הישג זה מתייחס להבנת מבנה פרק ההלכה והסעיפים המרכיבים אותו, וכן להבנת סעיף ההלכה כשלעצמו, כיחידה בפני עצמה.
מבנה
חזרה
חזרה לראש הדף
עקרונות יסוד, מטרות, פריסת מושגי הלימוד
- להלכות יש תבניות אופייניות. לשם לימוד עצמאי והבנת ההלכות, חשוב להרגיל את הלומדים להכיר תבניות אלו.
- ישנם שלשה מרכיבים מרכזיים במבנה ההלכה, וניתן לכנות אותם: מד"ט:
מקרה - דין - טעם
פוסקי ההלכה השתמשו במטבעות לשון אופייניים לציון מילות מד"ט. - מבנה פרק ההלכה: פוסק ההלכה כותב את ספרו במבנה אחר מאשר מבנה המשנה או הגמרא. הוא מתייחס לגדרי ההלכה השונים בתוך סעיפים שונים לאורך הפרק. וכן למשל, ישנם סעיפים שלמים המשמשים ככותרת לנושא הפרק, וכיו"ב. מכאן- יש להסתכל על כל פרק ההלכה כיחידה הכוללת את כל חלקי המד"ט, באותה המידה שיחידת משנה אחת מכילה חלקים אלו.
- ישנם סעיפי הלכה המכילים בעצמם חלקי מד"ט שונים, אך עדיין יש לקשר אותם עם גדרי ההלכה הכוללים של הפרק.
- ישנם כמה מבנים שכיחים של מקרים ודינים:
א. סעיפים המתארים את גדרי ההלכה השונים הם לרוב: עיקר ההלכה, זמן ההלכה, מקום ההלכה, אופן ביצוע ההלכה, מידות ושיעורים בהלכה, ומיהם החייבים בהלכה. (לרוב- הסעיף יענה על אחת מחמש השאלות: מי מקיים, מה הוא עושה, איך עליו לקיים את ההלכה, מתי ואיפה חל חיוב ההלכה?)
ב. סעיפים המציגים כלל הלכתי שיש בו מנעד; בצד האחד מובאים ה"מהדרין" בקיום ההלכה, ומן הצד השני מתואר האופן של קיום ההלכה "בדיעבד"(ברירת מחדל), או "בשעת הדחק". כמו כן מתואר הדין באופן שבו לא יצא ידי חובת ההלכה, או באופן חריג ויוצא מן הכלל ההלכתי.
ג. סעיפים המציגים מצבים ותנאים שונים בביצוע הלכתי (בדרך כלל מופיע מקרה כללי ולאחריו מצבים שונים בביצוע "אם")
- התלמיד ינסח שאלות העולות מתוך גדרי ההלכה השונים של הפרק: עיקר ההלכה, זמן ההלכה, מקום ההלכה, אופן ביצוע ההלכה, מידות ושיעורים בהלכה, ממה- חומר? ומיהם החייבים בהלכה.
- התלמיד ימצא תשובות לשאלות אלו בתוך סעיפי הפרק השונים, ויקשר את הסעיפים השונים לכל שאלה, גדר הלכתי שמצא.
- התלמיד יגדיר את מרכיבי המד"ט מתוך גדרי ההלכה השונים בכל פרק ופרק, ובכל סעיף וסעיף. ויארגן את הפרק מחדש דרך ההלכות שעונות על השאלות השונות.
- התלמיד יזהה את המילים המצביעות על חלקי המד"ט ויסביר איזה אפיון הם מציגים
- התלמיד יארגן פרק הלכה שטרם נלמד בכיתה באמצעות רכיבי המבנה וגדרי ההלכה.
חזרה לראש הדף
דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

לפניכם מילות שאלה הקשורות להדלקת נרות חנוכה. חברו שאלות הקשורות להלכות של מצווה זו.
עיינו בסעיף ו'(סימן קי"ג). לאיזו שאלה הוא עונה: (בחרו בתשובה הנכונה):
- מי מדליק נרות חנוכה
- כמה נרות מדליקים?
- היכן מניחים את הנרות
- איך מדליקים את הנרות
- חברו שאלות בהתאם לגדרי ההלכה של מצוות נטילת ידיים.
- באלו סעיפים מובאות תשובות לשאלות שחיברתם. מיינו את הסעיפים לקבוצות לפי גדרי ההלכה.
- בחרו סעיפים העוסקים בגדר ההלכתי של אופן ביצוע ההלכה וסמנו את רכיבי המד"ט בסעיפים אלה.
- אלו סעיפים בסימן קי"ג (הלכות חנוכה) קשורים לרכיב הכותרת הכללית של ההלכות?
- חלקו את הסעיפים בנושא הדלקת נרות חנוכה לגדרי ההלכה השונים (כמו מי חייב, האופן, הזמן, המקום וכד') וארגנו מחדש את הסימן לפי גדרי ההלכה.