חפש ב:

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
ד"ר גילמור קשת
שפה:
עברית

The Maker model for curriculum differentiation

ג'וּן מייקר (1982) פיתחה מודל מעשי להוראה המותאמת לתלמידים מחוננים.
המודל מתייחס להזדמנויות להוראה דיפרנציאלית בתכנים, בתהליכים, בתוצרים ובסביבות הלמידה, ומסייע בידי המורה לתכנן את תהליכי ההוראה-למידה-הערכה במענה לצורכיהם של תלמידים מחוננים ומצטיינים. מומלץ גם לשתף את התלמידים עצמם בהחלטות על התאמת הלמידה להעדפות האישיות שלהם. המודל מתאים להוראה בקבוצת מחוננים הטרוגנית, ויותר מכך מתאים להוראת המחונן בכיתתו, משום שהוא פורס בפני המורה מבחר אפשרויות למענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים הלומדים בכיתה רגילה.

בתכנים נשים דגש על –
מושגים גדולים ומורכבים
מושגים בין תחומיים
מושגים מופשטים
אין פתרון ידוע מראש
קצב הלימוד מהיר
מגוון חומרי עזר
בחירה

בתהליכים נתמקד בכאלה ש –
מזמנים מיומנויות חשיבה גבוהות
מעוררים חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית
מזמנים תהליכים של פתרון בעיות
יוצרים אינטראקציה קבוצתית
מאפשרים התקדמות בקצב אישי
מעודדים פתיחות וגמישות מחשבתית
בחירה

בתוצרים נגדיר כאלה שהם –
רלוונטיים – פתרון בעיות מחיי היום-יום בעבור קהל יעד אמיתי
דורשים תכנון לוח זמנים וניהול זמן
מובילים לתמורות במודעות עצמית, במערכת ערכים או בהתנהגות
דורשים משוב והערכה
משקפים העמקה והרחבה

בסביבות למידה, נעצב כאלה שהן –
גמישות ופתוחות
מעודדות למידה עצמית בהנעה פנימית
יוצרות אווירה מקבלת ולא שיפוטית
מעודדות חשיבה מורכבת ומופשטת
להרחבה נוספת: הרשומה מודל מייקר להוראה דיפרנציאלית בבלוג "מחוננים ומצטיינים במחקר". ברשומה זו מתארת ד"ר גילמור קשת את המודל של מייקר המתייחס לתוכן, לתהליך הלמידה ולתוצרי הלמידה. היא מדגימה את המודל ביחידת לימוד ונותנת כלים לתכנון הוראה דיפרנציאלית.

הפריט נכתב בבלוג של ד"ר גילמור קשת בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.