תוכנית מנהיגות בתנועה - רוקדות ומובילות, רוקדים ומובילים מאת ענבל ברנע
הכול התחיל מקבוצות "רקדניות ומובילות" של בנות מקסימות שהגיעו כדי לרקוד וליהנות, אך לאט לאט גילו שיש להן השפעה רבה על הסביבה שלהן ושהן מנהיגות באמצעות התנועה ובכלל. לכל קבוצה היה פרויקט משלה בנושאים שונים, שבהם בחרו להשפיע על הסביבה הקרובה להן ובכלל.
חלמתי להכניס את התוכנית "מנהיגות בתנועה" לבתי ספר מכמה סיבות:
- עבור ילדים וילדות שאינם יכולים לשלם על תוכניות וחוגים אחר הצהריים
- משום שאני מאמינה שהעשייה הקבוצתית למען מטרה משותפת תגבש חברתית ותפנה את המשתתפות ואת המשתתפים לפניות רגשית עבור השתלבות חברתית ולימודית טובה יותר
- משום שאני מאמינה כי תנועה מפתחת את היצירתיות ואת יכולות הקליטה והריכוז, ובכך תגביר את תחושת המסוגלות ואת יכולות הלמידה של המשתתפות ושל המשתתפים
- התוכנית מפתחת יכולות התמודדות עם אתגרים והתמודדות עם מצבי סיכון
זהו גיל שבו העבודה על דימוי גוף חיובי, מקום לשייכות ולהשתייכות, מקום לביטוי ומקום שבו נלמד שיח מפרגן ומעצים לעצמנו וזו לזו - היא קריטית ובעלת השפעה קריטית להמשך.
החלום החל את דרכו כאשר הילה נענתה לבקשתי לפגישה, אשר אליה הזמינה גם את הגברת אורנית לוי ספקטור (מדריכה ארצית בתחום תרבות ואומנות). מאז, בדחיפתן של אורנית ושל איריס לביוב (מפקחת שחר במחוז ת"א), התוכנית מתקיימת בכמה בתי ספר במחוז מרכז.
זוהי התגשמות של חלום! התוכנית הגיעה לתשעה בתי ספר ומרבית הילדות שהשתתפו גילו שיש להן היכולת להוביל ולהשפיע, ושיש להן היכולת לרקוד, ליהנות מכך ואף להצליח בתחומים נוספים. רבות מהן העתיקו את הצלחתן גם ללימודים וגם לפן החברתי.
(התוכנית מופעלת בשיתוף פעולה עם המחוז והמטה של אגף א חינוך ילדים ונוער בסיכון, שבניהולו של חיים מויאל)
לא ייאמן כיצד היחס אליהן כמנהיגות כבר מההתחלה, למרות קשיים משמעתיים וחברתיים, חוסר ביטחון ושלל אתגרים, הוביל להאצת תהליכים רבים ולהובלת פרויקטים רבים ומרגשים בבתי הספר.
דוגמאות מהפרויקטים המרגשים שהן הפעילו:
המנהיגות הכינו סרטונים למניעת שיימינג וחרמות, כדי להשפיע על הילדים ועל הילדות בבית הספר. לכל אחת היה תפקיד והן הושפעו מהתהליך בעצמן.
לאחר שסיימו להפיק את הסרטון, הן העבירו דיונים בכיתותיהן בנושא חשוב זה.
"היה לי כיף ולמדתי שאני תמיד יכולה יותר. נהיו לי יותר חברות כי הבנו איך לדבר ולעשות דברים ביחד. המטרה שלי היא להיות יותר חברותית, הבנתי שיש בי משהו, אני כבר לא נעלבת מקללות, אני אומרת למישהו מבוגר ולא מיד בוכה"
"נהניתי ממש מהסרטון ושעזרתי לילדים. כשרקדנו יחד גיליתי שאני יכולה לשחרר דברים שאני רוצה. למדתי שלא משנה מה, אני תמיד אהיה אני ושצריך לא לוותר, וגיליתי שאני רוצה להיות וטרינרית ולהציל חיות"
המנהיגות העבירו פעילויות תנועתיות ושילבו שיח בנושא קבלת האחר. הן כל כך התרגשו כאשר ילדים וילדות בכיתה שיתפו שהם מרגישים שלא משתפים אותם והחליטו לאזור אומץ ולהיכנס למרכז המעגל - כל ילדי הכיתה רקדו כמוהן - ילדי הכיתה הגיבו מקסים ואמרו שישנו את דרכם.
