דלג אל

מלכים ב' כה: מעיר מלוכה לפחווה בבלית

מלכים ב' כה: מעיר מלוכה לפחווה בבלית

הפרק האחרון של ספר מלכים מספר על סופה של ממלכת יהודה, על חורבן ירושלים ובית המקדש ועל היציאה לגלות בבל. התיאור קשה, לא חוסך בפרטים קשים וגם לא מספק הסברים, אך בסופו פתח של תקווה.

כמעט שנתיים צר הצבא הבבלי על ירושלים, עירו של צדקיה המורד, "וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וְלֹא הָיָה לֶחֶם לְעַם הָאָרֶץ" (פסוק ג).
בתשעה לחודש (הרביעי, חודש תמוז) - נפרצה החומה. המלך שניסה להימלט - נתפש, נלקח למלך בבל ונשפט על ידו בחומרה.
בשבעה לחודש החמישי (חודש אב) נשרף המקדש, וחומות ירושלים נותצו.
העם – הוגלה. כלי המקדש ואוצרותיו נבזזו ונלקחו לבבל.

ומי נשאר בארץ?
"וּמִדַּלַּת הָאָרֶץ הִשְׁאִיר רַב טַבָּחִים לְכֹרְמִים וּלְיֹגְבִים" (פסוק יב). על החקלאים שנותרו לעבד את אדמת יהודה, ולעבוד את מלך בבל, כלומר להעלות לו מס, הופקד גדליה בו אחיקם. אבל בחודש השביעי (תשרי) נרצח גדליה כתוצאה מסכסוך יהודאי פנימי; ומי שנותר - ברח למצרים.
כך הקיץ הקץ על ממלכת יהודה.

ואולם ספר מלכים לא מסתיים בנקודה קשה זו, אלא בבשורה טובה המותירה פתח לתקוה וגאולה: 37 שנים לאחר גלות יהויכין, 25 שנה לאחר חורבן ירושלים יהויכין יוצא מהכלא ומעמדו משתפר. מאד. "נָשָׂא אֱוִיל מְרֹדַךְ מֶלֶךְ בָּבֶל בִּשְׁנַת מָלְכוֹ אֶת רֹאשׁ יְהוֹיָכִין מֶלֶךְ יְהוּדָה מִבֵּית כֶּלֶא. וַיְדַבֵּר אִתּוֹ טֹבוֹת וַיִּתֵּן אֶת כִּסְאוֹ מֵעַל כִּסֵּא הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ בְּבָבֶל. וְשִׁנָּא אֵת בִּגְדֵי כִלְאוֹ וְאָכַל לֶחֶם תָּמִיד לְפָנָיו כָּל יְמֵי חַיָּיו" (פסוקים כז-כט).

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

דברים כ: חוק החרם
החרם במקרא הוא דין מדיני המלחמה המופיעים בספר דברים ועניינו השמדה מוחלטת של האויבים, בעלי החיים שברשותם והשלל – מנחת קודש לה'. חוק החרם אינו פשוט מוסרית, ולא...
בראשית יב: לך לך מארצך- העולה הראשון לארץ ישראל
אברהם היה בעצם הראשון ש"עשה עלייה" לארץ ישראל, הראשון שעקר מקום מושבו ועבר להתגורר בארץ אחרת, ועשה כן על פי צו ה'
שמות א: סיפור הולדתו של מנהיג
ההסבר המקראי לבחירת משה לתפקיד שהוטל עליו נעוץ באישיותו של משה ובדפוסי התנהגותו המעידים על ערכיו המוסריים ועל חתירתו לצדק מוחלט, מתוך נכונות להסתכן ולשלם מחי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.