במסגרת הישג זה התלמידים ילמדו לזהות את הערך המרכזי העומד בבסיס ההלכה ויתבוננו במשמעותו של ערך זה בחייהם.
ערכים ורלוונטיות
חזרה
עקרונות יסוד ומטרות
התורה היא תורת חיים ומכל פרט שבה ניתן להשליך תובנות לחיים.
דרך לימוד התושב"ע ניתן לקבל את ההדרכה לניהול חיים יהודיים משמעותיים. לימוד הערכים הופך את הלימוד למשמעותי ומסייע לתלמיד להתחבר ולהפנים את תכניו.
בלימוד ההלכה באים לידי ביטוי מסרים חינוכיים העומדים בבסיסה והמזינים אותה שאותם ניתן ללמוד אגב לימוד הנושא.
בלימוד הערכים נתייחס למרכיבים הבאים:
- הערך העולה מהנושא שבו דנים
- טעמי המצוות
דוגמאות לשאלות או משימות הערכה בהתאם לרמת הגיל
המטרות רלוונטיות לכל הכיתות. הערכים ישתנו בהתאם לרלוונטיות לחיי התלמיד בגיל ובסביבה הנתונה. הצעות לפיתוח ערכי יובאו בנספח למסמך זה.
מטרה 1:
לאיזה ערך קשורה תפילת "מודה אני" שאומרים בבוקר?
מטרה 2:
הביאו דוגמה לחשיבות ערך זה בחיים. או הסבירו מדוע חשוב לסגל ערך זה
מטרה 1:
שירה נטלה את ידיה וניגבה אותן בבגד של חברתה. נחמה העירה לה שאסור לפי ההלכה לעשות זאת.
איזה ערך לומדים מהלכה זו?
- חיבוב המצוות
- אחריות
- כבוד הזולת
- נתינה לזולת
מטרה 2:
הביאו דוגמא מחייכם הקשורה לערך זה. או ציירו ציור הקשור לערך
מטרה 1:
המעשה הראשון שעושים ביום הוא להודות לה'. הסבירו.
מטרה 2:
על מה מודים לה'? מדוע חשוב להודות לה'?
כתבו פרטים נוספים שאתם יכולים להודות עליהם להורים,למורים לחברים?
או כתבו מכתב תודה: לה',להורים,למורים,להנהלת בית הספר, לאב,לאם הבית וכד'.
או לפניכם דמויות על מה תוכלו להודות להם וכד'.
מטרה 3:
הטעם של מצוות שמירת השבת הוא להאמין בכך שה' ברא ונהל את העולם.
הביאו דוגמא למקרה שקרה בחייכם והסבירו כיצד הערך של האמונה חיזק אתכם.
חברו סיסמה או תזכורת הקשורה לערך של אמונה בה' בכל מצב.
מטרה 1:
לפניכם הלכות שונות.
התאימו בין הערכים להלכות המתאימות להם.
- עדיף להוציא כסף רב יותר למצוות מתנות לאביונים מאשר למצוות הסעודה.
- להשכים ביום שישי להכין צרכי שבת
- הכשרת כלים: כבולעו כך פולטו
- בראש השנה- יום הדין אוכלים ושותים ולובשים בגדים חגיגיים
הערכים
- חשוב שהאדם ישמח את הזולת לא פחות מאשר ישמח את עצמו
- שמחת החג איננה שלמה אם יש אנשים שאין להם את צרכי החג
- חשוב להיות רגישים לצרכי הזולת
- חשוב להתכונן לקראת המצווה
- המצוות חביבות
- כדי לחזור בתשובה צריך להשתפר במה שבו קלקלנו או טעינו.
לדוגמה: אם פגענו בחבר צריך להקפיד יותר להיטיב עם החבר וכך לתקן את אשר קלקלנו.
חשיבה חיובית - חשוב להרגיש בטחון בה' שהוא רוצה בטובתנו ומשפיע עלינו חסדים.
מטרה 2:
בחרו באחד הערכים.
מדוע ערך זה חשוב?
הביאו דוגמה מחייכם הקשורה לערך שבחרתם
או כתבו סיסמה או שיר או פרסומת וכד' הקשורים לערך זה