שאלות נפוצות
חזרהשאלות ותשובות על מגוון התוכניות
על מורים המעוניינים להשתתף באחת התוכניות להירשם תחילה בטופס הרישום. לאחר הרישום מובילי התוכניות ייצרו עמכם קשר בהתאם לתוכניות שאותן סימנתם בטופס. מפגשי חשיפה מורחבים לכל תוכנית יפורסמו באתר המקצוע (יוכרו כחלק מהפיתוח המקצועי למי שיתמידו בתוכנית ויירשמו להשתלמות). כשייפתח הרישום להשתלמות במערכת המצפן תוכלו לקבל ממובילי התוכניות גם את ההפניה לרישום במצפן עבור ההשתלמות. למידע נוסף - ניתן לקרוא באריח שבוע מדע וטכנולוגיה באתר המקצוע.
הרישום לתוכנית אינו מחייב השתתפות בה, אלא מאפשר יצירת קשר איתכם המורים במייל לצורך קבלת פרטים על התוכנית ומועד פתיחתה. הרישום להשתלמות במצפן עדיין לא נפתח, ברגע שייפתח רישום במצפן ניתן יהיה להירשם עד למפגש הראשון (בכפוף למקום פנוי).
בחט"ב: המועדים יפורסמו למתעניינים בקבוצת הווטסאפ
למורים שטרם השתתפו באחת מתוכניות החקר המוצעות מומלץ לא להרשם ליותר מתוכנית אחת מכמה סיבות: עומס בהובלת כמה תוכניות במקביל; תאריכים ושעות מפגשים שעלולים להתנגש.
לא . הפיתוח המקצועי הינו חלק חשוב בהובלת התוכנית על ידי המורים.
מורים שהשתלמו באחת מהתוכניות בתשפ"ד (מתייעלים באנרגיה או צומחים ביחד) יוכלו להירשם לתוכנית, אך לא יוכלו לקחת חלק בהשתלמות בתשפ"ה. אותם מורים יוכלו להצטרף לקבוצת וואטסאפ מלווה של מרכזי המורים (למעוניינים ניתן ליצור קשר עם מרכזי המורים. פרטי הקשר מופיעים בדף התוכנית שבאתר המקצוע).
מורים שהשתתפו בתוכנית מתייעלים באנרגיה ולא השתלמו בתשפ"ד בתוכנית זו: במידה והינם מעוניינים להוביל את התוכנית מחוייבים להירשם להשתלמות המלווה את התוכנית.
כל התוכניות חינמיות. נדרש לרכוש מתקציב הגפ"ן ציוד מתכלה לתוכניות לביצוע המשימות (עלות של כמה עשרות ₪ ועד מאות בודדות).
ביסודי: בהחלט, ישנן תוכניות שנדרש בהן ציוד כמו למשל צומחים ביחד, נדרש לרכוש ציוד בעלות יחסית נמוכה של כמה עשרות עד מאות ₪ לגידול הוצאות.
בחט"ב: מעבדה תידרש בהתאם לניסויי החקר שהתלמידים יבצעו. לא מומלץ לבצע בלי מעבדה שאין בה ציוד מדידה בסיסי.
הספירולינה תסופק בתוכנית צומחים ביחד (איסוף עצמי של המורה). את יתר החומרים לתוכניות יש לרכוש מתקציב הגפ"ן.
התוכניות אינן מיועדות למגזר מסוים, והן יכולות להתאים גם למגזר החרדי. עם זאת, משאבי ההוראה והלמידה לא עברו התאמה תרבותית ונדרש שיקול הדעת של המורה בעניין זה.
ההתאמות הן לא בחומרים הכתובים אלא בהוראה של המורה. אוכלוסיית חנ"מ (ובכלל) היא מגוונת מאד ולכן לא ניתן להתאים באופן אישי, המורה בכיתה נדרשת לבצע את ההתאמות לכיתה שלה.
ביסודי: החומרים המיועדים לתלמידים עוברים תרגום לערבית.
