דלג אל

הצהרת נגישות

בגרות והערכה חלופית במקצוע המוביל במגמה המדעית טכנולוגית

חזרה
בגרות והערכה חלופית במקצוע המוביל

תת ההתמחויות במדעי ההנדסה הן חלק בלתי נפרד מלימודי המקצוע המוביל של המגמה – מדעי ההנדסה. הן מקשרות בין מקצוע הבסיס – לימודי המדעים פיזיקה, כימיה או ביולוגיה – ללימודי האלקטרוניקה, האלגוריתמיקה, האנלוגיות והדילמות הנכללים במדעי ההנדסה. לכן, לימוד תת ההתמחות נעשה בצורת מארג אחד המשלב בתוכו את כלל מקצועות הלימוד במדעי ההנדסה. המקצועות ותחומי הדעת קשורים זה לזה לאורך תקופת הלמידה.
יש לתאם את רצף לימודי תת ההתמחות הן עם לימודי המדע הרלוונטי הן עם לימודי האלקטרוניקה והאלגוריתמיקה, האנלוגיות והדילמות.
יש לבחור את אחת מתת ההתמחויות האלה: חלל, ביו-הנדסה: מדע ויישומים, מערכות אוטונומיות וחישת הסביבה, חלופות המאיץ המדעי ומדע והנדסה גרעינית.
רצף ההוראה המוצג כאן משקף את ההצעות לרצפי ההוראה בלימודי האלקטרוניקה והאלגוריתמיקה, האנלוגיות והדילמות. שינוי ברצפי ההוראה באחד מן התחומים – לבחירת רכז המגמה בבית הספר או המורה – מחייב שינוי מקביל גם ברצף ההוראה בתת ההתמחויות.
הבסיס המשותף לעדכון תוכנית הלימודים בכל התת התמחויות הוא התנסות, חשיבה במונחים של אנלוגיות ודילמות, ואף במונחים של בקרה ותרשימי מלבנים. בקרה ותרשימי מלבנים הם אבני היסוד של מערכות טכנולוגיות באשר הן. מערכות בקרה מאפיינות גם מערכות ביולוגיות. לכן, בכל תת התמחות ישנה יחידת חובה: מערכות בקרה.
כמו כן, יש להקפיד על התנסויות מעבדה וביצוע פרויקטונים בכל תת ההתמחויות מהסיבות האלה:

  1. ההתנסות תורמת מאוד להבנת החומר התאורטי.
  2. ההתנסות מכינה את התלמידים להתמודדות המעשית עם פרויקט הגמר במסגרת טכנולוגיה מוכללת.
  3. ההתנסויות משלבות בין שאר לימודי המגמה לבין הלימודים בתת ההתמחויות.
    נוסף על כך, יש לשלב בשעות העיוני תרגילי חשיבה לפי הנושא הנלמד. יש לשים דגש על תרגילי חשיבה והבנה של העקרונות שבבסיס הנושאים הנלמדים. ההערכה בתת ההתמחויות היא הערכה חלופית. על כן, יש להימנע ככל האפשר מבחנים ובחינות, ולהכביר בפרויקטוני חקר ובפרויקטונים שיש להם תוצר טכנולוגי.
חזרה לראש הדף

השאלונים במגמה המדעית טכנולוגית

מקצוע מוביל: מדעי ההנדסה

מקצוע מוביל: מדעי ההנדסה
  • 70% מדעי ההנדסה, שאלון 807381 – בחינת בגרות חיצונית
  • 30% מדעי ההנדסה – תת התמחויות, שאלון 807382 – הערכה חלופית
חזרה לראש הדף

בחינת הבגרות במדעי ההנדסה

מבנה בחינת הבגרות - 70% מדעי ההנדסה, שאלון 870381

מבנה בחינת הבגרות - 70% מדעי ההנדסה, שאלון 870381

הרכב הבחינה

פרק ראשון תחומי
מכיל שאלה אחת באלקטרוניקה ושאלה אחת באלגוריתמיקה.

