חפש ב:

בראשית כד: רבקה ויצחק

בראשית כד: רבקה ויצחק

הגיע זמנו של יצחק, בנו של אברהם, להתחתן. אברהם שולח את אליעזר עבדו למשימה החשובה של מציאת אישה ליצחק. אברהם משביע את אליעזר שיעמוד במשימה וימצא אישה ראויה. בקשתו "שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי" (פסוק ב) מתארת קירבה פיזית שמבטאת את השבועה ואת המחוייבות הגדולה בין השניים. החיים של יצחק בארץ כנען כה חשוב לאברהם עד שהוא משביע על כך את עבדו, שהרי אלוהים הבטיח לאברהם את הארץ לזרעו – ועל כן זרעו חייב לחיות בארץ. אליעזר נשלח למולדת הישנה, לארם נהריים, לחפש שם אשה ליצחק. על שפת הבאר בוחן אליעזר בהשתאות את התנהגותה של רבקה, וזו עולה על הציפיות מבחינת הנתינה והחסד שבה. אליעזר פותח במשא ומתן עם לבן אביה על מעברה לארץ כנען נישואיה ליצחק.

הפרק מגולל את את אחד הסיפורים היותר מרתקים, טובי הלב והחסד שיש בספר בראשית. לא קשה לרתק את הילדים לסיפור המתגלגל והמהנה. אחת הנקודות בהן כדאי לדון עם התלמידים היא נושא ההמשכיות של המשפחה, של העם. אברהם מחפש לבנו כלה מארץ מולדתו. הוא מבקש להמשיך מסורת של עם ומשפחה ושולח את עבדו עד לשם. יש מקום לדון בשאלת ההמשכיות מההיבט האישי של כל תלמיד: מהי משפחה עבורו ? מה החשיבות של מסורת? של הווי משפחתי? בדיון זה אפשר לשלב הורים וסבים וליצור קשר רב דורי ערכי ומשמעותי.

האופן שבו מקבלת רבקה אפשרות להכריע בשאלת עתידה ("נקרא לנערה ונשאל את פיה") הוא ייחודי ואינו תואם סיפורים אחרים במקרא מבחינת יחסם לאישה. רבקה לוקחת אחריות עלגורל חייה ולא "מובלת" על פי נסיבות חייה. ענין זה מעורר את שאלת הבחירה האישית. יש מקום לדון ולשאול את התלמידים: באילו נושאים או תחומים אתם יכולים להחליט ולבחור לבד? האם ישנן החלטות נוספות שהייתם רוצים לקבל בעצמכם, אך נמנע מכם??

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

בואי כלה

התלמידים יתבקשו לנסות לדמיין את עצמם בעוד 30-20 שנה: כשהם כבר אנשים מבוגרים, אולי כבר הורים לילדים, וינסו לחשוב: מהי לדעתם התכונה החשובה ביותר בבן הזוג או בבת הזוג (בחבר/ חברה, בעל/אישה)? מדוע דווקא תכונה זו? לאחר מכן יחשבו, אילו תכונות מתוך התכונות שהם מנו "נדרשות" לדעתם מהכלה המיועדת ליצחק, בנו של אברהם?

דייט ראשון

רבקה ויצחק נפגשים ונמצאים לבד בפעם הראשונה. התלמידים יכתבו את הדו-שיח המתנהל בין יצחק לבין רבקה בהיפגשם לראשונה באוהל.

התלמידים יתבקשו לראיין בני משפחה על "פגישה ראשונה" שחוו – סבא וסבתא, הורים, דוד, דודה או כל קרוב משפחה אחר. שאלות לדוגמה: מה הם חשבו לפני הפגישה? מה היה הרושם הראשוני במהלך הפגישה? איך הכירו? אילו תכונות גרמו לרצונם להמשיך להיות בקשר? מתי, איך ולמה החליטו להתחתן?

שבועה

התלמידים ישוחחו או יכתבו: מה המשמעות של "שבועה"? מתי אנחנו נשבעים? על מה אנחנו נשבעים ועל מה איננו נשבעים?

מילה מנחה

התלמידים יבדקו כמה פעמים מופיעה המילה שבועה בפסוקים? (4 פעמים).

3 פעמים מתוארת השבועה בין אברהם לבין העבד שלו, ובפעם הרביעית מתוארת השבועה של אלוהים לאברהם על הארץ. התלמידים יחשבו: מה אפשר ללמוד מזה? מה אפשר ללמוד מכך על חשיבותה של השבועה של אלוהים לאברהם? באיזה אופן עוברת חשיבות השבועה על הארץ לאליעזר עבדו של אברהם?

ללכת אל הלא נודע

התלמידים ידונו או יכתבו: לפעמים גם אתם נערכים לקראת פגישה עם מישהו שאינכם מכירים - חוג חדש, כיתה חדשה, מורה חדשה. איך אתם מרגישים באירועים האלה? אילו מחשבות חולפות לכם בראש? מהן, לדעתכם, התחושות במפגש הראשון בין איש לאישה?

ברכת הדרך לרבקה

התלמידים יכתבו מכתב לרבקה, בו יביעו את איחוליהם לדרכה החדש בארץ חדשה עם בן זוג שמעולם לא פגשה

"גם וגם"

רבקה עשתה את מה שעבדו של אברהם ביקש ממנה וגם מעבר לכך. התלמידים יתבקשו לשחק בבית את משחק ה'גם וגם': על כל בקשה שיבקשו מהם-  ינסו לעשות כדרכה של רבקה: להוסיף ולעשות עוד משהו, מעבר למה שביקשו מהם.

סרטונים

תנ"ך בחרוזים: אליעזר ורבקה
תנ"ך בחרוזים: אליעזר ורבקה
שבוע שבוע: כלה ליצחק
שבוע שבוע: כלה ליצחק
בראשית כ"ד עם מספר הסיפורים
בראשית כ"ד עם מספר הסיפורים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.