דלג אל

בראשית ד: הרצח הראשון באנושות

בראשית ד: הרצח הראשון באנושות

פרק ד' בספר בראשית מספר על הרצח הראשון בתולדות החברה האנושית ומפגיש את הקוראים בפעם הראשונה עם תופעת הרוע האנושי.

הסיפור מלמד כי קיום האדם מלוּוה במאבק מתמיד נגד יצריו וכי לא תמיד הוא יוכל לשלוט בתשוקתו לחטוא. הוא מזהיר כי מעשי האדם, באשר הם, אינם נעלמי מעיני ה', וכי על כל אדם לקחת אחריות אישית למעשיו. ואולם, מעל הכל מלמד הסיפור כי החיים הם ערך עליון וכי פגיעה בהם תגרור עונש חמור מאוד. לצד זאת מבהיר הסיפור כי דווקא בשל אותו ערך עליון של קדושת החיים - אין גם מקום למנהג של נקמת דם ושל רצח תחת רצח.


פרק ד' הוא סיפורו של קין, והעלילה סובבת סביבו. הוא שזוכה לפירוש שמו- "קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה' ", והוא שמשוחח עם האל. הבל הוא דמות משנית בסיפור המקראי ועל כך מעיד גם שמו, המרמז על סופו המר.


סיפור הרצח בא אחרי סיפור החטא הקדמון בגן עדן: פרקים ב'-ג' בספר בראשית שייכים לאדם, פרק ד' שייך לבנו קין. חוטים רבים מקשרים בין שני הסיפורים הכרנולוגיים: במרכז שניהם עומד סכסוך- בפרק ג' סכסוך בין אדם ואשתו, ובפרק ד' סכסוך בין אחים. בשני הפרקים חוזרת תבנית של חטא-חקירה-תגובת הנחקר-עונש. בשניהם כולל העונש אלמנטים של אדמה וגירוש.


בין שני הפרקים מקשר החטא, אי עמידה בנסיון: בפרק ג' החטא הוא בין אדם לאלוהים, ואילו בפרק ד' החטא הוא בין אדם לחברו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית ב-ג: סיפור גן עדן
סיפור גן עדן המובא בפרק ב' בבראשית הוא למעשה חזרה על סיפור הבריאה המובא בפרק א'. ואולם, בין שני הסיפורים קיימים הבדלים מהותיים
מלכים א' יא: אלף נשים לשלמה
מה גרם לחכם מכל אדם להמיר את התבונה שנתן לו האל בהליכה אחרי נשים זרות?
בראשית טז: הגר בורחת למדבר
הצעתה של שרי להגר שפחתה, כי תהרה במקומה ותיתן לה את בנה, עשויה להיראות מנקודת מבטנו היום, בתרבות מערבית מודרנית- לא מוסרית. כיצד נתפסה הצעתה של שרי בתקופה שב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.