פרק שני בין תחומי
מכיל 3 שאלות משולבות אלקטרוניקה ואלגוריתמיקה.

פרק שלישי רב תחומי
מכיל 2 שאלות באנלוגיות מתמטיות.

פרק רביעי דילמה
מכיל שאלה אחת.

יש לענות על 5 שאלות על פי חוקי המענה. לכל שאלה 20 נקודות.

כל תלמידי כיתה יא ייבחנו בבחינה המתאימה לתוכנית הלימודים המעודכנת.

חזרה לראש הדף

שאלוני בגרות משנים קודמות

שאלוני בגרות משנים קודמות

מאגר שאלוני בחינות הבגרות פתוח לכל המורים במגמה המדעית טכנולוגית במדעי ההנדסה. במאגר דוגמאות לבחינות בגרות החל משנת 2011. אפשר לחפש לפי שם וסמל השאלון, שם המקצוע, מועד הבחינה, מגזר, סוג הנבחן (אינטרני או אקסטרני) ועוד.

חזרה לראש הדף

הערכה חלופית במגמה המדעית טכנולוגית

מבוא

מבוא

תחום מדעי כדור הארץ והחלל הוא תחום מוביל במחקר האקדמי ונושא מוביל בתעשייה ובעניין שהוא תופס בקרב הציבור. משימת קולומביה שבה נהרג האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז"ל לפני יותר מעשור, שבוע החלל הישראלי ומשימת בראשית ו-SpaceIL השאירו את חותמם על מערכת החינוך הישראלית.
מטרת תת ההתמחות בחלל לחשוף את התלמידים לתחום שבו עליהם לשלב תכנות, הנדסה ומחקר מדעי בתחום של מדעי האטמוספֵרה, המדעים הפלנטריים והחלל.
כמו כן, על המורה להקנות לתלמידים כלים להבנת מושגים וחומרים רלוונטיים בשפה האנגלית ולעשיית חקר באמצעות מקורות בשפה האנגלית.
נוסף על התוכנית באטמוספֵרה וחלל, לרשותכם 'סופרמרקט' של תוכניות.
אפשר לקחת חלקים מכל תוכנית וללמד נושאים בתחום ההתמחות ונושאים הקרובים ללב המורה.
שימו לב לשלוש חלופות בתת התמחות זו:
1. אטמוספֵרה חלל
2. חלל ואסטרונומיה תצפיתית
3. חלופה חלקית באסטרופיזיקה מודרנית (אסטרופיזיקה של המאה העשרים) המכסה לכל היותר כ-50% מהשעות הנדרשות בתת ההתמחות
רכזים ומורים מוזמנים לקחת פרקים שונים משלוש החלופות ולמזגן לתוכנית בית הספר, בהתייעצות עם ד"ר רועי יניב או ד"ר דבורה לנג ובאישור המפמ"ר.

תוכנית הלימודים

חלופה 1: אטמוספֵרה וחלל

נושאים נלמדים בכיתה י

פרק 1: הידרוסטטיקה – 14 שעות (8 שעות עיוני ו-6 שעות התנסות)
פרק 2: אופטיקה ואור – 18 שעות (12 שעות עיוני ו-6 שעות התנסות)
פרק 3: אסטרופיזיקה – 10 שעות (6 שעות עיוני ו-4 שעות התנסות)
פרק 4: מכניקה – 34 שעות (24 שעות עיוני ו-10 שעות התנסות)
פרק 5: מטאורולוגיה ותעופה – 14 שעות (10 שעות עיוני ו-4 שעות התנסות)
סה"כ שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות)

נושאים נלמדים בכיתה יא

פרק 6: מבוא למדעי האטמוספֵרה – 40 שעות (14 שעות עיוני ו-26 שעות התנסות)
פרק 7: מבוא למדעים פלנטריים – 16 שעות (16 שעות עיוני ו-0 שעות התנסות)
פרק 8: מבוא לאסטרונומיה – 16 שעות (16 שעות עיוני ו-0 שעות התנסות)
פרק 9: האדם בחלל ולוויינות – 18 שעות (14 שעות עיוני ו-4 שעות התנסות)
סה"כ שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות)
* מומלץ מאוד לשלב ביקורים במצפה כוכבים או בפלנטריום.

