מי אני ? זהות אישית
נושא-על: אני ומשפחתי בבית ובסביבה הקרובה
זהות היא הגדרת האדם את עצמו, הדרך שבה האדם בוחר להציג את עצמו. זהות מורכבת מכלול התכונות החיצוניות (כמו: צבע עור, צבע עיניים) והתכונות הפנימיות שהאדם נולד עמן או שהוא רוכש במהלך חייו (כמו: עניו, עקשן), ממאפיינים שונים שהאדם נולד לתוכם (כמו משפחה, לאום) ומכישורים נרכשים (כמו: מקצוע).
לאדם מרכיבי זהות שונים, למשל הוא בעת ובעונה אחת גם בן וגם אח, גם נכד וגם בן דוד. חלק ממרכיבי הזהות משתנים במהלך החיים: הבן הופך לאב והאב הופך לסב. הנערה הופכת לבוגרת.
לכל אחד מאיתנו מרכיבי זהות אישיים כמו התכונות שלנו והתחביבים שלנו, ולצדם גם מרכיבי זהות קבוצתיים, כלומר מרכיבים שיוצרים תחושה של שותפות ושייכות, כמו זהות משפחתית או זהות לאומית. כל אדם בוחר להדגיש חלק ממרכיבי הזהות שלו.
זהותו האישית של האדם היא התמונה שהאדם בונה לגבי עצמו והיא הנותנת משמעות לחייו (אריקסון). הזהות כוללת נטיות, תכונות, כישורים, ערכים, ואמונות של הפרט. הזהות מתגבשת לאורך כל החיים תוך יחסי גומלין עם הסביבה. גיבוש זהות אישית וייחודית חיוני להתפתחות תקינה ולחיים נורמטיביים.
גיבוש הזהות הוא תהליך מורכב של בחירה בין חלופות, הטומן בחובו קשיים רבים, במיוחד בעידן שלנו שבו הפרט מאופיין בריבוי זהויות, כולל שייכות, הזדהות ומחויבות לקבוצה, ולעיתים לקבוצות שונות בו זמנית.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
מי אני - זהות אישית
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחותיחידה זו היא הראשונה בתוכנית הלימודים במולדת וחברה, אזרחות וגאוגרפיה לכיתה ב'. ביחידה זו יעסקו התלמידים בזהות האישית שלהם מתוך הסתכלות עצמית על תכונותיהם, מאפייני המראה שלהם ועל חקר השם הפרטי שלהם.
השיעור האחרון ביחידה מתחיל את הדיון בהיותם של התלמידים חלק מקבוצות חברתיות שונות ומעורר את ההשוואה ביני לבין האחר.
יחידה זו משלבת חקר אישי וגאוגרפי של התלמידים, הכרה בתכונותיהם וביכולותיהם כמו גם הבנה של השפעתם של יחידים על הסביבה החברתית והפיזית והיותה של השונות מאפיין חשוב בחברה ובסביבה.