דלג אל

הצהרת נגישות

בראשית כד: רבקה ויצחק

בראשית כד: רבקה ויצחק

הגיע זמנו של יצחק, בנו של אברהם, להתחתן. אברהם שולח את אליעזר עבדו למשימה החשובה של מציאת אישה ליצחק. אברהם משביע את אליעזר שיעמוד במשימה וימצא אישה ראויה. בקשתו "שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי" (פסוק ב) מתארת קירבה פיזית שמבטאת את השבועה ואת המחוייבות הגדולה בין השניים. החיים של יצחק בארץ כנען כה חשוב לאברהם עד שהוא משביע על כך את עבדו, שהרי אלוהים הבטיח לאברהם את הארץ לזרעו – ועל כן זרעו חייב לחיות בארץ. אליעזר נשלח למולדת הישנה, לארם נהריים, לחפש שם אשה ליצחק. האופן שבו מקבלת רבקה אפשרות להכריע בשאלת עתידה ("נקרא לנערה ונשאל את פיה") הוא ייחודי ואינו תואם סיפורים אחרים במקרא מבחינת יחסם לאישה. ענין זה מעורר את שאלת הבחירה האישית.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

בואי כלה

התלמידים יתבקשו לנסות לדמיין את עצמם בעוד 30-20 שנה: כשהם כבר אנשים מבוגרים, אולי כבר הורים לילדים, וינסו לחשוב: מהי לדעתם התכונה החשובה ביותר בבן הזוג או בבת הזוג (בחבר/ חברה, בעל/אישה)? מדוע דווקא תכונה זו? לאחר מכן יחשבו, אילו תכונות מתוך התכונות שהם מנו "נדרשות" לדעתם מהכלה המיועדת ליצחק, בנו של אברהם?

דייט ראשון

רבקה ויצחק נפגשים ונמצאים לבד בפעם הראשונה. התלמידים יכתבו את הדו-שיח המתנהל בין יצחק לבין רבקה בהיפגשם לראשונה באוהל.

התלמידים יתבקשו לראיין בני משפחה על "פגישה ראשונה" שחוו – סבא וסבתא, הורים, דוד, דודה או כל קרוב משפחה אחר. שאלות לדוגמה: מה הם חשבו לפני הפגישה? מה היה הרושם הראשוני במהלך הפגישה? איך הכירו? אילו תכונות גרמו לרצונם להמשיך להיות בקשר? מתי, איך ולמה החליטו להתחתן?

שבועה

התלמידים ישוחחו או יכתבו: מה המשמעות של "שבועה"? מתי אנחנו נשבעים? על מה אנחנו נשבעים ועל מה איננו נשבעים?

מילה מנחה

התלמידים יבדקו כמה פעמים מופיעה המילה שבועה בפסוקים? (4 פעמים).

3 פעמים מתוארת השבועה בין אברהם לבין העבד שלו, ובפעם הרביעית מתוארת השבועה של אלוהים לאברהם על הארץ. התלמידים יחשבו: מה אפשר ללמוד מזה? מה אפשר ללמוד מכך על חשיבותה של השבועה של אלוהים לאברהם? באיזה אופן עוברת חשיבות השבועה על הארץ לאליעזר עבדו של אברהם?

ללכת אל הלא נודע

התלמידים ידונו או יכתבו: לפעמים גם אתם נערכים לקראת פגישה עם מישהו שאינכם מכירים - חוג חדש, כיתה חדשה, מורה חדשה. איך אתם מרגישים באירועים האלה? אילו מחשבות חולפות לכם בראש? מהן, לדעתכם, התחושות במפגש הראשון בין איש לאישה?

ברכת הדרך לרבקה

התלמידים יכתבו מכתב לרבקה, בו יביעו את איחוליהם לדרכה החדש בארץ חדשה עם בן זוג שמעולם לא פגשה

"גם וגם"

רבקה עשתה את מה שעבדו של אברהם ביקש ממנה וגם מעבר לכך. התלמידים יתבקשו לשחק בבית את משחק ה'גם וגם': על כל בקשה שיבקשו מהם-  ינסו לעשות כדרכה של רבקה: להוסיף ולעשות עוד משהו, מעבר למה שביקשו מהם.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

במדבר לה: ערי מקלט
בחברה המקראית רווח מנהג של גאולת דם: קרובי הנרצח היו הורגים את הרוצח כדי לגאול את דם הנרצח. עם הכניסה לארץ מתחדד הצורך בבניית מערכת הכפופה לחוקים שמטרתם ליצו...
בראשית יח: אברהם והמלאכים
ביקורם של שלושת המלאכים באוהל אברהם נושא עמו שתי בשורות. תגובתו של אברהם לשתי הבשורות מלמדת על דמות מרשימה
במדבר כ: מי מריבה ומות מרים ואהרון
העייפות גדולה והצמא קשה מנשוא. מותה של מרים והצמא הכבד למים מביאים עמם שוב מסכת של טרוניות ותלונות מצד בני ישראל כלפי משה ואהרון. משה ומצווה לדבר אל הסלע עד ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.