חלופה 2: חלל ואסטרונומיה תצפיתית

פרקי התוכנית

פרק א – חשיפה ראשונה ליקום (מערכת השמש, סוגי כוכבים, ערפיליות וחומר בין כוכבי, תצפיות אסטרונומיות)
פרק ב – סביבת חלל (אטמוספֵרה, שדה מגנטי, סוגי קרינה, בקרה תרמית)
פרק ג – מכניקה של מסלולי כוכבים (תנועה של גופים, חוקי קפלר, מסלולים וחתכי קונוס, בעיית קפלר)* חיבור לכבידה
פרק ד – קוסמולוגיה ומבנה היקום (היקום מתפשט, חוק האבל, יצירת גלקסיות וכוכבים)
פרק ה - מערכות חלליות (לוויינים וטכנולוגיות חלל, מערכות לבקרת אנרגייה, מערכות לבקרת מסלול, תקשורת לוויינים)
פרק ו – תכנון משימות חלליות (משימות מאוישות ובלתי מאוישות, שימושי האדם בטכנולוגיה וחלל, ניווט, חישה מרחוק, אתגרים)
פרק ז – משגרים ומערכות הנעה (רקטות, מקורות אנרגייה, טילים רב שלביים)
פרק ח – יסודות האסטרונומיה התצפיתית, מהלך חיי כוכבים, אסטרואידים ושביטים, גלקסיות וכוכבי לכת חוץ שמשיים
ההבדל בין התוכנית בפיזיקה לתת התמחות אטמוספֵרה וחלל:
לפרקים ה, ו, ז אין מקבילה בתוכנית אטמוספֵרה וחלל. החומר הנלמד בשאר הפרקים קיים בתוכנית אטמוספֵרה וחלל. בתוכנית הפיזיקה אין נושאים בתעופה ואטמוספֵרה.

חלופה 3: אסטרופיזיקה מודרנית

פרקי התוכנית

1. מבוא לחקר החלל – חלל ישן וחלל חדש
2. אסטרונומיה תצפיתית – כלי מחקר, בדגש על פעילות תצפיתית במצפי הכוכבים, ניסויי מעבדות ומודלים תאורטיים
3. כבידה בפיזיקה קלסית (פרק הנלמד במסגרת חמש יחידות לימוד פיזיקה בכיתה יא) וכבידה בפיזיקה של המאה העשרים – עידוש כבידתי, גלי כבידה
4. יקום דינמי – התפשטות היקום, תנועת גלקסיות, קבוע האבל ומחזור החיים של כוכבים
5. שיטות מחקר עכשוויות – יקום סופי או אין-סופי, הצצה לתורת המיתרים
6. עם הפנים לעתיד – בעיות בלתי פתורות (חזרה בזמן, חורי תולעת)

