חינוך אזרחי במוזיאונים
"החינוך לאזרחות חייב להיות נחלתם של כל התלמידים במערכת החינוך, בתהליך מתמשך לאורך כל שנות הלימודים, בהליך כוללני שמשולבים בו מקצוע האזרחות, תחומי הלימוד כולם ואקלים אזרחי בבית הספר" [דוח ועדת קרמניצר, משרד החינוך, 1996, עמ' 19]
הנחות יסוד לגבי השימוש במוזיאון כמרחב למידה לחינוך אזרחי
מוזיאונים כסביבות למידה חקר וגילוי הם אבן פינה בחיים התרבותיים של ישראל, ההם מקור ידע וסביבות עשירות וייחודיות המתאימות ללמידה בדרך מעמיקה, מוחשית וחווייתית. יש ביכולתם להפוך לסביבה חוץ בית ספרית וחלק בלתי נפרד בתהליך הלמידה במערכת החינוך. על בתי הספר והמוזיאונים ועל הצוותים החינוכיים לגבש דרכים לניצול סביבות אלה.
המוזיאון עשוי לשמש מעגל פעילות חינוכית - מרחב למידה לחינוך אזרחי. תלמידים בשלבי הגיל השונים עשויים להיחשף לביקור במוזיאון.
במימד המטרה החינוכית הוא עשוי לשמש לרכישת והפנמת ידע תיאורטי ולשכלול היכולת להבינו, לגיבוש יכולת ניתוח המציאות מנקודת מבט היסטורית ואקטואלית ולגיבוש עמדה מנומקת.
השימוש במוזיאון ובמוצגיו עשוי להציף ידע תיאורטי קיים, לבססו, להטמיעו באמצעות השימוש בו ביחס ליצירות האמנות. הוא עשוי להעלות היבטים רגשיים וליצור הזדהות עם ייצוגי הערכים השונים.
במוזיאון ניתן לחשוף את התלמידים הן למרכיב של ערכים פרטיקולאריים והן למרכיב של ערכים אוניברסאליים, במינונים שונים עפ"י יעוד המוזיאון.