דלג אל

מוזיקה בחינוך המיוחד

מוזיקה בחינוך המיוחד

מוזיקה מחברת בין אנשים מעצם היותה שפה בין-לאומית. כך היא גם הופכת לכלי ביטוי עוצמתי בעבור תלמידי החינוך המיוחד שחלקם מתקשים להתבטא במילים בחיי היום-יום. החינוך המוזיקלי מאפשר לשים זרקור על כישרונות בקרב תלמידים אלה, לגלות ולהעצים אותם, לווסת התנהגויות מאתגרות באמצעות מוזיקה ולקדמם בתחומים רגשיים, חברתיים, תקשורתיים ומוטוריים. לחינוך המוזיקלי יכולה להיות השפעה עצומה על עיצוב אישיותם של תלמידי החינוך המיוחד, על רווחתם הרגשית ועל חיבורם לקהילה לקראת היותם בוגרים ועצמאים ככל האפשר.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

מעגל השנה

יצורי הלילה (מש"ה ואוטיזם בתפקוד גבוה עד גיל 8)

הפעילות מתאימה לחג החנוכה ושמה דגש על הבחנה בגלים של אנרגייה, מתח והרפיה. הפעילות נוסתה עם תלמידי מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) ועם תלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה בגילים צעירים

יצירה עממית ללא שם (שכבה צעירה בכל תפקוד)

הפעילות מזמינה להשתתפות מוזיקלית פעילה וחווייתית בכיתה או כהופעה לקראת חג החנוכה באמצעות המחשה של שמונת נרות החנוכייה

פולקה איטלקית מאת סרגיי רחמנינוב (גילאי 6-12 בתפקוד בינוני ונמוך)

פעילות מוסיקלית תנועתית בישיבה ובעמידה המשלבת כלי נגינה ואביזרים בנושא ט"ו בשבט.

השקדיה פורחת (אוטיזם ולקות מורכבת על רקע רגשי-נפשי בתפקוד בינוני-מורכב, 13-21)

הפעילות מזמנת השתתפות מוזיקלית פעילה וחווייתית. ניתן לפעול איתה בנושא ט"ו בשבט תוך התנסות בשירה, בנגינה ואילתור (במטלופון) עם קבוצת תלמידים או עם תלמיד יחיד

Hot Time in The Old Town Tonight – צ'רלסטון (מש"ה קל 6 - 9)

פעילות פורימית בסגנון ג'אז העוסקת ברגשות ומתרגלת זיכרון. המיקוד המוזיקלי על זיהוי כלי הנגינה, תרגול פעמה וזיהוי עצירוֹת. הפעילות נוסתה על תלמידי מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) בתפקוד קל בכיתות צעירות

נגיד (תפקוד נמוך-בינוני, גילאים: 6-9)

השיר הינו הקניה של דיאלוג מוסיקלי, היכרות עם חיות והקולות שלהן. פעילות זו מיועדת לפורים אך ניתן להשתמש בה גם בהמשך השנה עם ביצוע שבו פורים אינו מוזכר

ליצנים (שיתוק מוחין, בכיתות ג'-ד' בתפקוד בינוני-גבוה)

הפעילות מזמינה להשתתפות מוזיקלית פעילה וחווייתית. ניתן לעבוד עם הפעילות במהלך לימוד נושא "פורים"

ליצן קטן (מוגבלות שכלית התפתחותית, 6-10)

לקראת חג פורים נבחר השיר "ליצן קטן נחמד" (השיר מוכר לתלמידים) ובעזרתו הוצגו שינויים מוזיקליים אשר קשורים למצבי רוח שונים ורגשות

Carnivalito - עממי ארגנטינאי (גילאי 11-12 בתפקוד בינוני נמוך)

קרניבליטו: הוא סגנון מוזיקלי קצבי ועליז המקובל בעיקר בפרובינציה של חוחוי בצפון ארגנטינה. הפעילות מיועדת לתנועה במרחב הכיתה או בחצר בית הספר. פעילות חווייתית המשלבת בין נגינה, ריקוד ותנועה.