מבוא

מבוא

תת ההתמחות בהנדסה ביו-רפואית היא גשר בין מקצוע הביולוגיה הנלמד כמקצוע בסיס ברמה של חמש יחידות לימוד לשאר תוכני המגמה. מתוקף כך, עליו להדהד תכנים הנלמדים בביולוגיה כמו גם תכנים הנלמדים באלקטרוניקה ובאלגוריתמיקה ולכלול הוראת אנלוגיות ודילמות רלוונטיות. כמו כן, על רצף הלימוד בהנדסה ביו-רפואית להתאים לרצף ההוראה בכל המקצועות האלה.
רצף ההוראה המוצג כאן משקף את ההצעות לרצפי ההוראה בלימודי האלקטרוניקה והאלגוריתמיקה, האנלוגיות והדילמות. שינוי ברצפי ההוראה באחד מן התחומים, לבחירת רכז המגמה בבית הספר או המורה, מחייב שינוי מקביל גם ברצף ההוראה בתת ההתמחות בהנדסה ביו-רפואית.
בקרה וּויסות הם מאפיינים אנלוגיים במערכות ביולוגיות, אלקטרוניות וממוחשבות. על כן, הלימוד בתת ההתמחות יתמקד בבקרה ובוויסות ובמצבים של חריגה מהומאוסטזיס.
הוראת ההנדסה הביו-רפואית תתבצע בידי מורה לביולוגיה, בעזרת מורים מומחים לאלקטרוניקה ולאלגוריתמיקה במגמה. חשוב להדגיש עקרונות כגון התאמה בין מבנה לתפקוד ולמעט בחישובים שבהכללה גסה אינם בונים על החוזקות של תלמידי ביולוגיה.
ההוראה תבוצע בעיקר בשיטת החקר – התנסות תחילה או חקר עיוני תחילה, והסברי המורה לאחר מכן. המורה ינחה את התלמידים בביצוע החקר. על המורה לדמות בהוראה את ההנחיה בפרויקטים בטכנולוגיה מוכללת. לכן, צומצם מספר הנושאים הנלמדים, מתוך כוונה להעמיק בחקר כל אחד מהנושאים האלה.
כמו כן נוספו שתי הצצות לעולמות טכנולוגיים חדשניים:
א. עולם הטלמטרייה הביו-רפואית
ב. עולם הננוטכנולוגיה הביו-רפואית
אנו מציעים שלוש חלופות בתת התמחות זו:
1. הנדסה ביו-רפואית
2. ננו-טכנולוגיה
3. חלופה חלקית באסטרוביולוגיה המכסה לכל היותר כ-50% מהשעות הנדרשות בתת ההתמחות
רכזים ומורים מוזמנים לקחת פרקים שונים משלוש החלופות ולמזגן לתוכנית בית הספר, בהתייעצות עם ד"ר דבורה לנג ובאישור המפמ"ר.

תוכנית הלימודים

חלופה 1: הנדסה ביו-רפואית

נושאים נלמדים בכיתה י

מבוא – שעתיים (2 שעות עיוני ו-0 שעות התנסות)
פרק 1: ביולוגיה של התא בראייה הנדסית – 4 שעות (3 שעות עיוני ו-1 שעות התנסות)
פרק 2: מדידות ביו-רפואיות והצצה לטלמטרייה – 20 שעות (10 שעות עיוני ו-10 שעות התנסות)
פרק 3: מערכות בקרה טכנולוגיות וביולוגיות – 20 שעות (11 שעות עיוני ו-9 שעות התנסות)
פרק 4: חמצן – מהאוויר ועד לתאים: מערכת הנשימה ומערכת הדם בראייה מערכתית-הנדסית – 42 שעות (32 שעות עיוני ו-10 שעות התנסות)
סיכום בראייה של הפרויקטים בטכנולוגיה מוכללת – שעתיים (שעתיים עיוני ו-0 שעות התנסות)
סה"כ שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות)

נושאים נלמדים בכיתה יא

פרק 1: מבוא לאלקטרו-פיזיולוגיה – 6 שעות (3 שעות עיוני ו-3 שעות התנסות)
פרק 2: המוח ומערכת העצבים – 36 שעות (24 שעות עיוני ו-12 שעות התנסות)
פרק 3: גוף בתנועה: שריר ושלד – 36 שעות (23 שעות עיוני ו-13 שעות התנסות)
פרק 4: הצצה לננוטכנולוגיה ביו-רפואית – 12 שעות (10 שעות עיוני ושעתיים התנסות)
סה"כ שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות)

