חפש ב:

אוגדני בחינות בתיאטרון: הנחיות וטפסים

חזרה
הרפורמה בבחינות הבגרות

השינוי המהותי בתפיסה של בחינות הבגרות, משרת מטרה חינוכית המכינה את התלמיד לחיים ומעניקה משקל רב לקשר תלמיד-מורה ולשיקול דעתו של המורה בהערכת הישגי התלמידים. מערך ההערכה החדש יבחן מיומנויות רלוונטיות לעתידו של התלמיד ויפנה זמן ללמידה משמעותית.

ארגון הלמידה בחטיבה העליונה לפני ואחרי השינוי

כיום

  • כיום – למידה מכוונת לבחינות חיצוניות
  • לאחר השינוי המוצע – למידה משמעותית, המאפשרת העמקה ופיתוח מיומנויות חשיבה והתייחסות לאינטליגנציות מרובות
  • כיום – למידה מקוטעת ומשובשת באירועי בחינה רבים
  • לאחר השינוי המוצע – למידה רציפה (פינוי זמן ללמידה מעמיקה)
  • כיום  תכניות הלימודים אינן מתאימות לשעות הנלמדות בפועל 
  • לאחר השינוי המוצע  התאמה בין תכניות הלימודים להיקף השעות הנלמדות. כ- 70% מהחומר – תכניות לרכישת הידע והמיומנויות בתחום הדעת הערכה חיצונית. כ- 30% תכניות לבחירה ולהעמקה – הערכה בית ספרית - אוטונומיה.
  • כיום  בעיקר בחינות חיצונית בכתב
  • לאחר השינוי המוצע  דרכי הערכה מגוונות: עבודות חקר, פרויקטים, תלקיט, תיקי עבודות , בחינות מתוקשבות, בחינות שטח וכיוצ"ב.

 

דרכי הערכה של הנושאים המוגדרים כ 50% מהחומר – הם בסיס הידע והמיומנויות ומהווים את הליבה המשותפת להיבחנות חיצונית.

 

ההיבחנות החיצונית תכלול מבחן חיצוני (בוחן חיצוני שיגיע לבית הספר) על הפקת תאטרון לימודית + ספר הפקה, שמסביר את תהליכי החקר, היצירה והבחירה שנעשו בעבודה על ההפקה בבסיס הידע והמיומנויות: 50%.

 

הציון לבחינת ההפקה יועבר על טופס 9588 מרכיבי הציון יהיו:

  • ציון על התפקיד המשחקי בהפקה הלימודית (35%)
  • ציון על התפקיד ההפקתי בהפקה הלימודית (30%)
  • ציון על ספר ההפקה (20%)
  • ציון על שיחת בוחן-תלמיד (15%)

הערכה בית ספרית תכלול בחינה עיונית בכתב – 20% + הערכה חלופית – 30%. סך כל ההערכה הבית ספרית יעמוד על 50%.

 

אנו מעודדים את בתי הספר לבחור בדרכי הערכה חלופיות, תוך שמירה על כמה כללים שיבטיחו שההערכה הבית ספרית תעמוד ברמה הנדרשת מבחינת בגרות:

  • הלימה: ההערכה חייבת להיות בהלימה ליסוד המארגן (הרציונל) שבחר הצוות להוראה בהערכה הבית ספרית, לפרקי הידע והמיומנויות שנלמדו וליכולות האקדמיות של התלמידים
  • תקפות ומהימנות: הכרחי לוודא שההערכה מכסה את הנושאים המרכזיים שנלמדו. יש לשאוף לכך שההערכה תביא לביטוי את רמות חשיבה שונות.
  • ציינון: יש לשים לב לחלוקה הגיונית של הניקוד בכל חלק של ההערכה.
  • ניסוח: ההנחיות, מטלות ההוראה והשאלות חייבות להיות מנוסחות בבהירות ובאופן חד משמעי שאינו ניתן לפרשנויות שונות. (ואין הכוונה לתשובות העשויות להיות מגוונות מאוד)
  • מחוון: הכרחי לכתוב מחוון שיגדיר את אופן הניקוד וזאת כדי ליצור אחידות ככל האפשר בין המורים בצוות.
  • התאמה בין סוג ההערכה לבין דרישותיה: ככל שנאפשר הערכה עם יותר חומר פתוח, כך המטלות השונות צריכות להיות בעלות רמת חשיבה גבוהה יותר.

השילוב בין החשיבה הפתוחה, היצירתית והחדשנית לבין שמירה על כללי יסוד עשוי לתרום ליצירת הערכה בית ספרית ייחודית ומעניינת העומדת ברמה הנדרשת.

למידה מבוססת פרויקטים / מטלת ביצוע

  • העלאת הפקה לימודית למחזה
  • העלאת סצנות מתוך מחזה
  • יצירת קולאז' בימתי סביב סוגה, סגנון, יוצר או נושא.
  • עיצוב מקט (דגם תפאורה מוקטן בקנה מידה) למחזה
  • עיצוב פסקול למחזה
  • כתיבת ועיצוב תכנייה למחזה
  • כתיבת עיבוד למחזה

משחקיות

  • יצירת משחק סביב נושא והפעלתו

למידה בדרך החקר

  • כתיבת עבודה סביב סוגה, סגנון, יוצר או נושא
  • יצירה והצגה של מצגת, צילום או כרזה מלווה בעבודה המסבירה את תהליך היצירה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.