חפש ב:

שמות לא-לב: חטא העגל

שמות לא-לב: חטא העגל

משה עולה להר סיני לקבל את לוחות הברית, אך מתמהמה לרדת. העם מתחיל לדאוג ולחשוש שמא לא יחזור והוא ייוותר ללא מנהיג. בצר להם פונים בני ישראל לאהרון, שמונה כמנהיג זמני במקום משה, ומבקשים: עשה לנו אלהים. אהרון שמבקש למתן את לחצם מורה להם לפרוק מעליהם את כל תכשיטי הזהב ובונה להם עגל מזהב.

סיפור חטא העגל מבטא פחדים אנושיים כמוסים של פחד מפני נטישה, חשש מהלא נודע, חשש מחוסר מנהיגות מרכזית וגם חולשה אנושית ידועה של חוסר סבלנות והעדר אמונה. אלהים זועם על בני ישראל ומשה מסנגר עליהם ומבקש רחמים, אך רגע לאחר מכן ביורדו מההר שובר את הלוחות ומעניש את העם בזעם גדול. המעבר בין ציפייה, לכעס, אכזבה, סליחה ותיקון - מבטא את המורכבות האנושית, על חולשותיה ומעלותיה.

הביטוי "עגל הזהב" הפך בימינו סמל לסגידה לחומר ורדיפה אחר עושר וממון כאנטיתיזה לאלו שמעדיפים את החומריות על פני המהות שביטויה בהקפדה על תכונות של צניעות, יושר וחמלה.

רעיונות לפעילויות לתלמידים

וַיַּרְא הָעָם כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר

התלמידים יכתבו דו שיח דמיוני בין שני אנשים מבני ישראל הממתינים לחזרתו של משה מהר סיני. בכתיבתם יבטאו את החששות והרגשות של העם שהובילו לבניית עגל הזהב.

עגל הזהב

התלמידים ידונו או יכתבו על המשמעות של עגל הזהב בחיינו - הסגידה לחומריות, אי היכולת לדחות סיפוקים והצורך ל"כאן ועכשיו".

בחירות והחלטות

משה בושש לרדת מההר ואהרון מחליט להרגיע את העם הנסער באמצעות בניית עגל זהב. התלמידים יביעו דעתם על בחירתו של אהרון: האם היתה נכונה או שגויה? האם מבטאת היא מנהיגות או חוסר מנהיגות? אומץ וביטחון או דווקא בהלה וחוסר בטחון?.

ולא היה כמשה

התלמידים יחשבו ויכתבו: אילו תכונות חדשות מוסיף סיפור חטא העגל לדמותו של משה המנהיג.

משפט צדק

התלמידים יערכו משפט לבני ישראל בגין התנהגותם בזמן שמשה היה בהר סיני. קבוצה אחת תייצג את משה שיסנגר על בני ישראל, קבוצה שנייה תייצג את אלוהים שיקטרג על בני ישראל. הטיעונים בעד ונגד ייכתבו על הלוח ובסופם יכריעו התלמידים, ברוב קולות, האם להאשיםאו לזכולת  את בני ישראל בדין.

מלמדים זכות

התלמידים יתבקשו לקרוא ידיעות בעיתון במהלך השבוע ולמצוא שם אדם או סיפור שעליו היו רוצים ללמד זכות. התלמידים יכתבו ויסבירו מדוע בחרו דווקא באדם או בסיפור זה? מה הרגישו בעת קריאת הכתבה? איזו זכות הם יכולים ללמד על האדם בסיפור?

ריבוי פעלים

בפרק ל"ב פסוקים י"ט-כ מופיעים פעלים רבים (וירא, ויחר, וישלך, וישבר, ויקח, וישרוף, ויטחן, ויזר, וישק). ריבוי פעלים מעידים על מתח, על התרחשות אינטנסיבית ועל סערת נפש. התלמידים יאתרו את הפעלים בפסוקים הנ"ל ויעריכו את תרומתם לסיפור.

כתבה עיתונאית

התלמידים ינסחו כתבה עיתונאית על אירועי הפרק (דיווח אינפורמטיבי, טור דעה, ראיון עם משה בשובו למחנה, קומיקס וכיוצ"ב).

סרטונים

חטא העגל, 929
חטא העגל, 929
תנ"ך בחרוזים: חטא העגל
תנ"ך בחרוזים: חטא העגל
עגל הזהב, אהוד בנאי
עגל הזהב, אהוד בנאי
בין השורות: עגל הזהב
בין השורות: עגל הזהב
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.