אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה – מסמך מנחה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי
- פותח ע"י:
- המזכירות הפדגוגית
- שפה:
- עברית
איך הופכים את פיתוח החשיבה למטרה מודעת וגלויה במסגרת הוראת התוכן הלימודי?
מסמך זה נועד לסייע לאנשי החינוך להפוך את פיתוח החשיבה למטרת הוראה מודעת ומפורשת בהוראת תוכני הלימוד. המסמך נועד גם לסייע בהדגשת פיתוחן של רמות חשיבה גבוהות בתהליך ההוראה והלמידה, לפי המדיניות המוצהרת במסגרת האופק הפדגוגי (2007). מסמך זה יוכל לסייע למורה לתכנן באופן מסודר ושיטתי את פיתוח החשיבה של התלמידים עם הוראת תוכני הלימוד. כך יוכל המורה להעמיק את ההוראה והלמידה בתחומי הדעת השונים.
חשיבה היא פעילות מורכבת ורבת-פנים שבלעדיה לא מתרחשת למידה משמעותית. חשיבה מסדר גבוה היא מושג-על רחב שמקובל לראות בו מושג עמום ומעורפל הכולל מגוון יכולות וסוגי חשיבה. זוהר (1996) המתבססת על רזניק (Resnick, 1987) מציינת: "חשיבה מסדר גבוה אינה אלגוריתמית ודפוסי החשיבה אינם ברורים ומוגדרים מראש. לעיתים קרובות היא מסתיימת בפתרונות מרובים שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות אך לא קיים פתרון יחיד וברור. חשיבה כזו קשורה במיומנויות של פתרון בעיות, של שאלת שאלות, של חשיבה ביקורתית, של קבלת החלטות ושל לקיחת אחריות".
פירוט אסטרטגיות חשיבה מרכזיות מסדר גבוה:
- השוואה
- הסקה
- זיהוי רכיבים וקשרים
- מיון
- שאלת שאלות
- העלאת מגוון נקודות מבט
- העלאת אפשרויות מגוונות לצורך פתרון בעיה
- השערה
- בידוד משתנים
- ייצוג המידע והידע בדרכים מגוונות
- טיעון
- הצדקת הידע והערכתו
- מיזוג (אינטגרציה)