דלג אל

יחידות הלימוד בתורה שבעל פה ומשפט עברי - ממלכתי

חזרה
יחידות הלימוד בתורה שבעל פה ומשפט עברי | חטיבה עליונה | מרחב פדגוגי | משרד החינוך

תורה שבעל פה ומשפט עברי נלמדים בחינוך הממלכתי כמקצוע הגבר בהיקף של 5 יחידות לימוד. יחידות 3-1 מוערכות בהערכה בית ספרית והן 50% מציון חמש היחידות במגמת תורה שבעל פה ומשפט עברי.

השאלון מאחד ומצרף מודולרית שלוש יחידות לימוד המשוקללות בחלקים שווים:
יחידת לימוד 1 "יחיד וחברה": היבטים שונים של יחסים בין הפרט לחברה שבה הוא חי, ערך חיי אדם, מחויבות חברתית, אחריות כלפי גופו ורכושו של הזולת, "לא תעמוד על דם רעך", תרבות המחלוקת ועוד.
יחידות לימוד 2 ו-3 – נושאים לבחירה: החקיקה, גרות וגיור, עם וארצו, אני וסביבתי (יחידה מתוקשבת), רשות הרבים, אבות ועוד, פרויקט או מיזם PBL, תהליך חקר, נושא בית ספרי.
יחידות לימוד 5-4 נלמדות בכיתה י"א או בכיתה י"ב ובסופן בחינת בגרות.
הציון בבחינה הוא 50% מציון חמש היחידות (15% ציון בית ספרי ו-35% ציון בחינת הבגרות).

בית הספר יבחר ויְלמד שניים מן הנושאים: משפט ויושר, דברים שבינו לבינה, הורים וילדים.

חזרה לראש הדף

יחידות לימוד 3-1: הערכה בית ספרית

יחידת המבוא: יחיד וחברה

יחידת המבוא: יחיד וחברה

יחידת הלימוד "יחיד וחברה" תורמת להכרת התרבות היהודית-הישראלית על ריבוי הפנים שבה ולהוקרתה. היא מניחה את הבסיס לתחום הדעת, חושפת את הלומדים למושגי יסוד ולסוגות מרכזיות, מעודדת שיח פתוח בדילמות משפטיות ובוחנת ערכים הנובעים מן המקורות הנלמדים, לכן יחידה זו מומלצת גם ללימודי ההשכלה הכללית בד בבד עם דיון ביקורתי בסוגיות אקטואליות, שילוב עם מעורבות חברתית וחתירה ללמידה פעילה וחווייתית.

היחידה מציגה קשת רחבה של נושאים העוסקים במתח שבין העצמתו של הפרט, לבין מחויבותו כלפי הזולת והחברה, מתוך דיון ביקורתי בשאלות אקטואליות.

  1. היחיד
  2. היחס לזולת
  3. היחס לגופו ולחייו של הזולת
  4. השבת אבֵדה
  5. תרבות המחלוקת

אני וסביבתי: אורח חיים בריא ועולם בר קיימא

אני וסביבתי: אורח חיים בריא ועולם בר קיימא

היחידה מציגה מגוון רחב של מקורות בנושא השמירה על הגוף, תזונה נכונה וגֵהות, כמו גם שאלות אקטואליות על יחסו של הפרט למרחב הציבורי ומידת אחריותו, הנאתו ותרומתו למרחב זה:

  • תזונה נכונה, פעילות גופנית, ניקיון וגהות
  • האדם והטבע – עולם בר קיימא
  • בין רשות היחיד לרשות הרבים – תקנות יהושע בן-נון
  • אחריות לנזקים ברשות הרבים

ליחידה זו קיימת פלטפורמת הוראה מתוקשבת, המאפשרת לכל תלמיד ותלמידה להתקדם בקצב אישי ולהתמודד בעצמם עם המקורות, בעוד המורים משמשים מנחים ומדריכים. הפלטפורמה מאפשרת למורים לעקוב אחר התקדמות הלמידה של התלמידים.

הגישה לעיון ביחידות הלימוד המתוקשבות חופשית. כדי לשייך משימות לתלמידים, כל שעל בית הספר לעשות הוא לאשר את "סנונית" – ספק מורשה במערכות משרד החינוך. עקבו אחרי ההוראות במדריך להגדרת סנונית ספק מורשה לבית הספר (בלא תשלום).