מוזט מאת יוהאן סבסטיאן באך (כיתות תקשורת בתפקוד בינוני, בגילאי 12 עד 14)

הפעילות מיועדת לתנועה במרחב הכיתה או בחצר בית הספר. פעילות חווייתית המשלבת בין נגינה, ריקוד

המארש המלכותי של האריה (תקשורת, מש"ה, שיתוק מוחין ברמת תפקוד בינוני-גבוה, 6-10)

פעילות חווייתית המתאימה לכל ימות השנה שאפשר ללמדה בכמה שיעורים. הפעילות שמה דגש על הבחנה בין החלקים השונים ביצירה, זיהוי מבנה מוזיקלי וכלי הנגינה המופיעים ביצירה, כלי הקשת והפסנתר. הפעילות עוסקת גם בהבחנה בכיוונים מלודיים שונים ובתרגול פעמה. הפעילות כרוכה בעבודה רגשית וערכית דרך חיבור לדמות האריה, לחג הפורים ולל"ג בעומר. הפעילות נוסתה עם תלמידי כיתות תקשורת, מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית), שיתוק מוחין בקרב בני ארבע עד עשר ברמת תפקוד בינונית-גבוהה

ג'יג (אוטיזם בתפקוד בינוני נמוך, 6-12)

הפעילות מזמינה להשתתפות מוזיקלית פעילה וחווייתית וניתן לפעול איתה לאורך השנה כולה

ריקוד נפוליטני (שכבה צעירה בכל תפקוד)

הפעילות מיועדת להיכרות עם יצירה קלאסית המזמנת השתתפות מוזיקלית פעילה ומתאימה לכל תקופה בשנה

הילדה שאהבנוה (עיכוב התפתחותי והפרעות קשב וריכוז, גיל 15 בתפקודים שונים)

השיר ניבחר לביצוע בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מתוך חשיבה על חיבור רגשי והזדהות של התלמידות עם הטקסט ומתוך כוונה שלא יהווה קושי רגשי רב מדי עבורן. זוהי יחידת הוראה האורכת כשמונה שיעורים לשם שינון השיר והעמקת היכרות התלמידות אותו. משום מילותיו, ניתן להשתמש בשיר זה גם בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה

פרח אדום פרח לבן (מגוון אוכלוסיות, גילאי 6-12 בתפקוד בינוני-גבוה)

פעילות עם שיר המשרה רוגע על התלמידים, ואפשר לשלבו אחרי החלק הקבוע הפותח את השיעור בשניים עד שלושה שיעורים. הפעילות עוסקת במעקב תיווי גרפי, בהבחנה בין מנוחות וסיום ובין חלקי השיר השונים והדומים. עוד בפעילות חשיפה לסולם פֶּנְטָטוֹנִי, ליווי בכלי נגינה וביטוי אישי בעקבות ההאזנה. הפעילות מתמקדת בעונת האביב, בעבודה מוטורית ובפיתוח שיתוף פעולה בין זוגות תלמידים. הפעילות נוסתה בכיתה ו' תקשורתית ברמת תפקוד בינונית-גבוהה, בכיתה ה' רגשית ובכיתות א'-ד' משלבות