לפני: "אני בחיים לא אעמוד מול קהל". אחרי: "הרגשתי לחץ בכל הגוף ועכשיו כיף לי בכל הגוף. בהתחלה חשבתי שלא נצליח אבל הם שיתפו פעולה וגם אמרו שישתפו עוד ילדים!!! הצלחנו"
המנהיגות יצרו סרטונים לילדים מבודדים, לחולי קורונה, לשוהים במקלטים בגלל טילים, כדי לעזור בהפגת המתח הנפשי והנעת הגוף. "נהניתי ממש כשעשינו את הפעילויות והמטרה שלי היא להיות מנהיגה ולהעביר פעילויות ולשמח אנשים"
הבנות יצרו סרטונים ודיונים להגברת המודעות למניעת אלימות נגד נשים - בתקופה קריטית במיוחד שבה הבנות נחשפו לכתבות קשות בטלוויזיה והגיעו לעיניהן סרטונים קשים לצפייה - החליטו להגיב ולהשפיע. הדבר חיזק גם את מורות בית הספר, שבעצמן הרגישו כי תקופה זו השפיעה גם עליהן.
הן העבירו בכיתות פעילות שנקראה "תאהבי את עצמך". לאחר העברת המתודה בתנועה השתמשו במכסה של חמגשית, והבנות ביקשו מכל ילד וילדה שהשתתפו בפעילות לכתוב על ה"מראה" שני דברים שהם אוהבים בעצמם. מי שלא מצא בעצמו דבר טוב, חבריו לכיתה עזרו לו בעזרת המנהיגות שהובילו.
"לא משנה גם אם מעליבים, אתם יפים ואתם מי שאתם, וזה מה שמשנה!
המטרה שלי היא לעזור לילדים אחרים שמרגישים רע עם איך שהם נראים.
הייתי רוצה להראות שכל בן אדם יכול לעזור"
מעבר למערכים אשר בהם הן לומדות מודלים וכלים שונים, אשר מפתחים את יכולותיהן המנטליות והרגשיות באמצעות תנועה, המנהיגות מעלות את הנושאים שקרובים לליבן ומחליטות על פרויקט קבוצתי בתנועה.
הן כבר מבינות שלא משנה כמה הנושא חשוב, הן חייבות לחבר את הילדים ואת הילדות בכיתה לשיח ולמצוא את האינטרס שלהם, ולכן הן מתחילות בחלק הכיפי התנועתי או בשאלה שמעוררת את הסקרנות ואת שיתוף הפעולה. כלומר, הן לומדות גם להיות נשות עסקים ולמכור.
הן לומדות שהן לא פראייריות, שהנתינה מפתחת את כוחותיהן, את יכולות העמידה מול קהל ואת יכולות התקשורת שישרתו אותן בכל מערכת יחסים, בכל מקצוע ובכלל, שכישורי העבודה שלהן בצוות מתחזקים, כמו גם יכולות פיתוח אסטרטגיה ובכלל, הובלה מחלום למציאות!
זוהי השנה השלישית של התוכנית בבתי הספר.
בהשראת הספר "הרשימה" אני צועקת את החלום להתרחבות התוכנית.
מי ייתן וכמה שיותר ילדים וילדות יאמינו בעצמם וביכולת שלהם להשפיע וליצור סביבה טובה יותר, באמצעות התנועה והמחול שהם כל כך אוהבים.
(קרדיט תמונה: אלפי מנשה, צלמת: אפרת מזור.)