
היחידה עוסקת בבירור הזהות הציונית דתית כחלק מבירור הזהות הישראלית והיא מיועדת לתוכנית "להיות אזרח" – לקראת קבלת תעודת זהות בכיתה י'.
ביחידה שלושה שיעורים:
שיעור 1 – מזרוחניק
שיעור 2 – בין קודש לחול
שיעור 3 – להיות ציוני דתי
מבחר פעילויות העוסקות בהרחבת מודעותו של המתבגר לזהותו האישית המגדרית והתרבותית, בפיתוח אוריינות תרבותית ואוריינות מדיה ובקידום חשיבה ביקורתית מתוך התמודדות עם דילמות הנובעות ממעגלי הזהות והשייכות וחשיפה למגוון תרבותי.
כיתה י
על ההבדלים שבין אהבה והתאהבות וגיבוש עמדות לגבי זוגיות נכונה מוגנת וחיובית.
מבנה הפעילות
פתיחה- המורה תקרין/תדביק על הלוח משפטים המבטאים מושגים הקשורים באהבה.
חלק אישי - התלמידים יבחרו משפט אליו הם מתחברים.
חלק קבוצתי - כל תלמיד יכתוב את המשפט שלו המבטא מהי אהבה בשבילו, יקפל את הדף ויעביר הלאה לכל חברי הטור.
מליאה - המורה (או נציג מכל טור) יקריאו את האמירות שנכתבו, מתוך כך ייערך דיון לגבי המילים/המשפטים שהם המשמעותיים ביותר, המורה תערוך אבחנה בין אהבה להתאהבות ודיון כיתתי של המשמעויות, המאפיינים והרגשות הקשורים בכל אחד מהמושגים.
חומרים למורה
מערך שיעור, רשימת משפטים המבטאים אהבה מתוך שירים (בנספח).
للصفّ العاشر
يتمحور هذا الدرس في الفرق بين الحُبّ والافتتان، ويرمي إلى بلوَرة المواقف بشأن العلاقة الصحيحة والإيجابية.
موادّ للمعلّم
تمهيد- يعرض\يلصِق المعلم جُملا على اللوح تشير إلى
مصطلحات تتعلّق بالحُبّ.
العمل بشكل ذاتي- يختار الطلاب جملة يتواصلون معها.
العمل في مجموعات- يكتب كلّ طالب جملة حول ماهية الحُبّ
بالنسبة له ويطوي الورقة ويمرّرها إلى الطالب التالي في مجموعة الجلوس.
في المجموعة الكاملة- يقرأ المعلم (او ممثل مِن كل
مجموعة) الجُمل التي كتبها الطلاب، ويتم إجراء نقاش حول الكلمات\الجُمل المهمة.
يقوم المعلم بالتمييز بين "الحُبّ" و"الافتتان" ويُجري نقاشًا
في الصف حول المعاني والمميزات والمشاعر المتعلّقة بكل مصطلح.
موادّ للمعلّم
מערך שיעור, רשימת משפטים המבטאים אהבה מתוך שירים (בנספח).
כיתה י
בירור הצרכים האישיים והציפיות מקשר זוגי ובחינת אותות האזהרה בהם, מתוך שאיפה לבניית קשר זוגי השומר על האני ומקפיד על גבולות הפרטיות והייחודיות שלי ושל בן/בת הזוג שלי.
מבנה הפעילות
פתיחה - דיון בשאלה מהו קשר חברות טוב בעיני התלמידים ואיסוף תשובותיהם.
חלק קבוצתי - הפעלה כיתתית בהתייחס למשפטים שנאמרו. כל תלמיד מתבקש לבחור צד המסכים/מתנגד למשפט. לאחר דיון קבוצתי בהתייחס לכל משפט יוכל התלמיד לשנות את מיקומו.
מליאה - 4 תלמידים שצפו מן הצד בפעילות יסכמו את שראו בהפעלה ואת שנאמר בה.
סיכום - סיכום המורה תוך דגשים הנוגעים לקשר חברי חיובי וטוב למול סימני אזהרה בקשרים בעייתיים.
