דלג אל

הצהרת נגישות

רצח יצחק רבין בראי רצח גדליה בין אחיקם

רצח יצחק רבין בראי רצח גדליה בין אחיקם

רצח רבין איננו הרצח הפוליטי הראשון בהיסטוריה היהודית. אחד ממעשי הרצח הראשונים של יהודי על ידי יהודי אחר על רקע פוליטי הוא רצח גדליה בן אחיקם, המוזכר בספרי מלכים ובספר ירמיהו.

רצח גדליה בן אחיקם אירע בתחילת המאה ה-6 לפני הספירה, מיד לאחר שנבוכדנצאר השני מלך בבל וצבאו כבשו את ירושלים, הרסוה כליל, החריבו את בית המקדש הראשון והגלו את רוב העם היהודי, ובמיוחד אצולת העם, לבבל. בארץ נשארו רק ששת אלפים איש מדלת העם, שהיו עובדי אדמה- "כורמים ויוגבים", על מנת שיספקו מזון לאנשי הצבא ולפקידות הבבלית שנשארה ביהודה.

על שארית הפליטה הזו מינה נבוכדנצאר את גדליה בן אחיקם להיות מעין נציב, מנהיג. גדליה אסף את פליטי החורבן, הנהיגם בחוכמה רבה והצליח להביא לשיקומם מבחינה כלכלית ורוחנית.

ואולם, חודשיים בלבד לאחר שמונה לתפקידו נרצח גדליה על ידי ישמעאל בן נתניה, שהיה ככל הנראה נצר למשפחת המלוכה של בית דוד. הלה רקם קנוניה עם בעליס מלך עמון לרצוח את גדליה. יש הטוענים, כי הרצח בוצע משום שבן נתניה רצה לתפוס את מקומו של גדליה כשליט על שארית הפליטה, ויש הטוענים כי רצח אותו בשל אי הסכמה לדרכו הפוליטית והמדינית. כך או כך, לאחר הרצח נתקל ישמעאל בהתנגדות האוכלוסייה היהודית, ובראשם איש הצבא יוחנן בן קרח, ונאלץ לברוח ולמצוא לו מקלט בעבר הירדן.

הרצח הביא לקיצה של אוטונומיה יהודית בארץ ישראל לאחר חורבן הבית הראשון וגרם לדלת העם להתפזר. מקצתם ירדו למצרים, מחשש לתגובת הבבלים. בכך הושלם חורבן הבית הראשון, ולא נותרה כל ריבונות יהודית בארץ ישראל למשך שבעים שנה, עד ימי שיבת ציון.

מותו של גדליה בן אחיקם סימל אפוא את סופו המוחלט של היישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת בית ראשון. משכך, נחשב רצח פוליטי זה לאסון גדול בהיסטוריה היהודית, ויום ג' בתשרי הוא מאז יום תענית לדורות.    

 אלפיים שנה בלבד חלפו- ורצח פוליטי נוסף פצע את הדמוקרטיה הישראלית.

מעניין להשוות את האופן בו נחקק הרצח של גדליה בן אחיקם במשך הדורות בתודעה היהודית, לאופן בו נחקק רצח יצחק רבין בתודעה הלאומית של החברה הישראלית, ואת הלקחים החברתיים שהופקו משני מעשי הרצח. את סיפור הרצח הפוליטי של גדליה מעטים מאוד בחברה הישראלית מכירים ויודעים ומעטים עוד יותר נותנים ללבם להיפתח אל הלקחים החשובים שצריכים להילמד מתוך מעשה רצח זה. נדמה שגם זכרון הרצח של יצחק רבין הולך ומטשטש בשנים האחרונות בזכרונה הקולקטיבי של החברה הישראלית. כלום לא הופק הלקח ? האמנם זהו רק עניין של זמן- עד הרצח הפוליטי הבא ?!

אין כל ספק, כי חינוך לסובלנות, להכרה בחופש הביטוי ולפלורליזם פוליטי ותרבותי - הוא המפתח למניעת הרצח הפוליטי הבא.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א' כא: "הרצחת וגם ירשת"?!
המלך אחאב חומד את כרמו של נבות היזרעאלי ומבקש לקנותו ממנו. נבות מסרב, ואחאב מוותר. אלא, שאיזבל אשתו לא מוכנה לוותר ומשיגה עבורו את הכרם בדרך אלימה ומניפולטיבית
מלכים ב' כה: צום גדליה
צוֹם גְּדַלְיָה (גְּדַלְיָהוּ) הוא אחד מארבעה צומות שנקבעו על חורבן בית המקדש. הצום נקבע לציון הירצחו של גדליה בן אחיקם והוא מצוין יום לאחר ראש השנה
שמואל א ט-יא: שלוש המלכות שאול
שלוש המלכות הומלך שאול, המבטאות תהליך של התפתחות והעצמה, מנער נחבא אל הכלים למלך במלוא עוזו
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.