היזכרו בתלמידים שהייתם בגיל התיכון.
חִשבו על הרגעים המשמעותיים ביותר שחוויתם.
האם הזמן שבו הייתם בתיכון היה בעל ערך?
אם כן, מה אִפשר זאת?
לוּ היו מאפשרים לכם ללמוד כל מה שתרצו, מה הייתם בוחרים?
האם הייתם מזהים את הקול הפנימי שהיה מאפשר לענות לשאלה כזו?
במחקרה של נבו (2010) "הילד ותכנון הלימודים – הקשבה לקולות של תלמידים בבית הספר" מאירה נבו את הקול הנעדר של התלמידים מתוך שפע המחקרים העוסקים בסוגיות שונות בחינוך ומתהליכים של גיבוש ויישום של רפורמות חינוך שונות. במסגרת המחקר נשאלו תלמידים ותלמידות בגילים שונים "אילו דברים שמעניינים אותך היית רוצה ללמוד בבית הספר"?. התשובות היו מגוונות ביותר, רחבות בהרבה מן ההיצע השכיח של מקצועות וכללו מגוון רחב של נושאים, בהם: רכיבת אופניים, ריקוד, טיפול בחיות, מוזיקת ג'אז, תעופה, אקטואליה, אסטרונומיה, משחקי חשיבה, פוליטיקה, עיצוב אופנה, יפנית, מרוקאית, פילוסופיה ועוד (ראו עמ' 35 למשל).
קולם של התלמידים והתלמידות מגוּון וייחודי כמספרם. כדי שנשמע את קולם של התלמידים והתלמידות עלינו להקשיב להם. וכדי להקשיב להם, עלינו לפנות זמן, זמן לנוכחות, זמן ליצירת אמון, זמן לזיהוי הקול הפנימי, זמן לשאילת שאלות וזמן שיאפשר העמקה ויצירה של ידע חדש.
עבודת הגמר היא עבודת חקר, תוצר לימודי בהיקף של 5 יח"ל לבגרות. הדרכים לתוצר זה רבות ומגוונות. הנושאים שהתלמידים והתלמידות חוקרים מרתקים ומשמשים מראה לפוטנציאל אדיר של רעיונות שיוכלו לקרום עור וגידים אם נבנה את מסגרת הלימודים המתאימה.
מסלולים חלוציים כבר עושים זאת ברחבי הארץ. הלמידה במסלולים אלה מכירה בהיות הידע אי-סופי וביכולתנו, אנשי החינוך, לתווך רק את קצה קצהו. הלמידה במסלולים אלה שמה את המיומנויות במרכז. למשל: מייקרים (makers), עמידה מול קהל וגיבוש פרזנטציות ברוח Ted, למידה מקורסי MOOC, מיינדפולנס, כתיבה יוצרת ועוד. התלמידים והתלמידות משתתפים במגוון התנסויות הרלוונטיות לחייהם כאן ועכשיו. הם רוכשים כלים שיסיעו להם לסמוך על עצמם כלומדים עצמאיים בעולם משתנה שמחייב להמשיך וללמוד לאורך כל החיים. דרך התנסויות אלה הם לומדים לזהות בעצמם חוזקות, אתגרים וכישורים שיובילו אותם בסופו של תהליך לבחירת נושא קרוב לליבם, ואותו יחקרו במסגרת עבודת הגמר.
תלמידים ותלמידות שכתבו עבודת גמר מספרים על חוויית למידה עמוקה אשר נחקקת כחוויה בונה ומעצבת, שבה היה מקום אמיתי לנושאים מעניינים ולכישרונות. המצטיינים שבהם 'צללו' מייד עם תום לימודים היישר לתפקידים מובחרים בצה"ל ואף למקומות עבודה שלעיתים היו המשך ישיר לתחום שחקרו או למיומנויות שרכשו.
מורים ומורות, הצטרפו למובילים של אפיק למידה זה המאפשר להתחבר למהות העמוקה ביותר שהביאה אותנו לעסוק בחינוך – אהבת הלמידה, סקרנות, היכולת שלנו להצמיח ולכוון נפשות צעירות במציאת דרכן הייחודית בעולם.
ובחזרה לשאלות בפתיח:
לוּ היו מאפשרים לכם ללמוד כל מה שתרצו, מה הייתם בוחרים?
האם הייתם מזהים את הקול הפנימי שהיה מאפשר לענות לשאלה כזו?
אני אישית הייתי רוצה שכל בני הנוער יוכלו לצעוד בדרך שמשמעותית להם במסגרת לימודיהם בתיכון. אני מאמינה שזו מחויבות של כל אחד ואחת מאיתנו לדאוג שהזמן שהתלמידים והתלמידות נמצאים איתנו בדרך יהיה בעל ערך בעבורם ובעבורנו.
הצטרפו אל צוות המובילים של עבודות הגמר. כל המידע הנדרש לרשותכם כאן
אתכם בסקרנות,
מיכל רלוי
הממונה על עבודות הגמר
אגף א' לחינוך על יסודי