משימות אתגר לתלמידים בעלי יכולות גבוהות לטיפוח התנהגות מקדמת בריאות
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה, ביולוגיה, חשיבה מדעית
- פדגוגיות יעודיות:
- אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, דילמות, חשיבה ביקורתית, יצירתיות
- מסגרות חינוכיות:
- המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- מאמר
- פותח ע"י:
- שרה גולן, מיה מירב
- שפה:
- עברית
כיצד ניתן מענה מותאם לתלמידים מחוננים ומצטיינים במסגרת שיעורי מדע וטכנולוגיה?
בכל כיתה ישנם תלמידים בעלי יכולות גבוהות – תלמידים מחוננים ותלמידים מצטיינים. תלמידים אלו הם חלק מקשת ההטרוגניות המאתגרת בכיתה. על המורים לתת להם אפשרויות והזדמנויות למימוש כישוריהם ורצונותיהם השונים, לתת להם מענה ולשמר ולטפח את יכולותיהם הגבוהות. בכתבה זו מוצגות דוגמאות למשימות אתגר בנושא בריאות ואיכות חיים המותאמות לתלמידים בעלי יכולות גבוהות ואשר ניתן לשלבן במהלך השוטף של תהליכי ההוראה-למידה.
משימות האתגר שמות דגש על טיפוח מיומנויות חשיבה גבוהות, לרבות חשיבה יצירתית, הכללה של מושגים חדשים והתייחסות למגוון נקודות מבט. במשימות ניתן דגש על אפשרות הבחירה ומתן אוטונומיה בלמידה. כל דוגמה נותנת מענה למאפיין שונה של תלמידים בעלי יכולות גבוהות ועושה שימוש בכלי פדגוגי אחר. כך מוצעים כלים לטיפוח עניין באספנות, לעידוד למידה עצמאית וחקר, ליצירת קשרים בין רעיונות ומושגים, ללמידה מכוונת תוצר ולעיסוק בשאלות מורכבות.
משימות אלו מייצגות מודל שאפשר להחילו על כל תחום דעת או תחום תוכן אחר והן מזמנות ביצועי הבנה ותוצרים ברמות שונות של העמקה ומורכבות, לפי היכולות הדיפרנציאליות של התלמידים.
הכתבה פורסמה בגיליון 42 של כתב העת אאוריקה (מאי 2019) ובמאגר הידע מחוננט.