אפשרות נוספת למבנה פעילות
פתיחה - הצגת שקף או את המצגת הנוגעים למצבי קרבה ומרחק בזוגיות.
במליאה - דיון בשאלות הנוגעות לכל אחד מהמצבים, תוך דגשים על מהו קשר חיובי וטוב למול סימני אזהרה בקשרים בעייתיים.
סיכום המורה.
חומרים למורה
מערך שיעור, רשימת משפטים להפעלה, מצגת (קישור בגוף המערך)
כיתה י
לוח השנה הישראלי (המבוסס על לוח השנה העברי) יכול לשמש בסיס לדיון במכנים המשותפים לחברי הקבוצה ובזהות הקולקטיבית של כלל החברה הישראלית כחברה רב תרבותית.
מבנה הפעילות
אישי – המשתתפים מקבלים לוח שנה מודפס ומסמנים שלושה תאריכים משמעותיים עבורם.
בקבוצות - חברי הקבוצה ינסו ליצור לוח משותף לקבוצה על פי התאריכים שבחרו בשלב האישי.
במליאה – הצגת הקבוצות את לוח השנה שהכינו ודיון על נושאים שעלו במהלך הפעילות.
חומרים למורה
פעילות במצגת, הנחיות למנחה, קובץ הפעילות בוורד, קישור ללוח שנה.
כיתה י
בחינת היסודות והערכים שמדינת ישראל בחרה להביא לידי ביטוי בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות והשינויים שחלו בהם לאורך השנים, וניסיון לברר עם בני הנוער מהם הערכים המרכזיים שצריכים לבוא לידי ביטוי לדעתם בטקס הדלקת המשואות בשנים הבאות.
מבנה הפעילות
במליאה – צפייה בסרטון מטקס הדלקת המשואות (ניתן לבחור סרטון מכל טקס בשנים האחרונות) ודיון בעקבות הצפייה.
חלק קבוצתי – כל אחד מהמשתתפים יבחר דמות אחת מקרב מדליקי המשואות בשנים האחרונות ויציג אותה מהיבטים שונים. לאחר מכן ייערך דיון קבוצתי אודות הדמויות השונות והערכים שהן מייצגות.
במליאה – נציגי כל קבוצה יציגו את עיקרי הדיון שנערך בקבוצה ואת מסקנותיה לגבי המסרים והערכים שמן הראוי להבליט בטקס הדלקת המשואות.
חומרים למורה
פעילות בקובץ וורד, סרטון, נספחים: רשימת הנושאים המרכזיים של טקסי הדלקת המשואות מקום המדינה ועד היום; רשימה שמית של מדליקי המשואות ב- 70 השנים האחרונות.
כיתה י
בפעילות מבררים המשתתפים לאילו קבוצות הם שייכים, אילו קבוצות שייכות משמעותיות עבורם, וכן את הפנים השונים של ההשתייכות הקבוצתית.
מבנה הפעילות
פתיחה – הסבר על הפעילות
במליאה – משחק פתיחה
אישי ובקבוצות – סקר: לאילו קבוצות אנו שייכים
במליאה – דיון: אילו קבוצות משמעותיות ביותר למשתתפים
בקבוצות – ניסוח קריטריונים לשייכות לקבוצה והצגתם למליאה על פי מיון לארבע קטגוריות
במליאה – שאלות לדיון על שייכות, זהות וסולידריות.
חומרים למורה
פעילות במצגת, הנחיות למנחה, קובץ פעילות בוורד, רשימת קבוצות שייכות, ארבע קטגוריות למיון קריטריונים לשייכות, הנחיות לענני מילים.
כיתה י
הפעילות כוללת מספר הצעות המאפשרות התנסויות שונות לברור הזהות האישית והקולקטיבית.
מבנה הפעילות
פתיחה – האזנה / צפייה סרטוני שירים. דיון: מה הכי ישראלי בעינייך.
אישי – כל משתתף כותב: ישראלי בעיני הוא מי ש...,
מליאה - דיון במגוון נקודות הראות על הזהות הישראלית, ומיון המאפיינים שעלו בדברי המשתתפים.
