דלג אל

מיומנויות משנה - הבנה פרשנות והיסק

חזרה
מבוא

הישג זה כולל צירוף ההבנה והכישורים שנרכשו בארבעת ההישגים הקודמים המאפשרים פרשנות והיסק במשנה הנלמדת.
יכולת זו מתבטאת בעיקר בפעילויות הבאות: פרפרזה, הסבר, סיכום, השוואה.

הבנה פרשנות והיסק במשנה

המשנה נכתבה בתמצות, לעתים יש להוסיף משפטים כדי להשלים את המשמעות. כל משנה או לקט של משניות מציגים נושא מסויים. לא תמיד הנושא כתוב במפורש במשנה. לכל דין במשנה יש טעם. אך לרוב הוא לא נכתב במפורש. כל מחלוקת כלומר חילוקי דעות בין תנאים מתבססת על עקרון יסוד. ניתן להבחין בנקודות בהן קיימת הסכמה ובנקודות בהן יש חילוקי דעות. המשנה יכולה להתפרש באופנים שונים. פרשני המשנה מסייעים בידינו בגילוי אופנים שונים אלו.

  1. התלמיד יסכם במילים שלו את המשנה.
  2. התלמיד ישלים במילים שלו את הרעיונות שאינם מפורשים במשנה.
  3. התלמיד יזהה את נושא המשנה ואת הנושא המשותף ללקט משניות.
  4. התלמיד יזהה במשניות את העדר הזכרת הטעם בצורה מפורשת ויכיר את הכלים לאיתור הטעם.
  5. התלמיד יגלה את העיקרון שעומד בבסיס המחלוקת.
  6. התלמיד יזהה את הנקודות בהן יש הסכמה והנקודות בהן חולקים התנאים.
  7. התלמיד יפתח יכולת להבין את פרשניה הבסיסיים של המשנה בעיקר במקרה של אי בהירות לגבי אופן הבנתה.
  8. התלמיד ישווה בין הפרשנים של המשנה.
  1. יכולת ניסוח המשנה במילים אחרות.
  2. יכולת זיהוי והשלמת רעיונות שאינם מפורשים במשנה.
  3. יכולת ניסוח נושא, כותרת למשנה, ללקט משניות.
  4. יכולת השערה וביסוס טעמי הדינים שבמשנה.
  5. יכולת השוואה בין דעות במחלוקת תנאים בהתייחס לבסיס המחלוקת.
  6. יכולת פענוח של פרשני המשנה.
  7. יכולת השוואה בין פרשנים.

כיתות ג-ד: 1,3,4,10, 11
כיתות ה-ו: 1-13
כיתות ז-ח: 1-15

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.