דלג אל

הבנה, בקיאות ויישום הלכתי

חזרה
מבוא

הישג זה כולל צירוף ההבנה והכישורים שנרכשו בהישגים הקודמים, כדי להבין את ההלכה עד תומה, להבחין במורכבות שלה, במחלוקות ובנסיבות השונות שלה, וליישם את ההלכה גם בחיים המעשיים של כל תלמיד ותלמיד.
כחלק מהישג זה, יש לעודד את הלומדים להשתמש בידע שנרכש בשיעור ההלכה, ולהפנות שאלות גם לפוסק ההלכתי שנמצא בבית הספר, בשכונה ובקהילה.

חזרה לראש הדף

עקרונות יסוד, מטרות, פריסת מושגי הלימוד

בהלכות רבות כיום ישנן מחלוקות המופיעות בהלכה, ומשפיעות על הפסיקה הלכה למעשה. על הלומד למצוא מחלוקות אלו בתוך ההלכה, ולקשר בין מסורת הפסיקה בביתו או בעדה שלו לפוסקים השונים המופיעים בהלכה.
בהלכות רבות, ישנם תנאים ונסיבות המשפיעים על פסיקת ההלכה. לדוגמא:  אם נחש כרוך על עקבו של המתפלל, הדין תלוי עד כמה הנחש מסוכן.
בהלכות רבות, ישנו מדרג הלכתי הקובע את טיב קיום ההלכה. החל ממצווה מן המובחר, דרך לכתחילה, שעת הדחק, וכלה בדיעבד.
לכל הלכה יש טעם והעמקה, אך לא תמיד הטעם מפורש בספר ההלכה.
לימוד ההלכה איננו מסתכם בתיאוריה בלבד, אלא עיקרו הוא יישום תוכן ההלכה בחיים הלכה למעשה, לפי הכללים והעקרונות שנלמדו בפרק ההלכה.

  1. התלמיד יפיק מידע, הסברים ורעיונות מפורשים בספר ההלכה.
  2. התלמיד יזהה בסעיף ההלכה מחלוקות בין פוסקים שונים או עדות שונות, וימצא את השיוך בין מסורת הפסיקה במשפחתו ובין הדעות השונות המוצגות בהלכה.
  3. התלמיד יאתר את הנסיבות או את המדרג ההלכתי המשפיעים על פסיקת ההלכה בכל שאלה הלכתית העולה לפניו.
  4. התלמיד יעמיק וימצא טעמים להלכה בתוך הפסיקה שנמצאת לפניו, וידע לקשר טעם מסויים גם כבסיס להלכות אחרות הנמצאות באותו הפרק. 
  5. התלמיד יישם את ההלכה הנלמדת בכיתה, גם למקרים אקטואליים שונים הקורים בחייו המעשיים.
  6. התלמיד  יעשיר את הדיון הכיתתי גם במנהגים הנוהגים אצלו בבית, וכך יתחזק הקשר בין הלימוד התיאורטי בכיתה, לבין יישומו בכל בית.
  7. התלמיד יפנה לפוסק ההלכה הקרוב אליו, ויפנה אליו שאלות הלכתיות מתוך החומר הנלמד.

כיתות ג-ד: 1,2,4,6

כיתות ה-ו: 1,2,4,5,6,7

כיתות: ז-ט 1-7

חזרה לראש הדף

דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

דוגמה לכתות ג-ד

אומרים סליחות לפי העדה האשכנזית ולפי העדה הספרדית?
המהדרים מדליקים חנוכה ב:
שמן זית
נרות שעווה
שמן סויה

דוגמה לכתות ה-ו

מטרה 1:
כמה חנוכיות יש להדליק בכל בית בחנוכה? מצאו את המחלוקת בין העדות השונות בשאלה זו.
מטרה 5:
דינה אכלה גלידה וידיה התלכלכו.האם עליה לנקות את ידיה לפני נטילת ידיים? בססו את תשובתכם (סימן כ"ז)

דוגמה לכתות ז-ח

מטרה 7:
למדנו בהלכות חנוכה שיש להדליק את הנרות עד גובה של 20 אמה. שאלו את רב השכונה שלכם מה יעשה אדם שגר בקומה עשירית? היכן ידליק את הנרות? הציגו בפניו את ההתלבטות שלכם.
מטרה 4:
יעל רצתה ליטול את ידיה וגילתה שעל ידיה יש צבע. רינה חברתה אמרה לה  שהיא חייבת לנקות  את ידיה מהצבע לפני נטילת ידיים. יעל חשבה שאין צורך. באלו נסיבות צודקת יעל ובאיזה מקרה צודקת רינה.  בססו את תשובתכם (סימן כ"ז)

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.