דלג אל

הצהרת נגישות

שופטים יז-יח: פסל מיכה

שופטים יז-יח: פסל מיכה

העדר שלטון מרכזי מסודר בתקופת השופטים הביא להפקרות מוסרית ולהידרדרות דתית שבאות לידי ביטוי במעשיהם החריגים של מיכה ושל בני שבט דן המתוארים בפרקים יז-יח.

הסיפור פותח באיש משבט אפריים בשם מיכה (מיכיהו) שגונב אלף ומאה שקלי כסף מאימו. לאחר שאמו מקללת את הגנב הוא מתוודה בפניה ומחזיר לה את הכסף. האם מחליטה להקדיש את הכסף שהושב לה' ויוצרת ממנו פסל, מסכה ותרפים. מיכה מקים בביתו מקדש קטן ומעמיד בו את הפסל ואת האביזרים הפולחניים. כאשר נער משבט לוי עובר בביתו הוא מציע לו לעבוד אצלו ככוהן בתמורה לשכר נדיב והנער נענה להצעתו. בה בשעה חיפשו בני שבט דן מקום להתיישב בו. חמישה מרגלים ששלחו לעיר לייש לנו בדרכם בבית מיכה. הם גונבים את הפסל האפוד והתרפים ממיכה ומשכנעים גם את הנער הלוי להצטרף אליהם. מיכה שגילה כי נשדד רץ אחרי בני דן וקרא אליהם "את אלהי אשר עשיתי לקחתם...", אך בני דן משיבים לו באיומים והוא נכנע וחוזר לביתו. בני דן כבשו את ליש, התיישבו בה והציבו שם את פסל מיכה. מעשה הגניבה של מיכה הוביל לחטאים הנוספים - שלו, של אמו ושל בני שבט דן.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

חוקים וחשיבותם

התלמידים ידונו או יכתבו: האם בכל מקרה החוקים מחייבים אותנו? מה קורה למשל אם ממהרים מאוד - האם מותר לחצות באור אדום? או במקרה שידיעת האמת תוביל לענישה, האם מותר לשקר? האם חוק הוא תמיד מוסרי? למשל אדם שאין לו מה לאכול נתפס גונב אוכל מהמכולת. האם יש להענישו? האם מוכר להם המושג 'פקודה בלתי חוקית בעליל' שהוטבע על ידי בית המשפט העליון בשנת 1957 לאחר פרשת הטבח בכפר קאסם?

התלמידים יראיינו את הוריהם: האם קרה בעברם שהם עברו על חוקים? האם היו מודעים לכך שעברו על החוקים? האם התחרטו על מעשיהם?

 הפחדות איומים 'ושיימינג'

גם בימינו אנשים רבים ובהם גם ילדים נקלעים למצבים של השתקה ואיומים, בדומה לנער ולמיכה. הם עדים לעוול בסביבתם או חווים אותו על בשרם והם רוצים להתריע נגד העוול, אך מתחיל נגדם מסע הפחדות, איומים, שיימינג והתנכלויות. ואכן כמה מהם, בדומה לנער ולמיכה, שותקים.

התלמידים יצפו בסרטון בהפסקה הגדולה: סחיטה המתאר מקרה של השתקה ואיומים.לאחר הצפייה ייערך דיון בשאלות: מדוע בחרו הילדים בסרטון לשתוק? (כנראה הם חושבים שהם חלשים יותר, או כי הם חוששים שיבולע להם, או כי הם מניחים שלא יהיה מי שיעזור להם) מה יכול לעשות מי שחושש לדבר אבל אינו רוצה לשתוק? למי הוא יכול לפנות לקבל סיוע? (חברים; מבוגר שסומכים עליו – הורה, מורה, מדריך בתנועה; קו חם לנפגעי אלימות במשפחה או פגיעה מינית; משטרה וכו')

ללא חוקים?

התלמידים יתחלקו לקבוצות. כל קבוצה תקבל פתק ובו מתוארת סיטואציה שאותה יצטרכו להציג לפני הכיתה כאילו היא מתרחשת 'בעולם בלי חוקים". סיטואציות אפשריות: יושבים ללמוד למבחן בספרייה; חוגגים בר מצווה; יוצאים לסרט; אוכלים במסעדה; משחקים מונופול עם האחים וההורים. אפשר כמובן להוסיף סיטואציות להצגה כיד הדמיון והרצון.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שופטים ד-ה: דבורה הנביאה
סיפור נצחונם של ברק בן אבינועם ודבורה הנביאה את סיסרא שר צבאו של יבין מלך חצור
בראשית כב: עקדת יצחק
על הנסיון הקשה ביותר של אברהם, משמעותו והשלכותיו
מלכים א יז: אליהו הנביא
מלכים אינם מעל לחוק. מה קורה לאליהו שמוכיח מלך על חטאיו? כיצד מכינים ומחזקים אותו לשליחות ותאור "המופע" המרשים על הר הכרמל
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.