דלג אל

חומרים תכונות ושימושים

חומרים תכונות ושימושים

ניתן לאפיין חומרים שונים על פי תכונות שונות: מסיסות, הולכת חשמל, מגנטיות, בעירות ודליקות, הולכת חום ועוד. על פי התכונות המבדילות של החומרים ניתן ללמוד גם איך להפריד תערובות של חומרים. על כך ועוד ביחידה הבאה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

תכונות חומרים
תכונות חומרים
תחומי דעת: מדע וטכנולוגיה

נושאי משנה: גופים, חומרים ותכונותיהם; השפעת השימוש בחומרים על הפרט, על החברה ועל הסביבה: השלכות, בעיות ופתרונות.
יחידת ההוראה "תכונות חומרים" עוסקת במאפיינים של חומרים שונים. בגילים צעירים קשה להבחין בין המונח "חומר" לבין המונח "גוף". ביחידה הקודמת למדו התלמידים כי כל גוף עשוי מחומר. ביחידה זו נדגיש את התכונות המיוחדות שיש לחומר מסוים. התכונות המוצגות ביחידה הן תכונות אינטנסיביות, כלומר תכונות שאינן תלויות בכמות החומר או בצורתו. ביחידה נבחן באמצעות ניסויים ותצפיות תכונות שונות של חומרים ונבחין בין חומרים שונים באמצעות אפיון התכונות שלהם. כך נכיר את תכונת הקשיות, את תכונת השקיפות, הברק ואת תופעת הציפה.
מאפיין נוסף של חומרים שעליו נלמד הוא ההשפעה שיש לחומרים שונים על גוף האדם. נדון בחומרים מסוכנים ונלמד כיצד אפשר להיזהר מהם.

שימוש האדם בחומרים - היבטים טכנולוגיים
שימוש האדם בחומרים - היבטים טכנולוגיים
תחומי דעת: מדע וטכנולוגיה

נושא משנה: חומרים.
יחידת ההוראה שימוש האדם בחומרים – היבטים טכנולוגיים עוסקת בפתרונות טכנולוגיים כאמצעים להשגת צרכי האדם, וכמגבירים את יכולת האדם. היחידה מציגה את הפתרונות הטכנולוגיים כמאפיינים ייחודיים של האדם, שעושה שימוש בידע מדעי כדי לתכנן, לבנות ולשכלל פתרונות טכנולוגיים. היחידה מציגה את הקשר בין תכונות החומר לשימוש במוצר. יחידה זו תלמד אחרי יחידת תכונות חומרים.

חזרה לראש הדף

רעיון לפעילות לתלמידים

רעיון לפעילות לתלמידים

זהירות רעיל !

רעיון לפעילת קבוצתית או כיתתית:

התלמידים ימיינו אריזות של מוצרים שונים לאריזות המכילות חומרים מסוכנים ולאריזות שאינן מכילות חומרים מסוכנים, על פי מידע מילולי וחזותי (הערת בטיחות: אין להשתמש באריזות שבאו במגע עם חומרים רעילים).

לאחר שיתקיים דיון בכיתה על החשיבות של הכרת סימנים מוסכמים ואימוץ כללי זהירות ובטיחות בעת אחסון ושימוש בחומרים מסוכנים, התלמידים ינסחו כללים לשימוש בחומרים מסוכנים תוך שימוש באסטרטגיית הכללה וייצוג מידע.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

האוזן
כיצד מותאמת האוזן לביצוע תפקידה? כיצד בנויה האוזן ומהו התהליך באמצעותו מתאפשרת שמיעתנו? כיצד משפיע הרעש על בריאותנו וכיצד ניתן לשפר את השמיעה?
נפח וכמות חומר של גופים (מוצקים, נוזלים, גזים)
גוף מאופיין על פי החומר ממנו הוא עשוי ועל פי הצורה, המסה והנפח שלו. לכל גוף (עצם) יש נפח, כלומר הוא תופס מקום, ולכל גוף ישנה גם כמות (מסה).
העין
מערכות תקשורת בגוף, איברי חוש ומערכת העצבים, אחראיות לקליטה של גירויים מהסביבה הפנימית והחיצונית ולתגובה להם.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.