בחט"ב: החומרים המתאימים יימסרו לתרגום לערבית.
מורי יסודי: כל מי שהיה בהשתלמות דרך מרכז המורים למדע וסיים קיבל אישור סיום וגמול.
מורי חט"ב: מרכז מורי חט"ב סגרו את כל ההשתלמויות במצפן אבל כרגע הוא לא פעיל ולא התקבלו מהמצפן אישורים על הסגירה ועל קבלת הגמולים למורים. מרכז המורים עוקב אחר הנושא ויעדכן את המורים ברגע שתהיה תשובה.
תאריכי ההשתלמויות יתפרסמו באתר המקצוע באריח שבוע מדע וטכנולוגיה.
מורים שנרשמו לתוכניות בטופס הרישום יקבלו עדכון ממובילי התוכניות שאותן סימנו בטופס הרישום.
כל התוכניות וההשתלמויות מתחילות לאחר החגים ומסתיימות במרץ. (יש לעקוב אחר המידע באתר המקצוע).
כל התוכניות נוגעות בתוכן מדעי ובמיומנויות מתוך תוכנית הלימודים. בפרט בכיתות ה'-ו' ביסודי וכיתות ט' בחט"ב יש לבצע תהליך חקר מלא כחלק מתוכנית הלימודים.
התוכנית מתאימה לכיתות מלאות, הזמן הנדרש בשבוע בכיתה משתנה לפי התכנון של המורה, היכולת של המורה ועוד. קשה לאמוד והדבר גם משתנה מתכנית לתכנית. בתוכנית "צומחים יחד" לדוגמה, יש לטפל על בסיס יומי באצות הספירולינה אך לא בהכרח בזמני השיעור.
כמו בכל שנה ניתן לעשות חקר על מגוון רחב של נושאים כחלק מתוכנית הלימודים בכיתות ה'-ו' ביסודי וכיתות ט' בחט"ב. יחד עם זאת מומלץ לקדם חקר על נושאים מתוכנית הלימודים כדי להבטיח ניצול יעיל של שעות ההוראה ולקדם למידה משמעותית. חומרי הוראה ולמידה בנושא החקר המדעי והטכנולוגי לרשותכם באתר המקצוע.
תןכנית מלחמת המינים: המיינה המצויה פותחה עבור רמות החשיבה והידע של תלמידי חטיבות הביניים. התוכנית דורשת התמודדות עם חשיבה ביקורתית, חשיבה מערכתית, ערכים סוציומדעיים, ביצוע תהליך חקר פתוח ועוד. יתכן ושנה הבאה ניצור תוכנית נפרדת עם מטרות ומערכים מותאמים לתלמידי יסודי.
לא. ישנן דרכים נוספות להשגת ספירולינה, לדוגמא דרך חוות חקלאיות.
לא ניתן להרשם להשתלמות מכיוון שזאת אותה השתלמות עם אותם תכנים, אך כן ניתן לקבל ליווי בקבוצת וואטסאפ של מרכזי המורים כדי לשכלל את החקר והתכן ההנדסי. (למעוניינים ניתן ליצור קשר עם מרכזי המורים. פרטי הקשר מופיעים בדף התוכנית שבאתר המקצוע).
התלמידים מכינים את חדרי הבריחה. המורים מנחים את התהליך.
תלמידי חטיבות הביניים יכולים לעשות שימוש בכלי בינה מלאכותית יוצרת בכפוף להנחיות של משרד החינוך.
תלמידי יסודי על פי התקנות הנוכחיות אינם יכולים לעשות בכלי הבינה המלאכותית היוצרת באופן עצמאי.
לא. בתוכניות חדרי הבריחה והצילום לא תתקיימנה השתלמויות. נקיים מפגש הדרכה למורים ובו נסביר על תהליך הכנת חדרי הבריחה המקוונים עם התלמידים ועל תוכנית הצילום.
המפגש יתקיים ביום חמישי, י"ג בחשוון תשפ"ה, 14 בנובמבר 2024 בין השעות 18:00-19:30.