דלג אל

על הצטיינות, גם בהוראה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היבטים רגשיים, מדיניות
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מאמר
פותח ע"י:
אסא כשר
שפה:
עברית

הצטיינות ומצוינות ומה שביניהן

מאמר של פרופ' אסא כשר מאוניברסיטת תל אביב המנתח את מושג ההצטיינות. המאמר פורסם בכתב העת 'על הגובה', כתב עת לענייני החינוך הגבוה היוצא לאור על ידי המסלול האקדמי של המכללה למינהל.

הפרופ' כשר מונה חמש תכונות של מצוינות:
א. ההצטיינות אינה זֵר של עלי דפנה המעטר אחת ולתמיד את ראשו של המצטיין. הצטיינות יכולה לעמוד בעינה כפי שהיא יכולה להימוג.
ב. ההצטיינות נתונה לשיעורין: היא עלולה להיעלם מן התמונה במעבר מתחום אחד לתחום שָׁכֵן.
ג. ההצטיינות היא בעיני המתבונן המקצועי. יש זֵר אמיתי של עלי דפנה ויש זֵר מדומה.
ד. ההצטיינות היתרה היא בעיניו של המתבונן המקצועי מן הצד. אדם בעל יושרה לא יניח זֵר של עלי דפנה על ראש עצמו, גם אם הדעת נותנת כי הוא ראוי לעטרת שכזאת.
ה. ההצטיינות אינה תכונה אחת ויחידה המוגדרת היטב, המתגלה על נקלה.

הפרופ' כשר מציג חמישה שלבים בסולם ההצטיינות:
א. ההצטיינות ההתפתחותית
ב. ההצטיינות ההשוואתית
ג. ההצטיינות הכישורית
ד. ההצטיינות המהותית
ה. ההצטיינות הטהורה

> למאמר הצטיינות, גם בהוראה

אולי תתעניינו גם ב...

מודל מייקר
בכיתות רגילות ואף בכיתות מצטיינים ומחוננים שיעור ההטרוגניות מפתיע. מודל מייקר להוראה דיפרנציאלית נותן מענה להטרוגניות זו
אדם, סביבה, קהילה: גבעת קוזלובסקי
תלמידי מרכז סחל"ב גבעתיים חוקרים את גבעת קוזלובסקי
חקר במדעי הרוח והחברה
מהו חקר במדעי הרוח והחברה, וכיצד נערוך חקר כזה עם תלמידים מחוננים ומצטיינים?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.