בקבוצות – גלריית הזהות שלנו – ייצוג הזהות הישראלית לבני נוער מחו"ל באמצעות יצירת גלריה שיתופית באמצעים יצירתיים (נדרשת הכנה מראש).
חומרים למורה
פעילות במצגת, הנחיות למנחה, קובץ פעילות בוורד, סרטון השיר להיות ישראלי, סרטון השיר הכי ישראלי, הצעות לכלים מתוקשבים: ענן מילים, סקר מקוון.
כיתה י
הפעילות מזמנת בירור אישי וקבוצתי לגבי משמעות הזהות היהודית והמאפיינים החשובים בעיני המשתתפים, בחינת מסגרות החיים בהן מתממשת הזהות היהודית, והתבוננות בזהות היהודית בדורות הבאים.
מבנה הפעילות
פתיחה – סבב בין כל המשתתפים - חוויה, סמל, מושג יהודי משמעותי עבורם.
אישי – שאלון: מה חשוב לי לעשות כיהודי?
בקבוצות – בירור מרכיבי הזהות המשמעותיים לחברי הקבוצה ובחירת מרכיבי זהות המוסכמים על חברי הקבוצה לקראת הצגה במליאה.
מליאה – דיווח הקבוצות ודיון במשמעות מאפייני הזהות היהודית במדינת ישראל ותמונת העתיד לדורות הבאים.
חומרים למורה
פעילות במצגת, הנחיות למנחה, קובץ פעילות בוורד, שאלון: מה חשוב לי לעשות כיהודי, כרטיסיות משימה, קישור למאמר: משיח זהויות לעמיות יהודית.
כיתה י
בשיער זה נזמין את התלמידים לבחון את חשיבות הצבתם של גבולות אישיים בתחומי חיים שונים ואת היותה כישור חיים חיוני, מסייע ומגן.
מבנה הפעילות
אישי – התחברות אישית למושג גבול.
בקבוצות – יצירת הסכמות על חשיבות השמירה על גבולות במצבי חיים שונים.
מליאה – צפייה בסרטון ודיון על הצורך האנושי בשמירה על גבולות.
חומרים למורה
פעילות בקובץ pdf, סרטון.
للصفّ العاشر
سندعو الطلاب خلال هذا الدرس إلى الوقوف على أهميّة وَضْع الحدود الشخصيّة في شتّى مجالات الحياة، حيث يُعدَّ هذا مهارة حياتيّة ضروريّة تساعدنا وتحمينا.
موادّ للمعلّم
العمل بشكل ذاتيّ- التطرّق إلى مصطلح "الحدّ" وفق المفهوم الشخصيّ.
العمل في المجموعة الكاملة- مشاهدة الفيلم وإجراء محادثة حول حاجة الإنسان إلى الحفاظ على الحدود.
العمل في مجموعات- التوصّل إلى اتّفاق بشأن أهمّيّة الحفاظ على الحدود في المواقف الحياتيّة المختلفة.
כיתה י
בשיעור זה נזמין את התלמידים להתאמן על זיהוי רגעי אושר ושמחה ולהתבונן בהם.
מבנה הפעילות
שלב מליאה – שיר ויצירה להבעת חיבור אישי לרגעי אושר ושמחה בחיינו ואחר כך שיח רפלקטיבי בנושא.
שלב המשגה ויישום – פיתוח כלים להכרה ברגעי האושר והנחת בחיינו.
חומרים למורה
פעילות בקובץ pdf, סרטון השיר "הדברים שאותי משמחים".
للصفّ العاشر
سندعو الطلاب في هذا الدرس إلى التدرّب على تشخيص لحظات الفرح والسعادة وتأمّلِها.
العمل في المجموعة الكاملة- الاستماع إلى الأغنية وتنفيذ نشاط إبداعيّ للتعبير عن الصِّلة الشخصيّة بلحظات الفرح والسعادة في حياتنا، وإجراء حديث تأمّليّ حَوْل الموضوع. التطرّق إلى الدلالات الاصطلاحيّة والتطبيق- تطوير أدوات نُلاحظ مِن خلالها لحظات السعادة والرّضا في حياتنا.
