דלג אל

מושגי בסיס ההלכה ומושגי תוכן

חזרה
מבוא

הישג זה מתייחס ומבליט את המושגים ההלכתיים הפזורים לאורך פרקי ההלכה השונים. עולם ההלכה מתבסס על ידיעתם של מושגים מרכזיים המהווים את עמוד השדרה של הפסיקה ההלכתית. לצידם, קיימים מושגים הלכתיים התלויים בתוכן הלכתי מסויים.
התלמיד יכיר מושגים המופיעים בהלכה.

ישנם שני סוגי מושגים:

מושגי בסיס ההלכה: מושגים אלה מהווים בסיס לדרכי הפסיקה ההלכתיים, ומנחים את הלומד להבנת סעיפי ההלכה השונים בכל נושא הלכתי שבו יעסקו, ואינם שייכים לתוכן מסויים בהלכה.
מושגי תוכן: מושגים אלו הם  מושגים הלכתיים שונים הקשורים לתכנים ההלכתיים הנלמדים   בפרק ההלכה. ישנם מושגים מרכזיים ומשניים.

חזרה לראש הדף

עקרונות יסוד, מטרות, פריסת מושגי הלימוד

קיימים מושגי בסיס ההלכה הבנתם תעזור לתלמיד להבין ולקבוע את כוחו ומעמדו ההלכתי של כל דין ודין, למשל: דאורייתא, דרבנן, לכתחילה, בדיעבד, דין ומנהג שעת הדחק, כבוד הציבור, צרכי רבים, "מצוות- מברך עליהם ועובר לעשייתן", "ספק דאורייתא- לחומרא", "פיקוח נפש- דוחה שבת" וכיו"ב.
קיימים מושגי תוכן השייכים במיוחד לתחום תוכן הלכתי מסויים, ומהווים תנאי בסיסי להבנת הלכה זו, למשל: "ל"ט אבות מלאכה" בהלכות שבת, "מג"ע א"ש" בהלכות ברכות.

  1. התלמיד יזהה את המושג באמצעות מילים מפורשות.
  2. התלמיד יבין את מעמדו של הדין שלפניו על פי המושג הקשור אליו.
  3. התלמיד יבין את משמעותם של מושגי בסיס ההלכה או את מושגי התוכן, ויישם אותו בפרק ההלכה שלפניו.
  4. התלמיד יישם את מושגי התוכן בהלכות מתחומים אחרים. 
  5. התלמיד יכיר את מושגי התוכן המרכזיים בכל תחום הלכה אותו הוא לומד.

המטרות הרלוונטיות לגיל בהתאם לנספח של מושגי הלימוד הייחודיים לכל גיל וגיל.

כיתות ג-ד: 1,3,5
כיתות ה-ו: 1,2,3,5
כיתות ז-ח: 1-5

חזרה לראש הדף

דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

כיתות ג-ד

דוגמה למטרה 3

יש כלל האומר שנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמן.

  1. הסבירו כלל זה.
  2. כיצד כלל זה קשור למצווה של ישיבה בסוכה לנשים?

כיתות ה-ו

דוגמה למטרה 3

בהלכות ברכת המזון אם יש ספק אם ברך יש לחזור ולברך. הלכה זו נובעת מהכלל: (בחרו את הכלל המתאים)

  1. ספק ברכות להקל
  2. ספיקא דאורייתא לחומרא
  3. נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן
  4. מצוות יש לקיים – עובר לעשייתן

כיתות ז-ח

דוגמה למטרה 4

בהלכות ברכת המזון אם יש ספק אם ברך יש לחזור ולברך. הלכה זו נובעת מהכלל: "ספיקא דאורייתא לחומרא".
מצאו דוגמה נוספת לשימוש בכלל זה בהלכה מתחום אחר.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.