הגיגית: תצפית אתנוגרפית במרחב הציבורי
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- עפרה בהרב וגדי איתי
- שפה:
- עברית
תצפית להיכרות מעשית ולהבנה של מגוון אנושי וחברתי
מטרות
- שיפור ותרגול של יכולת ההבנה של מציאות אנושית וחברתית
- היכרות לא תאורטית עם מגוון אנושי
- שיפור מיומנויות חברתיות באמצעות תצפית, פתיחה בשיחה וניהול שיחה עם אנשים זרים
- הפניית המבט החוצה אל אנשים אחרים
- היכרות בסיסית עם אנתרופולוגיה והכלי של תצפית אתנוגרפית
מהלך התרגיל
- הצגה פרונטלית של האנתרופולוגיה והעבודה האתנוגרפית (עם או בלי דוגמה מפותחת)
- שיח על האתיקה של תצפית אתנוגרפית
- חלוקה לקבוצות צפייה של זוגות או שלשות
- עבודת הכנה לצפייה שבה כל צוות בוחר בקבוצה או בתופעה שבה הוא רוצה לצפות ועורך עבודה מקדימה רפלקטיבית של הבנת גישתם של חברי הקבוצה לתופעה הנצפית.
- יציאה לרחוב לעריכת תצפיות – דף תצפית לאתנוגרף המתחיל. היציאה תחומה בזמן ובמרחב. כל קבוצה צופה ומתעדת בעצמה.
- חזרה ועיבוד התוצאות. דיון מונחה בניסיון לנסח או לחדד תובנות מן התצפית.
- בחירת אופן הצגה שתתבסס על בחירה מתוך מכלול התיעוד והתובנה שעלתה.
דוגמאות:
הערות למורה
- חשוב להדגיש שהצפייה חייבת לכלול שיחות וראיונות חצי מובנים או ספונטניים עם אנשים מהקבוצה הנצפית.
- חשוב שקבוצות הצפייה יהיו קטנות כדי להבטיח שותפות פעילה של כל חברי הקבוצה.
- חשוב להדגיש בפני חברי הקבוצה את הצורך לתעד הרבה בכמה מדיומים (צילום, וידאו, הקלטה, כתיבה במחברת וכדומה).
- על הפעילות להיות תחומה בזמן ובאזור גאוגרפי באופן שיבטיח את שלום התלמידים ואת האפשרות של המורה להסתובב ולסייע לצוותים.
- חשוב להדגיש את הכרחיותם של כללי הנימוס והאתיקה.
הפעילות מתוך תוכנית "הגיגית" – שנת "תופעת שוליים" תשע"ד ושנת "copy paste" תשע"ז. התיאור נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.
קישורים לקורסים ותוכניות
אולי תתעניינו גם ב...
מפגש סינכרוני – כנס מורים בלילה
למידה בזוּם – זומולוגיה ואומנות
מודלים בית ספריים לטיפוח מצטיינים ולקידום תרבות של מצוינות
תוכנית מצטיינים מקדמת תרבות מצוינות בבית הספר: פרק מתוך חוברת המסקרת את תוכנית "אמירים" לקראת שנת העשור
מחוון ליחידת לימוד למחוננים
כיצד נדע באיזו מידה מתאימה יחידת לימוד לתלמידים מחוננים?