דלג אל

בחינות בגרות והערכה במוזיקה בחטיבה העליונה

חזרה
פתיח

בעמוד זה ישנה פריסה של תוכנית הלימודים לקראת הבגרות, חלוקתה ל-50% חיצוני בבחינת בגרות ארצית מקוונת ו-50% פנימי בהערכה חלופית בית ספרית.

חזרה לראש הדף

בחינת הבגרות

תכנים ונושאי לימוד

תולדות היצירה המוזיקלית – תכנים
מבוא: סקירה כללית – מהעת העתיקה ועד ראשית המאה ה-21
פרק התמחות לבחירה: תולדות היצירה המוזיקלית (ה"קלאסית") – העמקה והרחבה, תולדות הפופ-רוק, תולדות הג'אז, תולדות המוזיקה הערבית
תורת המוזיקה – נושאי הלימוד
תאוריה, הרמוניה, פיתוח שמיעה, סולפג'
פרק התמחות לבחירה: מוזיקה אומנותית ("קלאסית") – העמקה והרחבה, הפופ-רוק, ג'אז, מוזיקה ערבית
הרכבי ביצוע – נושאי הלימוד
ביצוע קולי, ביצוע כלי, נושא בית ספרי
(נתון לבחירת סגל מורי מגמת המוזיקה)

פורמט הבחינה ואישורה

בחינת הבגרות החיצונית היא בחינה מקוונת הנערכת באמצעות תוכנת iTest. תוכנת התיווי Musescore משולבת בבחינת הבגרות, והתלמידים נדרשים לבקיאות בכתיבה בתוכנה. בשנת תשפ"ד כל בחינות הבגרות יהיו בהיבחנות חיצונית בלבד.

הערכה חלופית כחלק מציון הבגרות הפנימי (50%)

אפשר לבחון בדרכי הערכה חלופיות בכלל התחומים הפנימיים (תרשים):

  • תורת המוזיקה התמחות (5%)
  • פיתוח שמיעה (8%)
  • תולדות היצירה המוזיקלית התמחות (10%)
  • ביצוע (17%)
  • הרחבה לבחירת הרכז (10%) – נושא בית ספרי

דרכי הערכה בית ספריות יהיו לפי שיקול הדעת של הרכז ושל הצוות ובאישור המפמ"ר.
לכל תחומים אלה יש לכתוב מחווני הערכה מסודרים ולהעבירם אל הפיקוח על החינוך המוזיקלי.

חזרה לראש הדף

בגרות חיצונית - הנחיה כללית לתוכני הלימוד

תורת המוזיקה ליבה – החומר לבחינה

שאלות העוסקות בזיהוי ובבנייה של אקורדים וסולמות, בקשר הרמוני בין דרגה וסולם, ובניתוח כוראל.

תולדות היצירה המוזיקלית ליבה – החומר לבחינה

שאלות בחירה ומושגים מתוך תקופות המוזיקה האומנותית:
– ימי הביניים
– רנסנס
– בארוק
– קלאסיקה
– רומנטיקה
– המאה ה-20
*בהמשך יתווספו שאלות ומושגים מהמוזיקה הפופולרית: פופ, רוק וג'אז.

רשימת יצירות ומושגי חובה מתפרסמת בכל שנה.

התמחות בתחום האומנותי "קלאסי"

תולדות המוזיקה – תפורסם רשימת יצירות חובה בתחילת כל שנה, עם ניתוחים מעמיקים ליצירה או שתיים מתוך רשימת החובה. תהיה שאלת בחירה לפי תקופת ההתמחות שנלמדה במגמה. השאלה תתמקד גם בידע על תולדות המוזיקה המופיע בפרקי הלימוד ותתייחס במובהק למרכיבים המוזיקליים הנשמעים בקטע.

תורת המוזיקה – שאלת ניתוח יצירה ברמת העמקה - ניתוח הרמוני וצורני-מבני, שאלת זיהוי משקל והכתבה ריתמית

התמחות בתחום הפופ-רוק

תולדות המוזיקה – תפורסם רשימת יצירות חובה בתחילת כל שנה, עם ניתוחים מעמיקים לשיר או שניים מתוך רשימת החובה. תהיה שאלת בחירה לפי צמדי פרקים. השאלות יישאו אופי השוואתי, והתשובה תשלב בין אינפורמציה מתוך הפרקים בספר ובין מרכיבים הנמצאים במוזיקה עצמה.

תורת המוזיקה – שאלת אנליזה של קטע פופ-רוק, שאלת זיהוי משקל, והכתבה ריתמית.

התמחות בתחום הג'אז

תולדות המוזיקה – שאלת בחירה מתוך חטיבה סגנונית. השאלות יתמקדו גם בידע בתולדות המוזיקה המופיע בפרקי הלימוד ויתייחסו במובהק למרכיבים המוזיקליים הנשמעים בקטע.