חלופה 2: פרקים בננוטכנולוגיה

פרקי התוכנית

  • מבוא לננוטכנולוגיה
    מושגי יסוד בתחום ננוטכנולוגיה – 4 שעות עיוני
    על אודות ננוטכנולוגיה – הצגת מוצרי ננו – שעתיים עיוני
    סדר גודל, קשר בין יחס פני שטח ונפח לבין תכונות החומר – 4 שעות עיוני
  • תכונות של חומרי ננו
    תכונות ייחודיות של חומרי ננו ומשמעותן – 4 שעות עיוני
    פיזיקה בסקאלת הננו: כוחות היסוד, מבנה החומר, חלקיקי יסוד – 6 שעות עיוני
    כימיה בסקאלת הננו: קשרי כימי, תגובות כימיות – 6 שעות עיוני
    ביולוגיה בסקאלת הננו: תא, אורגניזמים חד תאיים, וירוסים, מקרומולקולות – 8 שעות עיוני
    תכונות פני השטח – שעתיים עיוני
  • ננוטכנולוגיה בטבע
    תכונות העצם, עלי לוטוס, מערכת הדבקה של שממית, פרפר MORPHO – מבנה ננו הקשקשים, מבנה העין של עש ועוד – 4 שעות עיוני
    שימוש פתרונות קיימות בטבע בננוטכנולוגיה (ביומימטיקה) – 4 שעות עיוני
    הגשת מיני פרויקטים בקבוצות – 4 שעות עיוני
  • שיטות עיבוד: מיקרוסקופיית אלקטרונים, מיקרוסקופיה פלואורסצנטית,SPM ,XRD ,AFM
    שיטות אנליטיות מתקדמות ביותר לאנליזת חומרים ברזולוציה מרחבית גבוהה עד לרמה האטומית. טכניקות אלו כוללות מיקרוסקופיית אלקטרונים קונוונציונלית וברזולוציה גבוהה – 6 שעות עיוני
  • שיטות ייצור
    מלמעלה למטה: ננופבריקציה – 4 שעות עיוני
    Atomic Layer Deposition, E-Beam Lithography – 4 שעות עיוני
    Sputtering & Evaporation, Pulse Laser Deposition – 4 שעות עיוני
    הגשת מיני פרויקטים בקבוצות – 4 שעות עיוני
    מלמטה למעלה: הרכבה עצמית, סינרגטיקה, מזופאזה – 4 שעות עיוני
    הרכבה עצמית בביולוגיה, הרכבה עצמית ותהליכים כימיים, Nanopharmacology – 8 שעות עיוני
    הרכבה עצמית וננו-חומרים – 6 שעות עיוני
    מטא-חומרים – 4 שעות עיוני
  • ננוטכנולוגיה וסביבה
    האתיקה של הביו-ננו-טכנולוגיה – 4 שעות עיוני
    מקורות הכנסת ננו-חומרים לסביבה – 4 שעות עיוני
    הגשת מיני פרויקטים בקבוצות – 4 שעות עיוני
    מבוא לפתרון בעיות יצירתי בננו-טכנולוגיה – 4 שעות עיוני
    שימוש בכלי תקשורת לחקר בעיות חברתיות ואתיות במדעי-ננו וננוטכנולוגיה – 4 שעות עיוני
    הגשת מיני פרויקטים בקבוצות– 8 שעות עיוני
  • מעבדות
    סינתזה ואפיון נקודות קוונטיות CdSe – 4 שעות מעבדה
    SEM מעבדה – 4 שעות מעבדה
    מעבדה XRD: קווים על נייר – 4 שעות מעבדה
    מיקרופלואידים בג'לטין – 4 שעות מעבדה
    מעבדה: הרכבה עצמית בננו-טכנולוגיה – 4 שעות מעבדה
    שינוי תכונות מוליכות על ידי דיפוזיה – 4 שעות מעבדה
    סינתזת חלקיקים מכסף – 4 שעות מעבדה
    גילוי חיידקים באמצעות חלקיקים מזהב – 4 שעות מעבדה
    השפעתם חלקיקי זהב וכסף על תמיסה לגידול שרימפס: מחקר טוקסיקולוגיה – 6 שעות מעבדה
    Design: Phase Changes, Energy, and Crystals Nanotechnology Invention and – 4 שעות מעבדה
    Challenge: Incorporating Shape Memory Alloys into Rube Goldberg Devices Design – 4 שעות מעבדה
    Electro-deposition of Copper on a Filter Template for Growing Nanowires – 4 שעות מעבדה
    חלקיקי ננו: אדמה לאוקיינוס – 8 שעות מעבדה

