דלג אל

אומנות ישראלית

אומנות ישראלית

ההיכרות עם מאפייניה של האומנות הישראלית, החל בשורשיה המוקדמים בסוף המאה ה-19 ועד לסצנה העכשווית, מבוססת על ההשפעות של שינויים היסטוריים, חברתיים, פוליטיים ותרבותיים שהזינו אותה ומיוצגים בה. במקביל ייבחנו השאלות אם וכיצד השפיעה האומנות על השיח הפוליטי-חברתי בישראל בתקופות השונות.

 

מבחינת צורת ההוראה של יחידת חובה חדשה זו, המורים יערכו סקירה מקוצרת של האומנות הישראלית משנת 1900 עד ימינו ויאפשרו לתלמידים ללמוד לעומק מתוך רצף זה בעזרת התמקדות בשלושה עשורים לבחירתם – בפריזמה של דילמות חברתיות וקונפליקטים שעולים מתוך כל עשור. חקר הדילמות יוכל להיעשות בזוגות או בקבוצות, בעוד כל קבוצה מייצגת צד אחר של הקונפליקט בעזרת הצגת עשור אחד מתוך השלושה שלמדו. אופן לימוד זה יקרא "אורטוריום". המושג אורטוריום מבוסס על מבנה חברתי שרווח בעת העתיקה. זהו מקום מפגש שבו מתאספות קבוצה או קהילה, המתנהלות באופן עצמאי. בין חברי הקבוצה מתקיים שיח פורה ולימוד בעל מאפיינים תחרותיים, זאת לצד עזרה הדדית ופרגון (בהשראת הדיאלוגים האפלטוניים והספר "המשתה" לאפלטון).

 

כדי לפתח בתלמידים יכולות של שיח מילולי ופרזנטציה של תמות רעיוניות, אפשר לערוך דיבייט (ויכוח תחרותי) שיוצג בקבוצות. התלמידים יעלו סוגיה שאותה הם חקרו, באופנים מגוונים ויצירתיים בפני הכיתה או שותפים נוספים מבית הספר, מהקהילה, מהרשות (מומלץ להפוך את האורטוריום ליום שיא של המגמה בכל שנה). מומלץ לאפשר עידוד ביטוי מילולי בהתאם לרצונו של התלמיד: מרתון הרצאות קצרות (פצ'ה קוצ'ה), הקלטת פודקסט וכל אופציה יצירתית שתהיה עידוד ופיתוח של מיומנויות ביטוי דבור.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

ההשפעות השונות הניכרות לאורך תולדות האומנות הישראלית נעות על גבי ציר, שבקצהו האחד הרצון למצוא את הייחודיות של האומנות הישראלית ולהתייחס למקום, ובקצהו האחר האמונה באומנות כשפה אוניברסלית. ההיכרות עם מאפייני האומנות הישראלית מייצרת זיקה למקום ולצידה פיתוח ראייה ביקורתית על מהלכים היסטוריים, חברתיים ופוליטיים המתרחשים בתקופות שונות ומובלים על ידי קבוצות שונות בחברה.

  1. התלמידים יכירו יצירות אומנות שיש בהן ביטוי למרחב ולתרבות הישראליים מהתקופה של טרום הקמת המדינה ועד לתקופה העכשווית.
  2. התלמידים ישוו בין אומנות בין-לאומית לאומנות ישראלית ויבינו את הזיקות וההשפעות של האומנות הבין-לאומית על האומנות הישראלית.
  3. התלמידים ילמדו נושאי חתך הקשורים בסוגיות פוליטיות, חברתיות, מגדריות, רב תרבותיות המאפיינות את החברה הישראלית.
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ציר המרחב - תרבויות מגוונות
ציר המרחב מאפשר העמקת היכולת של התלמידים להבנה ופרשנות של האמנות הגלובלית העכשווית
ארטיביזם
המושג ארטיביזם מתבסס על הלחם המילים אומנות ואקטיביזם. ביחידה זו נלמד על מהות קשר זה ויכולתו להוביל לשינוי חברתי, קהילתי, סביבתי ואף פוליטי, בעזרת האומנות.
ציר הזמן - תולדות האומנות המערבית
הוראת ציר הזמן של תולדות האומנות המערבית תשמש בסיס להבנת הזיקה ההשוואתית בין אומנות העבר לאומנות בת זמננו ותייצר בסיס רחב להיכרות עם מגוון התקופות ההיסטוריות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.