חפש ב:

בראשית ב: בריאת האדם וגן עדן

בראשית ב: בריאת האדם וגן עדן

פרק ב בספר בראשית הוא פיתוח והמשך של סיפור הבריאה, אך למעשה ניתן לראותו כסיפור בריאה שני ושונה מזה של פרק א.

 

סיפור בריאת האדם ומיקומו בגן העדן מוכר היטב לכל ילד. הוא ציורי מאד, מלא דמיון ויצירתיות והוא מספק מענה לשאלות מהותיות שמעסיקות את כל בני האדם באשר הם: כיצד נברא העולם? מדוע עובד האדם כה קשה לפרנסתו? מדוע אישה יולדת בכאב? מדוע סופו של האדם מוות?.

 

פרקים א-ב מתארים את ראשית האנושות ועוסקים במעמדו של האדם בעולם. בריאת אדם וחוה כגרעין הראשון ליצירת האנושות וכבסיס לכל מה שיבוא אחריהם. האיש והאישה נבראו בנפרד. לאמור, האדם הוא קודם כל בודד, יחיד. הוא יוצא אל העולם לעובדו ולשומרו, אך הוא בודד. אחר-כך הוא מגלה את הביחד, את כוחה של הזוגיות האנושית. הזוגיות היא לא אמצעי אלא שיאו של התהליך.

 

כדאי לדון עם הילדים במעמדה של האשה שנבראה בתור 'עזר כנגדו' של האיש, בבדידות של מי שמתמודד לבדו, בכוחו של היחד ובשאלות של זוגיות (זאת כמובן מתוך רגישות והתאמה להרכב הכיתתי המשפחתי של התלמידי ולמידת בשלותם). כדאי להתעכב גם על תיאור האדם בפרקים כ'נזר הבריאה' השולט על כל בעלי החיים האחרים.

 

מושג 'גן העדן' מזמין הרחבה בשאלת נחיצותו, בדימויו ובמקום שהוא תופס בחיינו אנו, בהכרת השפע והיופי שיש בטבע שסביבנו ובחובה של כל אחד ואחד מאיתנו לשמור על העולם בו אנו חיים.

 

סיפור אדם וחוה בגן עדן מורכב ועמוס בפרטים ויש לדון בו תוך התאמה לגיל הילדים וליכולתם להבין ולהכיל את המשמעויות השונות שהוא טומן בחובו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

מותר האדם מן הבהמה

אדם וחיה. במה שונה האדם לעומת החיות? התלמידים יתארו בכתב בעל-פה או בציור - במה שונה וייחודי האדם לעומת בעלי החיים?

ייחודיות

התלמידם יצפו בסרטון האיש הירוק. לאחר הצפייה נבקש מהתלמידים לדמיין עולם שבו כולם דומים זה לזה - במראה במחשבות ובהתנהגות. התלמידים ידונו או יכתבו: האם היו רוצים לחיות בעולם בו כולם כמוהם בדיוק? האם היו רוצים שהחברים שלהם יהיו דומים להם בכל?
לאחר מכן יבחר כל תלמיד חבר או שניים ויאמר במה הם מיוחדים ושונים מאחרים.

לא טוב היות האדם לבדו

התלמידים יכתבו דברים שהם אוהבים לעשות לבד ודברים שהם אוהבים לעשות עם אחרים – עם בני משפחה, חברים ועוד. יתארו מקרים או משימות בהם הם נזקקים לעזרת האחר, ויסבירו במה האחר, השונה, מסייע להם או משלים אותם.

לעבדה ולשמרה

התלמידים ידונו או יכתבו במה יכול כל אחד מאיתנו לסייע בשמירה על גן העדן שניתן לנו, בני האדם.
לאחר ריכוז כל הרעיונות הכיתה תתחלק לקבוצות וכל קבוצה תכין כרזות/לוגו/פרסומת/סרטון שכנוע לרעיון אחד מבין אלו שהועלו למשל: אי שימוש בשקיות ניילון; אי שימוש בכלים חד פעמיים; אי השלכת פסולת בחוף הים; יצירת קומפוס משאריות אוכל וכיוצ"ב, כיד הדמיון והכישרון.

סרטונים

הבריאה בקיצור, 929
הבריאה בקיצור, 929
בריאת העולם, מאיר שלו
בריאת העולם, מאיר שלו
האיש הירוק
האיש הירוק
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.