דלג אל

הגיגית: תצפית אתנוגרפית במרחב הציבורי

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
שלבי חינוך:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
פותח ע"י:
עפרה בהרב וגדי איתי
שפה:
עברית

תצפית להיכרות מעשית ולהבנה של מגוון אנושי וחברתי

מטרות

  • שיפור ותרגול של יכולת ההבנה של מציאות אנושית וחברתית
  • היכרות לא תאורטית עם מגוון אנושי
  • שיפור מיומנויות חברתיות באמצעות תצפית, פתיחה בשיחה וניהול שיחה עם אנשים זרים
  • הפניית המבט החוצה אל אנשים אחרים
  • היכרות בסיסית עם אנתרופולוגיה והכלי של תצפית אתנוגרפית

מהלך התרגיל

  1. הצגה פרונטלית של האנתרופולוגיה והעבודה האתנוגרפית (עם או בלי דוגמה מפותחת)
  2. שיח על האתיקה של תצפית אתנוגרפית
  3. חלוקה לקבוצות צפייה של זוגות או שלשות
  4. עבודת הכנה לצפייה שבה כל צוות בוחר בקבוצה או בתופעה שבה הוא רוצה לצפות ועורך עבודה מקדימה רפלקטיבית של הבנת גישתם של חברי הקבוצה לתופעה הנצפית.
  5. יציאה לרחוב לעריכת תצפיות – דף תצפית לאתנוגרף המתחיל. היציאה תחומה בזמן ובמרחב. כל קבוצה צופה ומתעדת בעצמה.
  6. חזרה ועיבוד התוצאות. דיון מונחה בניסיון לנסח או לחדד תובנות מן התצפית.
  7. בחירת אופן הצגה שתתבסס על בחירה מתוך מכלול התיעוד והתובנה שעלתה.

דוגמאות:

הערות למורה

  • חשוב להדגיש שהצפייה חייבת לכלול שיחות וראיונות חצי מובנים או ספונטניים עם אנשים מהקבוצה הנצפית.
  • חשוב שקבוצות הצפייה יהיו קטנות כדי להבטיח שותפות פעילה של כל חברי הקבוצה.
  • חשוב להדגיש בפני חברי הקבוצה את הצורך לתעד הרבה בכמה מדיומים (צילום, וידאו, הקלטה, כתיבה במחברת וכדומה).
  • על הפעילות להיות תחומה בזמן ובאזור גאוגרפי באופן שיבטיח את שלום התלמידים ואת האפשרות של המורה להסתובב ולסייע לצוותים.
  • חשוב להדגיש את הכרחיותם של כללי הנימוס והאתיקה.

הפעילות מתוך תוכנית "הגיגית" – שנת "תופעת שוליים" תשע"ד ושנת "copy paste" תשע"ז. התיאור נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

הגפן והיין בשביל ישראל
שביל ישראל מזמן למידה רחבה במגוון נושאים. מרכזי מחוננים פיתחו קורסים ושיעורים הנלמדים באמצעות היכרות עם קטע השביל הסמוך אליהם
קוביידע
אסטרטגיה להוראה דיפרנציאלית לתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית
היבטים רגשיים של הילד המחונן – סקירת מאמרים
אילו היבטים רגשיים מתלווים למחוננות? כיצד צריכה הסביבה להתאים את עצמה להיבטים אלו?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.