الصف العاشر
كيف يختار الشبابُ في المجتمع العربي؟ كيف يتخبّطون ويتّخذون القرارات؟ يهدف هذا الدرس إلى إثارة التفكير لدى الطلاب بشأن الأسئلة والتخبّطات التي تُشغِل الشباب. يعتمد الدرس على العمل في مجموعات حيث ستتمّ قراءة نصّ ينطوي على طلبٍ للمساعدة، وإجراء نقاش وصياغة ردّ.
في المجموعة الكاملة- إجراء نقاش حول أسئلة تتمحور حول مجموعات الانتماء ودورها في الاختيار الذي يقوم به الفرد.
العمل في مجموعات- ينقسم الصف إلى مجموعات (انظر التعليمات في خطّة الدرس). تحصل كل مجموعة على ورقة فيها رسالة واتسآب تشير إلى حالة حياتية معينة وأسئلة للنقاش الجماعي.
في المجموعة الكاملة- يستعرض ممثل مِن كل مجموعة الحالة الحياتية وردّ فِعل المجموعة.
تلخيص- يُتِمّ كلّ طالب الجملة التالية: " عندما أكون منتميًا ويجب أن أختار أنا...."
כיתה י
כיצד מתלבטים בני הנוער בחברה הערבית וכיצד הם בוחרים ומקבלים החלטות? השיעור שלפניכם מזמין את התלמידים לחשוב על שאלות והתלבטויות המעסיקות בני נוער. השיעור מבוסס על עבודה קבוצתית של קריאת טקסט פנייה לעזרה, דיון וניסוח תשובה.
מבנה הפעילות
במליאה- דיון בשאלות סביב קבוצות שייכות ותפקידן בבחירות שהפרט עושה.
חלק קבוצתי- חלוקת הכיתה לקבוצות (הנחיה במערך)- כל קבוצה מקבלת דף ובו הודעת ווטסאפ המייצגת מצב חיים כלשהו ודף שאלון לדיון קבוצתי.
מליאה- נציג מכל קבוצה מציג את הסוגיה עליה עבדו ואת תגובת הקבוצה.
סיכום- כל תלמיד ישלים את המשפט "כשאני שייך וצריך לבחור אני..."
כיתה י
בשיעור זה ירכשו התלמידים כישור חיים לניהול זמן ויזהו מנעד רגשות הקשורים למשימה. התלמידים יפתחו מודעות לחשיבות היכולת לנהל זמן ביעילות ויכירו כלים לניהול זמן.
מבנה הפעילות
שלב מליאה – צפייה בסרטון בנושא ניהול זמן בליווי שיח בנושא.
שלב מליאה 2 – צפייה בסרטון 'האבנים הגדולות בחיינו' בליווי שיח בנושא.
שלב עבודה אישית – לימוד אסטרטגיה לניהול יומן והתנסות בה.
שלב מליאה 3 – שיח רפלקטיבי לסיכום.
חומרים למורה
פעילות בקובץ pdf, מצגת מלווה למורה, סרטון ניהול זמן, סרטון "האבנים הגדולות בחיינו".
כיתה י
בשיעור זה יכירו התלמידים את ה-SWOT, כלי לניתוח אישי על פי חוזקות וחולשות, הזדמנויות ואיומים. הם יתאמנו בזיהוי החוזקות והחולשות שלהם ובזיהוי מצבי איום והזדמנויות. התלמידים ילמדו להשתמש בכלי לצורכי התפתחות אישיים וכדרך להתמודדות עם אתגרים.
מבנה הפעילות
מליאה – חשיפה למודל ה-SWOT ולמידתו.
אישי – אימון בניתוח SWOT.
בזוגות – שיתוף בממצאים, משוב הדדי, עידוד ותמיכה.
מליאה 2 – שיח רפלקטיבי לסיכום.
חומרים למורה
פעילות בקובץ pdf, מצגת מלווה למורה.
