראה
- פרופ' אביגדור שנאן, מאמר
מדרשי חז"ל שכוללים התייחסות לנהר ולמים: "בורות ובארות, מעיינות והרים בסיפורים על חכמים" - מירי וסטרייך, עיון בסיפור
- מירי וידן, סיכום המדרש באמצעות סיכום מונחה
-
פרופ' יונה פרנקל, עיון בסיפור, מתוך: "עיונים בעולמו הרוחני של סיפור האגדה" עמ' 13- 22 באישור ובאדיבות הוצאת הקיבוץ המאוחד, והמשפחה.
- יהודית גרשוביץ, מוטיב הזמן בסיפור
מרכז יעקב הרצוג, עין צורים, תשנ"ט