יודגש שהגדרת הספק והשימוש ביחידת הלימוד ובמערכת ניהול הלמידה LMS ממומנים בידי המשרד ואינם כרוכים בתשלום של בתי הספר.
מדריך להקצאת יחידה לתלמידים עלה ב-15 בדצמבר 2022.

לתשומת ליבכם!
חיבור מורים ותלמידים למערכת ניהול הלמידה נמשך כשלושה ימי עבודה מיום הגדרת סנונית ספק מורשה. לאחר מכן, יוכלו המורים להתחבר לאתר באמצעות קוד משרד החינוך ולשייך משימות לתלמידים. נתקלתם בבעיה?
התמיכה של סנונית זמינה בטלפון 02-6584517 בימים ראשון עד חמישי מ-9:00 עד 15:00 ובדואר אלקטרוני support@snunit.org.il

בעיות לדוגמה:

  • מורה מסוים בבית ספר רשום אינו מצליח להקצות משימה
  • מורה שאיננו עובד משרד החינוך רוצה להקצות משימה
  • מורה שהקצה משימה וכמה מהתלמידים לא קיבלו אותה

מורים המעוניינים ללמד לימוד מתוקשב מוזמנים להיעזר בצוות ההדרכה. כדי להציע שיפורים ותוספות ליחידה או להצביע על שגיאה, פנו לצוות ההדרכה.

גרות וגיור

גרות וגיור

היחידה עוסקת ביחס הדו-ערכי של ההלכה היהודית ושל החברה היהודית לגרים. מתוך עיסוק זה עולות שאלות ערכיות וחברתיות הנוגעות ליחסים בין קבוצות שונות בתוך החברה הישראלית, ליחסי עולים-ותיקים, לדעות קדומות, לאפליה וכדומה.

רשות הרבים

רשות הרבים

יחידה זו עוסקת בחובותיו ובזכויותיו של הפרט במרחב הציבורי ומטרותיה: לפתח רגישות של הלומדים כלפי רכוש הציבור, לטפח מודעות לשמירה על הסביבה ולהתחשבות בכלל במרחב הציבורי ובפרטים האחרים בחברה.

עם ישראל וארצו

עם ישראל וארצו

מקומה של ארץ ישראל – מרכיב בתרבות ובזהות היהודית-ישראלית

יחידת הלימוד "מן המקורות על ארץ ישראל" עוסקת בנושאים אלו:
היותה של ארץ ישראל מרכיב מרכזי בזהות היהודית-ישראלית ומקומה בזהות היהודית בארץ ובתפוצות לאורך הדורות; גבולותיה השונים של הארץ במרוצת ההיסטוריה; דעות שונות בנוגע לעלייה אל הארץ ולירידה ממנה; מצוות יישוב הארץ – גישות שונות לזכותנו על הארץ והיבטים הקשורים לקדושת הארץ ולקדושת החיים ונקודות מפגש ביניהם.

עיקר הלימוד מתבסס על הצגת דילמות: קצתן כפי שהוצגו בספרות חז"ל ובספרות השו"ת, וקצתן לקוחות מההוויה המודרנית של ימינו.
התלמידים יתמודדו עם ההיבטים השונים של הבעיות שיוצגו בפניהם בעזרת הכלים שנעמיד לרשותם.
בסיומו של מהלך החקר ינסו הלומדים לבסס לעצמם מסקנות עצמאיות על פי הלימוד שחוו ולפי בקיאותם במקורות ובהקשרם ההיסטורי, החברתי, הגאוגרפי והחברתי.

חזרה לראש הדף

יחידות לימוד 5-4: בחינת בגרות

בין הורים וילדים

בין הורים וילדים

היחידה כוללת עיון מוסרי ומשפטי במערכת היחסים המורכבת בין הורים לילדים לאור התפתחות ההלכה והמשפט: חובות וזכויות, גבולות בכיבוד הורים, הקניית השכלה ומקצוע, מזונות, "בן סורר ומורה" ועוד.

המקורות הקלאסיים מוארים בידי אנשי רוח בני זמננו ומזמנים דיון אקטואלי ורלוונטי בסוגיות אוניברסליות.

בשנת תש"ף יצא לאור ספר לימוד חדש ליחידת לימוד זו בהוצאת מכון שלום הרטמן ובשיתוף משרד החינוך.

לתשומת ליבכם

בספר הלימוד נפלה טעות. הסוגיה המעובדת בעמוד 15 פסקה ד הודפסה במשובש. לפיכך, יש ללמוד וללמד מהמקור בעמודים 23-22 בספר ולהוסיף לפי הקובץ המצורף.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.