للصفّ العاشر
سيتعرّف الطلاب في هذا الدرس على الأداة “SWOT”، وهي أداة للتحليل الذاتيّ؛ حيث يعاينون مَواطن القوّة والضعف الكامنة فيهم، والفرص السانحة لهم والمخاطر. سيتدرّب الطلاب على تشخيص هذه الأمور، وسيتعلّمون كيفيّة استخدام هذه الأداة من أجل التطوّر الشخصيّ ومواجهة التحدّيات.
موادّ للمعلّم
العمل في المجموعة الكاملة- التعرّف على الأداة “SWOT”.
العمل بشكل ذاتيّ- التدرّب على استخدام الأداة.
العمل بأزواج- يُشرك كلّ طالب زميله بما توصّل إليه، ويحصل على تغذية مرتدّة، ودعم وتشجيع.
العمل في المجموعة الكاملة- محادثة لتأمّل السيرورة وتلخيصها.
موادّ للمعلّم
شرائح عرض معدّة للمعلّم.
כיתה י
בשיעור "החבר שלי" נחשפים התלמידים לסיפורה של טלי. הסיפור עוסק בקשר זוגי בין נער לנערה, מנקודת המבט של הנערה.
בשיעור עולות סוגיות אודות - שמירה על ייחודיות במרחב הזוגיות, תקשורת בין בני זוג, שילוב מאוזן בין נטיות לב, תחביבים ומערכות יחסים, ניהול קונפליקטים, בחירות.
מבנה הפעילות
שלב מליאה – הקראת הסיפור "החבר שלי".
שלב שיח בזוגות – לעיבוד הזיקה האישית לאירועי הסיפור.
שלב מליאה 2 – שיח מוגן בהובלת התלמידים אודות תכנים ונושאים שהם בוחרים להעלות בהשראת הסיפור.
שלב סיכום וסגירה – בהנחיית המורה, בדגש על הנושאים שהעלו התלמידים ובדגש על בחירות אישיות במצבים מורכבים.
חומרים למורה
פעילות בקובץ pdf, מבוא.
כיתה י
הפעילות מאפשרת היכרות עם רבנים והוגי דעות שהנהיגו והשפיעו על עיצוב דמותה של הציונות הדתית כפי שהיא מוכרת לנו כיום.
מבנה הפעילות
פתיחה – קריאת הקטע "בלי שורשים שום דבר אינו עומד" ודיון במליאה
שלב זוגי/קבוצתי – כרטיסי משימה בעקבות דמויות מרכזיות בתולדות הציונות הדתית
מליאה – מספר אפשרויות:
- סבב מאפיינים: כל קבוצה תאפיין בקצרה את הדמות שלה ואת פועלה.
- מיקום על ציר הזמן: המשתתפים יתבקשו להסתדר על ציר זמן, על פי רצף כרונולוגי של שנות הלידה של הדמויות השונות עליהן למדו.
- גרפיטי בעקבות ראשונים: המנחה יזמין את נציגי הקבוצות השונות לכתוב על הלוח מאפיין או פעולה משמעותיים במיוחד לדעתם של הדמות עליה למדו.
סיכום במליאה – דיון ברעיונות, בערכים ובעקרונות שהנחו את ראשוני הציונות הדתית והוגיה ובמשמעותם עבור המשתתפים.
חומרים למורה
פעילות בקובץ וורד, הנחיות למנחה.
כיתה י
מטרת הפעילות הינה העלאת המודעות לחשיבות של הבניית חזון ושל התנהגות לאורו וכן התחקות אחר החיבור בין החזון האישי ובין החזון של חמ"ד.
מבנה הפעילות
משימה אישית – בחינת החלומות האישיים בתחומים שונים.
במליאה – שיתוף המליאה בחלומות האישיים ובירור הצעדים הנדרשים למימושם.
בקבוצות – דיון במהותו של חזון, בנחיצותו ובתרומתו לקידום מטרות.
משימה אישית – התבוננות בחזון החמ"ד ובקשר שבינו לבין המטרות האישיות שהוצגו.
במליאה – סיכום.
חומרים למורה
הפעילות במצגת, הנחיות למנחה.
