דלג אל

הצהרת נגישות

חשיבה מחשובית – כיתה ב

חשיבה מחשובית – כיתה ב

התוכנית נועדה לפתח יכולות חשיבה להתמודדות עם פתרון בעיות ולעודד ביטוי עצמי ויצירתיות בקרב תלמידי כיתות ב'.

סביבת התכנות ScratchJr הופכת את התכנות ממושג מופשט למוחשי וכך פותחת דלת בפני תלמידי כיתות ב' לעולם של יצירה טכנולוגית. התלמידים כותבים תוכנית מחשב המבוססת על גרירת פקודות חזותיות. הם מפתחים משחקים, סיפורים אינטראקטיביים ואנימציות.

היצירה בסביבה זו מעודדת את ילדי כיתות ב' לחשוב ביצירתיות ולבטא את עצמם בד בבד עם לימוד עקרונות התכנות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידה 1 – מוכנות לתכנות

מצגת זו מציגה את רציונל החשיבה המחשובית ללומדים צעירים ואת יתרונות לימוד התכנות באמצעות הסביבה החזותית ScratchJr. המצגת מציעה פעילויות מוכנות בלא מחשב המותאמות לתלמידי כיתה ב'.

חזרה לראש הדף

יחידה 2 – מכירים את הסביבה

מצגת היכרות עם סביבת ScratchJr: המצגת מציגה מושגים בסיסיים ואת הקשרם לעקרונות התכנות. המצגת מלווה בסרטוני הדרכה להתנסות ביצירת הפרויקט הראשון בסביבה.

 

חזרה לראש הדף

יחידה 3 – מתכננים את הפרויקט

יחידה זו תתמקד במושג אלגוריתם. אלגוריתם הוא רצף של פעולות המשמש לפתרון בעיה או לביצוע משימה מסוימת. האלגוריתם כולל צעדים מדויקים, חד-משמעיים ומסודרים לפי סדר. בביצוע פרויקט תכנות מחברים רצף הוראות לפתרון המשימה ולאחר מכן מתרגמים את ההוראות לפקודות בסקראץ' ג'וניור. היחידה כוללת התנסויות במתן הוראות בשילוב תנועה במרחב.

חזרה לראש הדף

יחידה 4 - חוזרים על פעולה

יחידה זו תתמקד בשני סוגי פקודות של חזרה על פעולה: פקודות סופיות (חזור X פעמים) ופקודות אין-סופיות (לעולמים). שימוש בפקודת לולאה: לולאה היא שיטה בתכנות לחזרה על רצף פעולות. עוד תוצג ביחידה הפקודה 'הגדר מהירות'. פקודה זו מאפשרת להגדיר את המהירות שבה התסריט יוצג.

חזרה לראש הדף

יחידה 5 - כאשר לוחצים על דמות

יחידה זו תתמקד בפקודת האירועים "כאשר לוחצים על דמות". כאשר המשתמש לוחץ על הדמות באמצעות העכבר מתרחשת פעולה. המחשב קולט מידע מהמשתמש באמצעות חיישנים ומבצע פעולה לפי התסריט.
ביחידה תוצג גם הפקודה "עצור", פקודה שעוצרת את התסריטים של הדמות.

חזרה לראש הדף

יחידה 6 – יוצרים סיפור

יחידה זו מתמקדת ביצירת סיפורים אינטראקטיביים. פונקציית "הוספת דפים" מאפשרת יצירה של פרויקטים עם כמה "דפים" ובאמצעותה אפשר ליצור סיפורים מונפשים ופעילויות. אחת הפעילויות היא בניית חידון שבו לאחר בחירת התשובה יוצג משוב, והתשובה הנכונה תוביל לשאלה הבאה.

חזרה לראש הדף

יחידה 7 – נגיעה בדמות

ביחידה זו מוצגת פונקצייה של מגע בדמות. היא פועלת באמצעות קלט של חיישני המחשב: כאשר דמות נוגעת בדמות אחרת, היא מבצעת פעולה לפי התסריט.

חזרה לראש הדף

יחידה 8 – תקשורת בין דמויות

יחידה זו מציגה את נושא המסרים. מסר הוא דרך תקשורת בין דמויות בפרויקט סקראץ'. כדי להעביר מידע מדמות אחת לדמות אחרת משתמשים במסרים. אחת הדמויות משדרת מסר לדמות אחרת (או לכמה דמויות) ויוצרת אירוע שגורר אחריו פעולות בדמות האחרת.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חשיבה אלגוריתמית וסביבת הלמידה - יחידה 1
יסודות התכנות וסביבת הלמידה סקראץ 'בשילוב נושאים מתכנית הלימודים במתמטיקה
תנועה, מראה ודמויות - יחידה 2
קביעת מאפיינים לדמות ואתחול פרויקט
מספר אקראי, פעולות מתמטיות, שרשור - יחידה 5
שילוב פעולות מתמטיות, מספרים אקראיים וחיבור בין אותיות ומספרים במשימות התכנות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.