חלופה 3: פרקים באסטרוביולוגיה – חלופה חלקית לתת ההתמחות בדגש על חלל

מבוא

חלופה זו אינה חלופה שלמה לתוכנית ההנדסה הביו-רפואית. היא מתאימה לכל היותר לחצי מתוכנית ה-30%. אפשר גם לשלב תכנים בודדים מתוך התוכנית. החלופה משתלבת היטב בנושא הטלמטרייה והטלרפואה, שכן התקנים טלמטריים וטלרפואיים פותחו על רקע הצרכים של מעקב אחרי בריאות האסטרונאוטים בחלל. נוסף על כך, יש לשים לב לנושאי בוטניקה וחקלאות בחלל, מתוך מחשבה על גידול צמחייה או מזון בתנאי קיצון.

פרקי התוכנית

נושאים מרכזיים בחלופה:
1. אסטרוביולוגיה וביוכימיה אלטרנטיבית: האם ייתכנו חיים באזורים אחרים ביקום? סקירה של האפשרויות כולל שימת דגש על היבטים מדעיים
2. בעיות איכות הסביבה וגידול באוכלוסייה: החיפוש בחלל אחרי דיור לבני אדם
3. אפשר בלי שמש? מחזור החיים של כוכבים, קיומם של חיים באזורים נטולי שמש (מערות תת קרקעיות, החיים מתחת לקרח בירחי צדק)
4. בוטניקה, אגרונומיה וחקלאות בתנאי חלל: שיטות להפקת מזון ולגידול צמחים
5. הדרך והבית החדש – פיזיולוגיה אנושית בחלל: כבידה, נשימה, הזנה ועוד
6. פסיכולוגיה אנושית בחלל
7. שיטות מחקר

מבוא

מבוא

תחום מערכות אוטונומיות וחישת הסביבה הוא תחום מוביל במחקר אקדמי בפקולטות להנדסה ומדעי המחשב. הוא גם נושא מוביל בתעשיית ההיי-טק ובעניין שהוא מעורר בציבור. לתחום יש גם שימושים בתעשיות הביטחוניות ובצבא.
מערכות רובוטיות אוטונומיות הנשלטות מרחוק ומערכות המסוגלות ללמד את עצמן פועלות בכל תחומי החיים. רחפנים Drones, רכבי שטח ומעבדות ניידות ורובוטים צוללים משמשים כיום למשימות שונות. רחפנים, הליקופטרים ורכבי שטח משמשים גם בחזית המחקר המדעי בתחום מחקר כוכבי לכת וירחים במערכת השמש.

נושאים נלמדים בכיתה י

פרק 1: מבוא מדעי: ביולוגיה ופיזיקה – 16 שעות (15 שעות עיוני ו-1 שעות התנסות)
פרק 2: מושגי יסוד בבקרה וסרטוט – 9 שעות (4 שעות עיוני ו-5 שעות התנסות)
פרק 3: חיישנים וראייה ממוחשבת – 20 שעות (6 שעות עיוני ו-14 שעות התנסות)
פרק 4: מערכות הנעה – 18 שעות (8 שעות עיוני ו-10 שעות התנסות)
חלק א: פרויקט בית ספרי – 27 שעות (27 שעות עיוני ו-0 שעות התנסות)
סה"כ שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות)

נושאים נלמדים בכיתה יא

פרק 5: חלקי חיבור וזרוע רובוטית – 23 שעות (10 שעות עיוני ו-13 שעות התנסות)
פרק 6: אמצעי תנועה ואוטומציה – 33 שעות (20 שעות עיוני ו-13 שעות התנסות)
פרק 7: בינה מלאכותית ולמידה עצמית – 14 שעות (10 שעות עיוני ו-4 שעות התנסות)
חלק ב: פרויקט בית ספרי – 20 שעות (20 שעות עיוני ו-0 שעות התנסות)
סה"כ שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות)