כיתה י
בשיעור "חייב" נחשפים התלמידים לסיפורו של נער שחברו הטוב חלה ואושפז. בסיפור עולות סוגיות אודות – התמודדות עם מצבי לחץ, נאמנות, ליווי חבר חולה, תחושת בחירה, תחושת מחויבות.
מבנה הפעילות
שלב מליאה 1 – הקראת הסיפור "חייב".
שלב שיח בזוגות – עיבוד הזיקה האישית לאירועי הסיפור.
שלב מליאה 2 – שיח מוגן בהובלת התלמידים סביב תכנים ונושאים שהם בוחרים להעלות בהשראת הסיפור.
שלב סיכום ומסקנות בהנחיית המורה – תוך מתן דגש על הנושאים שהעלו התלמידים ועל בחירות אישיות במצבים מורכבים.
חומרים למורה
פעילות בקובץ pdf, מבוא.
للصفّ العاشر
يطّلع الطلّاب مِن خلال هذا الدرس على قصّة شابٍ يُصاب زميلُه بالمرض ويدخل المشفى لتلقّي العلاج. تطرح القصّة عدّة قضايا: مواجهة حالات الضغط، الإخلاص، مرافقة صديق مريض، الشعور بالقدرة على الاختيار، الشعور بالالتزام.
> إلى الفعّاليّة باللغة العربيّة
موادّ للمعلّم
العمل في المجموعة الكاملة (المرحلة الأولى)- قراءة القصّة "يَجِب..".
العمل بأزواج- معالَجة صِلة الطالب بأحداث القصّة على الصعيد الشخصيّ.
العمل في المجموعة الكاملة (المرحلة الثانية)- إجراء حديث محميّ يُسَيِّره الطلّاب، يتمحور حول المضامين والمواضيع التي يختارون طرحها مِن وَحْي القصّة.
مرحلة التلخيص والتوصّل إلى استنتاجات، يوجّهها المعلّم- يؤكّد على المواضيع التي طَرَحها الطلاب وعلى الخيارات الشخصيّة التي ننتقيها خلال الحالات المعقّدة.
موادّ للمعلّم
ملفّ pdf يحوي الفعّاليّة، تمهيد
כיתה י
פעילות המזמנת בירור אישי וקבוצתי לגבי משמעות ההשתייכות לציבור הדתי לאומי, האופן בו הציונות הדתית נתפסת בעיני המשתתפים, והתבוננות בדרך בה החברה החילונית בישראל תופסת את הציונות הדתית.
מבנה הפעילות
פתיחה: שלב אישי - בירור המשמעות של ההשתייכות לציבור הדתי לאומי עבור כל אחד מהמשתתפים.
שלב קבוצתי - בחינת מרכיבי הזהות השונים של הציבור הדתי לאומי ומשמעותם עבור חברי הקבוצה.
שלב במליאה – דיווח הקבוצות על מסקנותיהן ודיון במרכיבי הזהות של החברה הציונית דתית במדינת ישראל, באופן בו החברה החילונית בישראל תופסת את החברה הציונית דתית ובתחושת האחריות של המשתתפים לגבי תפיסה זו.
חומרים למורה
קובץ פעילות בוורד, קובץ הנחיות למנחה, קריקטורה, סקר.
כיתה י
מטרות הפעילות לבחון את דפוסי בילוי הפנאי של בני נוער, לבדוק את המצוי והרצוי בדפוסי בילוי הפנאי של בני נוער, לדון בפער בין הרצוי והמצוי בדפוסים האלה ולהבהיר את החשיבות של שילוב פעולות נתינה והתנדבות בפעילות הפנאי.
מבנה הפעילות
שלב א' – אישי: כל משתתף מקבל כרטיס משימה אישית ופועל על פי ההוראות.
שלב ב' – קבוצתי: כל קבוצה מקבלת את טבלת תחומי העיסוקים בפנאי וכרטיס משימה קבוצתית ופועלת לפיהם.
