דלג אל

הצהרת נגישות

מבדקי מיומנות - מיומנויות בתחום הדעת

בדיקת מידת המוכנות של התלמידים ללימוד מעמיק

לגדל תלמידים אוהבי תנ"ך

כל מורה לתנ"ך עומד בפני האתגר לגדל תלמידים אוהבי תנ"ך, להכיר להם את סיפורי התנ"ך על היסוד התרבותי המכונן שבהם. בחטיבת הביניים חל מפנה, הלימוד מעמיק יותר ונוגע לצפון בין השורות, לשיח בין הכתובים ולהעלאת שאלות ותהיות על המסופר, על התנהגות הגיבורים, על דרך הסיפור.
לא קל לחבב על התלמידים ספר שהוא לכאורה לא מוכר ולא נגיש. על המורים להקנות מיומנויות בסיסיות בד בבד עם חיבור התלמידים אל הסיפורים. דרך הסיפור ידובב המורה את התלמיד, יפעילו לחשוב ולראות את הנסיבות של חיינו ולברר אותן באמצעות הסיפור. לשם כך על התלמיד להכיר למשל גימטרייה, לדעת מהי וי"ו ההיפוך, להכיר את הניקוד, לדעת מהי אתנחתא ומהו סוף פסוק. וכדי להשוות בין כתובים וליצור שיח משמעותי ביניהם נדרשות גם מיומנות חיפוש בתנ"ך ויכולת השוואה.

מהם מבדקי מיומנויות ולשם מה הם נחוצים?

מבדקי המיומנויות הם כלי לבדיקת מידת המוכנות של התלמידים מבית הספר היסודי. באמצעותם אפשר לגלות עד כמה התלמידים שולטים במיומנויות הנדרשות ללימוד תנ"ך.
למען הסר ספק, אין כוונת המבדק לעקוב אחרי מורים ואין כל מחויבות לדווח לפיקוח על תוצאותיו. המבדקים נועדו לכוון את המורים במה להשקיע יותר ועל מה להסתמך בהוראת התנ"ך.
מומלץ לבחון את התלמידים בתחילת השנה למיפוי רמת ידיעותיהם ובסופה לבדוק מה למדו במהלכה ואילו מיומנויות כדאי לחזק בעתיד. המבדק יכול להיות ציון בונוס לתלמיד בתחילת השנה, ודאי לא ציון שהוא חלק מההישגים שהשיג על סמך הלימוד במהלך השנה. המבדק אינו אמור להלחיץ את הלומד, אלא רק להעמידו על המיומנויות שחשוב שירכוש בעזרת המורה בשנת הלימודים.
אנו ממליצים שבכל מבחני התנ"ך בכיתות ז'-ט' ייבדקו מיומנויות שהמורה לימד בחודש וחצי. מבדק המיומנות בסוף השנה יכול להיות עם ציון, שכן הוא בודק את מה שנלמד בכיתה במרוצת השנה.
עיקרון חשוב הוא לא ללמד מיומנויות שונות 'על ריק'. לא לפצוח בתחילת שנה בחודש לימוד מיומנויות אלא ללמדן תוך כדי תנועה, כלומר במהלך הלימוד.
יש מיומנויות טכניות שקל מאוד ללמדן כמו משחק ופעילות של הפוגה בתוך שיעור או בשיעור מתיש בסוף יום, בזמן שהתלמידים מרוכזים פחות ופנויים למשחק, לפעילות, לחידון ולחידות.
אנא זכרו – יש לשוב ולתרגל את המיומנויות במהלך השיעורים ולא להסתפק בלימוד חד פעמי. אפשר לחזור לנושאים כמו גימטרייה, וי"ו ההיפוך וטעמים בסיסיים בכל שיעור שלישי למשל. חשוב לזכור כי רק מיומנות שנעשה בה שימוש היא מיומנות נרכשת.
במחוון קישורים למאמרים דידקטיים העוסקים במיומנויות ייחודיות שבוחן המבדק. המחוון גם מכוון את המורה, מסביר מה בוחנת השאלה ומה משמעות התשובות ומציע ניקוד ותשובות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א' ג: שלמה החכם באדם
שלמה ביקש מה' חוכמת שיפוט וקיבל גם תבונה רבה ורוחב לב. שלמה היה לחכם באדם ועד מהרה הוכיח זאת קבל עם ועדה במשפט שתי הנשים שזכה לכינוי "משפט שלמה"
מלכים א' יח: עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים?!
אליהו נשלח לבשר על קץ הבצורת ולהוכיח קבל עם ועדה את אמיתות האל. מבחן האש המרשים בהר הכרמל שם ללעג את נביאי האל בעל, אך גם מסמל את אש קנאותו הקיצונית של אליהו...
שמואל א' כה: סיפור נבל הכרמלי
משולש היחסים של דוד, נבל ואביגיל מעלה שורה של שאלות והמרכזית בהן: מי הוא הנבל האמִתי בסיפור?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.