חפש ב:

יהושע ג-ה: חציית הירדן

יהושע ג-ה: חציית הירדן

"...אתה מתחיל למעלה בצפון

צונן, צעיר, שוצף ומתחצף

אתה שומע ציפורים בסבך

וכל אחת מהן ציפור גן עדן ..."

(לשיר זה כמו להיות ירדן, נעמי שמר)

כניסתם של בני ישראל לארץ כנען דרך נהר הירדן השוצף נעשתה בדרך נס, הדומה לנס של קריעת ים סוף אותו חצו לאחר שיצאו ממצרים בדרכם למדבר הגדול:  עם דיריכת כף רגלם של  הכוהנים נושאי ארון הברית במי הירדן, המים בנקודה מסוימת נעמדו במקום כחומה, והמים מאותה נקודה זרמו לכיוון ים המלח עד שנוצר מעבר יבש כנגד העיר יריחו. לאחר שסיימו בני ישראל לעבור ואחרוני הכהנים עזבו את הנהר, חזר הנהר לזרום כמקודם.

נס חציית הירדן תוחם את תקופת הנדודים ומסמנים את פתחה של תקופת הכיבוש וההתנחלות. הוא מהווה סימן ואות שנתן ה' לבני ישראל לכך שיוריש להם את ארץ כנען. אי אפשר להימנע מהשוואה בין נס חציית הירדן לבין נס קריעת ים סוף ומדיון עם התלמידים על משמעותם של נסים, אז והיום. הפרק מזמן גם הזדמנות להשוות בין שני שני מנהיגים משכמם ומעלה: משה ויהושע והערכת גודל המשימה שניתנה לכל אחד מהם.

סיפור הקמת הגלעד בגלגל (שנים עשר אבנים להנצחת הנס) מזמן דיון בצורך ובחשיבות שבהנצחה, אז כמו גם היום, במשמעותם של פסלים ואנדרטאות בזיכרון האישי והלאומי. פעילות יצירה מכל סוג יכולה להמחיש את גודל האירוע של חציית הירדן בסיפורו ההיסטורי של עם ישראל.

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

אבני זיכרון

פעילות ראשונה: המורה יציג לתלמידים תמונות של שלוש אנדרטאות מפורסמות, בלי לגלות עליהן פרטים: האריה השואג בתל חי, אנדרטת מרד גטו ורשה ביד ושם ואנדרטת פורצי הדרך לירושלים. התלמידים יתבקשו לשער איזה אירוע מנציחה כל אחת מאנדרטאות? כיצד היא מנציחה את אותו אירוע? ומה היה חשוב לאמן שעיצב כל אנדרטה שנזכור?

פעילות שניה: התלמידים יתכננו ויבנו פסל זיכרון לציון אירוע חציית הירדן על ידי בני ישראל. לעבודה בזוגות או בקבוצות.

הזיכרון שלי

התלמידים יבחרו זיכרון כלשהו שהם מעוניינים להנציח, זה יכול להיות הזיכרון שעליו כתבו, או אירוע אישי, משפחתי או לאומי אחר שחשוב להם ולהנציח אותו בדרך יצירתית: כתיבה, ציור, פיסול, הרצאה, סרטון, מודעה וכדומה.

עיתון "כנען"

התלמידים ינסחו כתבה בעיתון מימי התקופה הממספרת על אירועי אותו יום: נס חציית העם את הירדן. ניתן לשלב בכתבה ראיונות, איורים, הבעת עמדה וכדומה.

לחצות או לא לחצות?

התלמידים ינסחו דו שיח בין שני ילדים מקרב מחנה בני ישראל העומדים לחצות את הירדן השוצף. בכתיבה יתייחסו בין היתר לחששות ולתחושות של הילדים לקראת חצייתם את הנהר.

ירדן אל מול גלעד

התלמידים יאספו 15 עובדות על נהר הירדן ממקורות מידע שונים ולאחר מכן ימיינו אותן לקטגוריות: עובדות גאוגרפיות, עובדות היסטוריות, עובדות ספרותיות וכדומה.

מבט אישי על הירדן

המורה יחלק לתלמידים בריסטולים לבנים וצבעי מים וישמיע להם את השיר 'לשיר זה כמו להיות ירדן' של נעמי שמר. התלמידים יתבקשו לצייר את הירדן בעקבות השיר ששמעו. אפשרות חלופיתת: התלמידים יכינו מצגת תמונות של הירדן המלווה אתבתי השיר. בסיום השיעור תיערך תערוכה של הציורים או המצגות.

מילה מנחה

התלמידים יבדקו מהי המילה המנחה בפרק, החוזרת בו כמה וכמה פעמים ("ארון"), ומה ביקש הכותב המקראי להביע באמצעות חזרה זו?

סרטונים

חציית הירדן, 929
חציית הירדן, 929
חדשות התנ"ך: חזק ואמץ
חדשות התנ"ך: חזק ואמץ
תנ"ך בחרוזים: יהושע ג (מדק' 5:38)
תנ"ך בחרוזים: יהושע ג (מדק' 5:38)
לשיר זה כמו להיות ירדן
לשיר זה כמו להיות ירדן
שפך הירדן
שפך הירדן
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.