שלב ג' – מליאה: כל קבוצה מציגה את שלושת תחומי הפעילות שבהם מספר המשתתפים הרב ביותר. המנחה יסמן את התחומים על הלוח וידרג עם המשתתפים את העדפות המליאה. יתקיים דיון על התמונה הכללית שהתקבלה.
נספחים: נספח א' – עוגת הפנאי שלי וכרטיס משימה אישית; נספח ב' – טבלת עיסוקי הפנאי, נספח ג' – תחומי הפנאי של בני הנוער על פי תוצאות מחקר.
חומרים למורה
מצגת הפעילות לשימוש המנחה.
כיתה י
להכיר את שלושת ההרים: הר המוריה, הר הרצל וגבעת רם בירושלים ואת משמעותם הסמלית ולדון בקשר בין שלושת ההרים ובתרומתם ליצירת זהות יהודית ישראלית משותפת.
מבנה הפעילות
שלב א' – מליאה: דיון פתוח באירועים חשובים בתולדות העם היהודי והקשר שלהם לירושלים
שלב ב' – זוגי: כל זוג מקבל דפי מידע על אתר אחד ותשבץ לפתרון התואם את דפי המידע.
שלב ג' – מליאה: דיווח הקבוצות על ייחודם של ההרים ועל הקשר ביניהם ודיון במבחר שאלות
נספחים: דפי מידע, תשבצים, פתרונות לתשבצים.
כיתה י
מטרת הפעילות לבחון את עמדות המשתתפים לגבי טקסים ולהעלות למודעותם את חשיבותו של הטקס בתרומתו לעיצוב תרבות והשקפת עולם.
מבנה הפעילות
שלב א' – אישי: דף היגדים – למה חשוב לקיים טקס ולמה הוא תורם?
שלב ב' – קבוצתי: בחירת שני היגדים מוסכמים והכנת דיווח למליאה
שלב ג' – מליאה: הצגת ההיגדים ושאלות לדיון
נספח: דף היגדים בנושא הטקס.
כיתה י
בעידן המסכים, החשיפה התקשורתית ותוכניות הריאליטי, אפשרויות הפרסום ויצירת הקשר עם מפורסמים זמינות יותר ועימן גוברות הסכנות. בפעילות זו המשתתפים מבררים את המקום שתופסת השאיפה לפרסום בחייהם ואת המניעים לה ודנים ביחס הראוי כלפי ידוענים מושאי הערצתם.
מבנה הפעילות
שלב א' – אישי: השלמת שאלון והאזנה לשיר: כל אחד רוצה להיות זמר
שלב ב' – אישי וקבוצתי: מילוי טבלה 'להיות מפורסם' והסכמה קבוצתית על שני גורמים שמעוררים הערכה כלפי אדם ושני גורמים שאינם מעוררים הערכה
שלב ג' – זוגי: כל זוג בוחר היגד אחד מתוך דף ההיגדים ומנסח לו תגובה – הסכמה, אי הסכמה, הבנה או תהייה.
שלב ד' – מליאה: כל זוג מציג את ההיגד שקרא ואת התגובה שניסח. דיון במבחר שאלות.
נספחים: שאלון – להיות ידוען, טבלה – להיות מפורסם, דף היגדים.
חומרים למורה
מצגת, הנחיות למנחה, השיר: 'כל אחד רוצה להיות זמר'.
כיתה י
הפעילות נועדה לעורר דיון על מרכיביה של התרבות הישראלית ולהבין שהתרבות הישראלית נמצאת בתהליכי גיבוש.
מבנה הפעילות
שלב א' – במליאה: דיון והצגת דוגמאות לתרבות ישראלית
שלב ב' – קבוצתי: כל קבוצה מקבלת חלק מפאזל וממלאת אותו על פי הכותרת.
שלב ג' – במליאה: כל קבוצה מציגה את בחירותיה בחלק הפאזל שקיבלה עד להשלמת הפאזל הגדול.
דיון בשאלות שעלו בעקבות הפעילות.