  • We Will Rock You (תפקוד בינוני - נמוך 13-21) We Will Rock You (תפקוד בינוני - נמוך 13-21)
    פעילות מוזיקלית החוזרת על עצמה והופכת למוכרת וקבועה בכניסה לשיעורי המוזיקה יוצרת חוויה נעימה עבור התלמידים. עקרון העבודה מבוסס על בחירת שירים לועזיים (אתני, רוק, ג'אז) או קטעים כליים עם מאפיין בולט, קליט ופשוט.
    בפעילות עם השיר we will rock, התלמידים מתנסים בנגינת אוסטינטו, ביחד ולחוד.
  • שיר שלום אישי FIVE (מש"ה בתפקוד נמוך, 6-9)
    זהו שיר שלום אישי הפונה לכל תלמיד בשמו במודוס מיקסולידי ומאפשר רגעי נראות לכל ילד ומסגרת קבועה לפתיחת השיעור. השיר מורכב מבחינה מוזיקלית אך קליט מאוד. בזכות האתגר המוזיקלי בשיר גם הצוות המלווה נהנה ממנו. הפעילות נוסתה על תלמידי מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) בגילים צעירים בתפקוד נמוך. המיקוד המוזיקלי על הקָשת מקצב משלים, זיהוי מבנה השיר ותרגול טפיחה באוף-ביט. באמצעות השיר אפשר לחזק כישורים כגון המתנה בתור, חיקוי, שליפה ויצירתיות.
Carnivalito - עממי ארגנטינאי (גילאי 11-12 בתפקוד בינוני נמוך)

קרניבליטו: הוא סגנון מוזיקלי קצבי ועליז המקובל בעיקר בפרובינציה של חוחוי בצפון ארגנטינה. הפעילות מיועדת לתנועה במרחב הכיתה או בחצר בית הספר. פעילות חווייתית המשלבת בין נגינה, ריקוד ותנועה.

"קוקייה" - שיר עממי סיני (מגוון אוכלוסיות בתפקוד בינוני וגבוה, גילאי 6-8)

שיר "הקוקייה" הוא שיר עממי סיני, אשר מושמע ומבוצע בכל העולם. הפעילות עם שיר "הקוקייה" מתאימה לכל השנה.

מוזט מאת יוהאן סבסטיאן באך (כיתות תקשורת בתפקוד בינוני, בגילאי 12 עד 14)

הפעילות מיועדת לתנועה במרחב הכיתה או בחצר בית הספר. פעילות חווייתית המשלבת בין נגינה, ריקוד

פָּרָשׁ (תקשורת בתפקוד בינוני-נמוך, גילאי 6-9)

הפעילות מציעה חוויה מוזיקלית פעילה לאורך השנה כולה. המיקוד המוזיקלי על הבחנה בפעמה ותרגול מקצב מנוקד. הפעילות נוסתה על כיתות תקשורת צעירות ברמת תפקוד בינונית-נמוכה

We Will Rock You (תפקוד בינוני - נמוך 13-21)

פעילות מוזיקלית החוזרת על עצמה והופכת למוכרת וקבועה בכניסה לשיעורי המוזיקה יוצרת חוויה נעימה עבור התלמידים. עקרון העבודה מבוסס על בחירת שירים לועזיים (אתני, רוק, ג'אז) או קטעים כליים עם מאפיין בולט, קליט ופשוט.
בפעילות עם השיר we will rock, התלמידים מתנסים בנגינת אוסטינטו, ביחד ולחוד.

שיר שלום אישי FIVE (מש"ה בתפקוד נמוך, 6-9)

זהו שיר שלום אישי הפונה לכל תלמיד בשמו במודוס מיקסולידי ומאפשר רגעי נראות לכל ילד ומסגרת קבועה לפתיחת השיעור. השיר מורכב מבחינה מוזיקלית אך קליט מאוד. בזכות האתגר המוזיקלי בשיר גם הצוות המלווה נהנה ממנו. הפעילות נוסתה על תלמידי מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) בגילים צעירים בתפקוד נמוך. המיקוד המוזיקלי על הקָשת מקצב משלים, זיהוי מבנה השיר ותרגול טפיחה באוף-ביט. באמצעות השיר אפשר לחזק כישורים כגון המתנה בתור, חיקוי, שליפה ויצירתיות

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

נעמי שמר
מידע, פעילויות, סרטונים ומאמרים על המשוררת, המלחינה והפזמונאית נעמי שמר ז"ל
האזנה ליצירות קלאסיות
הצעות לפעילויות למגוון רחב של יצירות מוזיקליות לפי תוכנית הלימודים
פורים
הצעות לפעילות על שירים ויצירות מוזיקליות לחג הפורים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.