תורת המוזיקה – שאלת אנליזה של קטע ג'אז (סטנדרט) שאלת זיהוי משקל, והכתבה ריתמית

 

התמחות בתחום המוזיקה הערבית

תולדות המוזיקה – שאלת בחירה מתוך חטיבה סגנונית. השאלות יתמקדו גם בידע בתולדות המוזיקה המופיע בפרקי הלימוד ויתייחסו במובהק למרכיבים המוזיקליים הנשמעים בקטע.

תורת המוזיקה – שאלת אנליזה של קטע מהמוזיקה הערבית, שאלת זיהוי משקל, והכתבה ריתמית

חזרה לראש הדף

בגרות פנימית - הנחיה כללית לתוכני הלימוד

תורת המוזיקה – התמחות

פרק זה הוא 5% מהציון הסופי, והוא מתמקד בתחומי ההרמוניה שאינם מופיעים בבגרות החיצונית, בדגש על כתיבה הרמונית ומימוש לפי ההתמחות שנבחרה במגמה.

פיתוח שמיעה וסולפג'

פרק זה הוא 8% מהציון הסופי, והוא עוסק בכל תחומי השמיעה: שמיעה מלודית, שמיעה הרמונית, שמיעה ריתמית, שירת סולפג' ושמיעה ושירה של מרכיבים מוזיקליים בודדים.
כל אחד מנושאי הלימוד התאורטיים וההרמוניים הנלמדים במגמה מחייב יישום בביצוע (נגינה וסולפג') ובזיהוי וכתיבה (הכתבות).

תולדות היצירה המוזיקלית – התמחות

פרק זה הוא 10% מהציון הסופי, והוא מתמקד בלמידת יצירות וקטעים מוזיקליים לבחירת צוות ההוראה במגמה. אפשר לעסוק במסגרתו בניתוח מעמיק של יצירות (סגנוני וצורני) וברשימות האזנה (היכרות עם קטעים מוזיקליים מרובים ובחינת הזיהוי שלהם).

ביצוע

פרק זה הוא 17% מהציון הסופי.
בתחומי הביצוע חובה על כל תלמיד/ה להשתתף בהרכב אחד לפחות.
כל מגמה בוחרת כיצד להעריך את תחום הביצוע של תלמידיה. אפשר להעריך את תחום הביצוע באמצעות תפקוד והשתתפות לאורך השנה, ביצוע בימתי, ובלבד שהרכבי הביצוע יקיימו שגרת חזרות והופעות בהתאם לתוכנית שנתית. כמו כן, אפשר לקבוע השמעות אישיות לבחינת ההתקדמות של התלמידים.

הרחבה לבחירת הרכזים והרכזות

כל רכז או רכזת רשאים לבחור 10% להרחבה מתוך התחומים לעיל או כחלק מהנושא הבית ספרי.

נושא בית ספרי

הנושא הבית ספרי הוא נושא לבחירת צוות המגמה הקשור לתחומי הלמידה האחרים במגמת המוזיקה (תולדות היצירה המוזיקלית, תורת המוזיקה, פיתוח שמיעה, ביצוע). בנושא זה יש ערך מוסף ותוכן הרלוונטי לתלמידי המגמה ולמוזיקה הסובבת אותם.
נושאים לדוגמה: עיבוד, תזמור, קומפוזיציה, הלחנת שירים, עריכת והפקת מוזיקה, פרויקט נגינה ייחודי, למידת חקר על סגנונות מוזיקליים ומבצעים ייחודיים.
הערכת הנושא הבית ספרי יכולה להתבצע כחלק מתחום אחר הנוגע לו (לדוגמה: פרויקט נגינה ייחודי כחלק מהערכת הביצוע) או בנפרד באמצעות שיטות הערכה חלופיות (PBL, תלקיט, או עבודות חקר).

חזרה לראש הדף

שאלוני בגרות משנים קודמות

שאלוני בגרות משנים קודמות

מאגר שאלוני בחינות הבגרות פתוח לכל מורי המוזיקה. במאגר תוכלו למצוא דוגמאות לבחינות בגרות החל משנת 2011. את החיפוש תוכלו לבצע על פי שם וסמל השאלון, שם המקצוע, מועד הבחינה, מגזר, סוג הנבחן (אינטרני או אקסטרני) ועוד.

אולי תתעניינו גם ב...

עבודת גמר במוזיקה
הנחיות ועזרה לחוקר, למנחה ולרכז עבודות הגמר במוזיקה בבית הספר
הערכה חלופית במוזיקה
שיטות הוראה והערכה במוזיקה המבטלות או מפחיתות את הצורך במבחנים ומעבירות את משימת הלמידה מהמורה אל התלמידים
מאמרים בחינוך המוזיקלי למורי החטיבה העליונה
אסופת מאמרים בחינוך המוזיקלי מתוך מפתח – כתב עת למורים למוזיקה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.