עבודת הגמר היא עבודת מחקר עצמית, עיונית או עיונית-מעשית שהתלמידים והתלמידות רשאים להגישה למשרד החינוך כחלק מהמשימות לקבלת תעודת בגרות, והיקפה חמש יחידות לימוד בתחום הדעת שבו היא נכתבת. העבודה נכתבת על פי כללים אקדמיים המקובלים בתחום הדעת שבו היא נכתבת (בהיקף דומה לעבודה סמינריונית באוניברסיטה בתואר ראשון) לצד דרישות מקצועיות שנקבעו על ידי הפיקוח באגף לחינוך על יסודי והמזכירות הפדגוגית של משרד החינוך.
בעבודת הגמר על התלמידים והתלמידות להתמודד בעצמם עם סוגיה מדעית מסוימת ולהעמיק בה. אין מצופה מהתלמידים ומהתלמידות להגיע בהכרח לחידוש מדעי אלא לקיים דיון אקדמי-מדעי בסוגיה, לייצר ידע חדש ולא לסכם ידע קיים בלבד. בהכנת העבודה על התלמיד והתלמידה להתבסס על ידע מדעי עדכני, על דרכי מחקר ודרכי עבודה מדעיות. עבודת הגמר נעשית בליווי ובהדרכה של מורים, חוקרים ואנשי מדע. תהליך הכנת עבודת הגמר מעודד למידה עצמית ומחייב השקעה עצמית במחקר אישי, בעבודה אישית מחוץ לכותלי הכיתה ובית הספר והשקעה באתגר לימודי ייחודי.