חפש ב:

לוחות בחירה ומתודת האיקס-מיקס-דריקס

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, משחוק
מסגרות חינוכיות:
המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
שרה גולן, דגנית קוקווקא
שפה:
עברית

לוחות בחירה הם דרך לארגון גרפי של משימות בצורה המאפשרת מתן מענה דיפרנציאלי לתלמידים בתחומי תוכן שונים

לוחות בחירה
לוח בחירה הוא ארגון גרפי שמאפשר לתלמידים לבחור כיצד הם רוצים ללמוד נושא או רעיון. התלמיד בוחר איזו פעילות או אילו פעילויות להשלים. הלוח יכול להיות מאורגן באופן מסוים לפי העדפה ובחירה של המורה שמרכיב אותו. הוא יכול להיות מאורגן כך שהתלמיד חייב להשלים פעילות כלשהי לפני התקדמותו לפעילות הבאה, והוא יכול לאפשר בחירה אקראית של הלומד במשימה. רמת הפעילויות יכולה להשתנות או להיות עקבית. לוחות בחירה מאפשרים לחזק תלמידים מעצם הבחירה המתאפשרת להם כשעדיין מובטחת השלמה של מטרות לימוד הכרחיות. אפשר לעשות שימוש בלוחות בחירה במהלך שיעור בודד כמטלה מתמשכת כגון במהלך שבוע או חודש או כמשימה ארוכת טווח לשיקול דעתו של המורה. המטלות המגוונות מאפשרות למידה של חומר הלימוד הנדרש מתוך התחשבות בעניין שהלומד מגלה בנושא. כמו כן הן מאפשרות בחירה שלו את במשימה או במשימות.

 

מתודת האיקס-מיקס-דריקס
ישנם סוגים שונים של לוחות בחירה. מתודת האיקס-מיקס-דריקס היא סוג אחד של לוח בחירה. באנגלית המתודה מכונה Tic-Tac-Toe או Think-Tac-Toe. מתודת האיקס-מיקס-דריקס מאפשרת מתן מענה דיפרנציאלי לתלמידים בתחומי תוכן שונים באמצעות משימות מגוונות עם הנחיות כתובות ומתן בחירה. לתלמיד המחונן ישובצו פעילויות התואמות את יכולותיו. אפשר לעשות שימוש במתודת האיקס-מיקס-דריקס כהעשרה למחונן או למצטיין או כפעילות מרכזית במהלך שיעור הטרוגני.

דוגמאות לפעילויות בעבור המחונן או המצטיין
חקירת שאלה או בעיה מורכבת הקשורה לנושא הנלמד אימות והפרכה של אמירות או דעות בנושא חלוקת נושא לתת נושאים ובחירה להעמיק באחד מתת הנושאים ולחקור אותו שאלה המחברת את הנושא עם נושא מתחום דעת אחר בתום נושא, העלאת שאלות הנוגעות לנושא שלא נדונו בכיתה בחינת דעות לגבי שאלה הנוגעת לנושא, אימותן או הפרכתן בהתבסס על עובדות שימצא התלמיד בבדיקתו חקירה של נושאים בהקשרים דיסציפלינריים שונים חקירה של נושאים בהקשרים אינטרדיסציפלינריים שונים שאלות המבקשות הסברים לתופעות מציאה וחקירה של תופעות ורעיונות מקבילים זיהוי גורמים משפיעים ומגמות

אפשרויות שונות לעבודה עם השיטה
1. שיבוץ המשימות המותאמות לתלמידים בעלי היכולות הגבוהות במיקומים שונים בלוח המיועד לקבוצה הטרוגנית, הפנייתם למשבצות אלו עם אפשרות בחירה. עבודה ביחידים או בזוגות בעלי יכולות דומות.
הנחיה לדוגמה: בחר 2 מהמשימות המופיעות ב-4 הפינות של הלוח; או: עליך לבחור משימה אחת מהמשימות המופיעות בטור האנכי האמצעי.
2. חלוקת הכיתה לקבוצות הטרוגניות של 3 תלמידים בכל קבוצה (מוכשר בתחום, בינוני ומתקשה). כל קבוצה צריכה לפתור שלוש משימות ברצף (טור, שורה, אלכסון). בבניית הלוח המורה מוודא שבכל רצף שכזה יש בעיה אחת מורכבת, אחת קלה ואחת בינונית. התלמידים צריכים לחלק ביניהם את המטלות. סביר להניח שהתלמיד בעל היכולת הגבוהה יתמודד עם הבעיה המורכבת.
3. התלמיד צריך ליצור את השאלות או הבעיות שיופיעו בלוח ולהרכיבו. אפשר להנחותו ליצור שאלות ברמות שונות.

 

לסיכום
מגדירים את מטרת הלוח ואת קהל היעד. הלוח יכול לשקף תוצרי למידה טרם לימוד נושא כלשהו בכיתה, במהלכו או בסופו. מתכננים תשע משימות מגוונות רלוונטיות לעולם ולעניין הלומדים הדורשות מיומנויות שונות, בדרגות קושי עולות ומותאמות לסגנונות למידה שונים. 'משחקים' עם האפשרויות בבניית הלוח. לדוגמה, בלוח שנבנה לכל הכיתה אפשר לבחור במשימת חובה לכל התלמידים ולמקם אותה במרכז הלוח. אפשר למקם משימות נוספות לבחירה בשאר הלוח. אפשר לכוון את התלמידים לבחירת משימות במקומות מסוימים בלוח. אפשר לקבוע את מספר המשימות שעל התלמידים לעשות. המדריך נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

 

> דוגמא לאיקס-מיקס-דריקס בתחום המדעים לבית הספר היסודי

> דוגמה לאיקס-מיקס-דריקס בתחום הפילוסופיה לבית הספר התיכון  מאת גדי איתי

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.