חומרים למורה
איור פאזל
כיתה י
הפעילות נועדה ללמוד על עולמם הערכי של חברי תנועות הנוער שהנחה את מעשיהם בשעת מבחן גורלית. כמו כן לבחון היבטים של גבורה בתהליך קבלת ההחלטות של חברי תנועות הנוער ולדון עם בני הנוער במורכבותה של ההכרעה לחזור לוורשה בעיצומה של המלחמה.
מבנה הפעילות
שלב א' – במליאה: הצגת הרקע והדילמה שעמדה בפני צעירי תנועות הנוער בתקופת השואה
שלב ב' – קבוצתי: כל קבוצה תקבל כרטיס משימה קבוצתית וכרטיס דמות שבו קטע המציג את אחד מחברי תנועות הנוער המתלבט בשאלה אם לחזור לוורשה הנמצאת תחת הכיבוש הנאצי.
שלב ג' – במליאה: נציג מכל קבוצה יציג את הדמות, את הלבטים שהתחבטה בהם ואת ההכרעות שהכריעה.
للصفّ العاشر
كيف نتحدّث مع الشباب حول هويتهم الرقمية في شبكات التواصل الاجتماعي؟ في هذا الدرس سيلعب الطلاب لعبة الأدوار وسيتعرّفون على جانب آخر في صورتهم الذاتية: الجانب الرقمي. سنتحدّث معهم حول سلوكهم في الشبكة وسنؤكّد على أهمية الحفاظ على الأخلاق والخصوصية.
موادّ للمعلّم
مبنى الدرس
افتتاحية في المجموعة الكاملة- عَرض حالة
العمل في مجموعات وفق أسئلة موجّهة
تلخيص الدرس في المجموعة الكاملة.
ב-12 ביולי 2022 התקיימה בישראל המכביה ה-21, אירוע הספורט השני בגודלו בעולם.
אתם מוזמנים לקחת חלק בחוויה של פעם בחיים!
בערכת הפעילויות שהוכנה על ידי מינהל חברה ונוער לקראת המכביה ניתן למצוא מידע ופעילויות לתלמידים:
מהי המכביה, סמלי המכביה ומשמעותם, היכרות עם התפוצות ועם המושג "עמיות יהודית", חידון בנושא "יהדות השרירים", רעיונות למשחקים ולהפעלת מכביה קהילתית בבית הספר או בשכונה, סרטונים, קישורים לחוזר מנכ"ל בנושא המכביה ולאתר המכביה.
בשנת תשע"ג (2012) הכריזה ממשלת ישראל על יום הלשון העברית שיצוין בכל שנה בכ"א בטבת - יום הולדתו של אליעזר בן־יהודה.
לרשותכם ערכת פעילות לרגל יום השפה העברית תשפ"ב, הכוללת:
* פעילות לתלמידים - אליעזר בן יהודה ותרומתו לשפה העברית
* פעילות לתלמידים - בית הספר של פעם
* הצעה לסיור בעקבות אליעזר בן יהודה
* שירים, סרטונים, משחקים וחידונים בנושא השפה העברית
ערכת פעילויות העוסקות בסוגיות חברתיות שקשורות במוסד הנשיאות ובאישים שהחזיקו בתפקיד נכבד זה בעבר.
הפעילויות בערכה מאפשרות דיוני עומק בסוגיות חברתיות, במשמעויות של מוסד הנשיאות ומזמנות חשיבה משותפת על עתיד החברה בישראל.
בערכה ארבע פעילויות:
> הנשיא הנבחר - יצחק הרצוג
מידע, קורות חיים ושאלות לדיון
> הנשיא היוצא - ראובן ריבלין
יוזמות חברתיות של הנשיא ריבלין ושאלות לדיון סביב יוזמות אלה
> מוסד הנשיאות בישראל
מידע על מוסד הנשיאות ושאלות לדיון
> פועלם של נשיאים
התלמידים יבחרו מיזם או פעילות בעלי ערך משמעותי שקידם אחד מנשיאי ישראל בעבר ויציגו אותם בכיתה
> מסלולי סיור בעקבות נשיאים
מסלולים לסיורים בעקבות נשיאים שנכתבו על ידי מורי אגף של"ח וידיעת הארץ
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.