חפש ב:

הגיגית: על המחוננות

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
שלבי חינוך:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
פותח ע"י:
עפרה בהרב וגדי איתי
שפה:
עברית

דיבור עם תלמידים מחוננים על המחוננות

מטרות

  • דיון עם תלמידים על מחוננותם באופן שיאפשר להציף רגשות וקשיים של התלמידים
  • עיבוד תפיסת הזהות העצמית של התלמידים המחוננים
  • היכרות של התלמידים המחוננים עם הנימוקים והמבנים העומדים מאחורי החוויה החינוכית שלהם על מקורותיה ההיסטוריים
  • חידוד היכולת להעריך ולהשתמש בטיעונים

מהלך השיעור

  • הצגה פרונטלית של הגדרת המחוננות
  • דיון במליאה בשאלה "האם צריך ומוצדק להשקיע יותר בחינוך מחוננים מאשר בחינוכם של תלמידים שאינם מחוננים?"
  • הצגה פרונטלית של הגישות העיקריות לחינוך מחוננים
  • חלוקה לקבוצות דיון עפ"י הגישות שהתלמידים תומכים בהן. בדיון בקבוצות (בהנחיית מורה) בוחנים לעומק את הטיעונים והמגבלות של הגישה שכל קבוצה בחרה.
  • סיכום הדיונים במליאה

הערות למורה

  • הצגת הגישות צריכה להיעשות באופן לא-שיפוטי שיאפשר לתלמידים לנסח לעצמם גישה מועדפת.
  • יש מקום לאפשר ולעודד הצגת חוויות אישיות של התלמידים בדיון ובשיח על מה קורה אצלם בבית הספר (כולל שימת לב לתלמידים שכדאי לנהל איתם שיחת המשך פרטית בעקבות מצוקות או קשיים שעולים).
  • חידוד המגבלות בכל אחת מהגישות השונות לחינוך מחוננים והמתחים ביניהן.

הפעילות מתוך תוכנית "הגיגית" – קורס "תופעת שוליים", תשע"ד

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.