תוכנית הלימודים

מבוא

מבוא

המאיץ המדעי הוא תוכנית בין-לאומית להכשרת נוער ליזמות חלל. התוכנית מפגישה נערות ונערים וצוותי הוראה מתשע מדינות שונות בעולם, ובהן איחוד האמירויות, טורקייה, פנמה, ארה"ב וניגריה. התוכנית שמה דגש על מיומנויות המאה ה-21 ומכשירה את התלמידים והתלמידות לעבודה שיתופית, רב-תרבותית, שווה מגדרית ורב-דתית. התלמידות והתלמידים לומדים ישירות עם מדעני נאס"א, אסטרונאוטים, אנשי עסקים ונשות עסקים בתחום היזמות והחלל מהארץ ומהעולם ומקימים מיזמי חלל הכוללים תוכנית עסקית ואב טיפוס. הם גם נהנים מחילופי משלחות ותחרויות חלל בין-לאומיות.

אפשר לשלב בתוכנית ביקור בנאס"א איימס (מרכז מחקר) או ביקור בעמק הסיליקון בארה"ב. ישנה גם אפשרות לקורס אסטרונאוטים צעירים של נאס"א בארה"ב.

את התוכנית מלווה ד"ר ג'ייקוב כהן, המדען הראשי של נאס"א איימס. התוכנית זכתה להכרה מיוחדת – תוכנית פורצת דרך – מטעם משרד החינוך, מחוז תל אביב. כמו כן זכתה בתעודת הוקרה מיוחדת מסנטור קליפורניה.
התוכנית פותחת בפני התלמידים והתלמידות דלתות חשובות לעולם התעסוקה ומעניקה להם כלים חדשניים לעתיד בדגש על עולם החלל החדש.
התוכנית מתאימה לשלוש תת-ההתמחויות האלה במגמה המדעית-טכנולוגית: חלל (בעבר: אווירו-חלל), ביו-הנדסה: מדע ויישומים (בעבר: הנדסה ביו-רפואית) ומערכות אוטונומיות וחישה מלאכותית (בעבר: רובוטיקה).

כיתה יא – הכנה לתחרות גמר
עבודת הגמר של המאיץ המדעי תשמש כהכנה לפרויקט טכנולוגיה מוכללת. שלל האירועים הקשורים בעבודת המאיץ הם אירועי העשרה המקנים הזדמנויות רבות לתלמידי המגמה המדעית-טכנולוגית, ובהן: יצירת קשרים עם תלמידים ממדינות שונות, עם חוקרים מהשורה הראשונה באקדמיה ובתעשייה ועם סוכנות החלל האמריקנית נאס"א. התלמידים יעבדו במתחמי פַאבּלַאבּ* מקצועיים, נוסף על מתחמי בית הספר, וילמדו טכנולוגיות מידול, לייזר והדפסת מתקדמת בתלת ממד.

כאמור, ישנה אפשרות לשלב סיור לימודי בחו"ל (כפוף להנחיות משרד החינוך). את העבודה ישפטו שופטים מקצועיים מתחום החלל, היזמות והמדעים מהארץ ומחו"ל.

* מתחמי פַאבּלַאבּ הם מתחמים ציבוריים לתכנון ולייצור של מוצרים מתוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

הקשר בין המאיץ המדעי והתחרות לבין חמש יחידות לימוד טכנולוגיה מוכללת בכיתה יב
העבודה במאיץ המדעי חייבת להיות מקורית, מבוססת מדעית וכוללת תוכנית עסקית ומוצר דגם. עבודה הנעשית לפי ההנחיות של המאיץ המדעי ושל הפיקוח על המגמה המדעית-טכנולוגית אמורה לענות על הצעת הפרויקט במלואה ועל חלק מהפרקים של הפרויקט בטכנולוגיה מוכללת.

להשתלבות מלאה במסלול המאיץ המדעי יש ליצור קשר עם ורד כהן-ברזילי:
דואר אלקטרוני: outofthebox.school@gmail.com
טלפון: 054-6283848

תוכנית הלימודים

חלופה 1: המאיץ המדעי – חלל

נושאים נלמדים בכיתות י-יא

1. מערכת השמש, התנאים על הירח ועל מאדים
2. מיקרו גרביטציה – חוסר כבידה
3. החלל החדש, יזמי חלל מובילים
4. החזרה לירח ומשימת ארטמיס והמסע למאדים
5. יזמות ויזמות חלל
6. צעדים ראשונים במנהל עסקים

חלופה 2: המאיץ המדעי – ביו-הנדסה: מדע ויישומים

נושאים נלמדים בכיתות י-יא

1. מערכת השמש, התנאים על הירח ועל מאדים
2. מיקרו גרביטציה – חוסר כבידה
3. בריאות חלל
4. רפואת חלל
5. היבטים פסיכולוגיים של השהייה בחלל
6. יזמות ויזמות חלל
7. צעדים ראשונים במנהל עסקים

חלופה 3: המאיץ המדעי – מערכות אוטונומיות וחישה סביבתית

נושאים נלמדים בכיתות י-יא

1. מערכת השמש, התנאים על הירח ועל מאדים
2. מיקרו גרביטציה – חוסר כבידה
3. רוברים על מאדים
4. רובוטים וטלסקופים חדשניים
5. יזמות ויזמות חלל
6. צעדים ראשונים במנהל עסקים

תת התמחות מדע והנדסה גרעינית

מבוא

תחום ההנדסה הגרעינית הוא תחום מוביל במחקר אקדמי בפקולטות להנדסה ונושא מוביל בתעשיית האנרגייה הנקייה. לתחום יש גם שימושים בתעשיות הביטחוניות ובצבא. בתחום החלל, חלליות ומערכות רובוטיות אוטונומיות שנשלטות מרחוק מונעות על ידי כורים גרעינים קטנים כדי לאפשר זמן חיים ארוך יחסית. באקדמיה מחקר אקדמי על תהליכים גרעיניים באסטרופיזיקה ומחקרים לתיארוך ארכיאולוגי וביולוגי נמצאים בחזית המחקר. שימושים גרעיניים גם נפוצים בתחום הרפואה וכפתרונות להפקת אנרגיה נקייה על ידי כורים גרעיניים.

נושאים נלמדים בכיתה י 

פרק 1: מבוא מדעי כימיה ופיזיקה 50 שעות (45 שעות עיוני ו- 5 שעות התנסות)
פרק 2: תהליכים גרעיניים בטבע 40 שעות (15 שעות עיוני ו- 25 שעות התנסות)
סך הכל שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות)

נושאים נלמדים בכיתה יא

פרק 3: אנרגייה גרעינית 35 שעות (15 שעות עיוני ו-20 שעות התנסות)
פרק 4: תעשייה גרעינית 25 שעות (15 שעות עיוני ו- 10 שעות התנסות)
פרק 5: מחקר גרעיני 10 שעות (10 שעות עיוני)
פרק 6: רפואה גרעינית, מיגון ובטיחות 20 שעות (20 שעות עיוני)
סך הכל שעות: 90 שעות (60 שעות עיוני ו-30 שעות התנסות) 

תוכנית הלימודים 

 

אולי תתעניינו גם ב...

תוכנית לימודים מקצוע התמחות – טכנולוגיה מוכללת
תוכנית הלימודים והמיומנויות הנדרשות במקצוע ההתמחות של המגמה המדעית-טכנולוגית
תוכנית לימודים מקצוע מוביל – מדעי ההנדסה
תוכנית הלימודים והמיומנויות הנדרשות במקצוע המוביל של המגמה המדעית-טכנולוגית
אתרים, ספרי לימוד ומקורות מידע למגמה המדעית טכנולוגית
רשימת אתרים, ספרי לימוד ומקורות מידע למורי המגמה המדעית-טכנולוגית לסיוע בתהליכי ההוראה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.