חשיבותה של הוראת החשיבה הפמיניסטית למחוננות ולמחוננים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היבטים רגשיים
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה רב-תחומית, מעגלי שייכות
- מסגרות חינוכיות:
- מרכזי מחוננים
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- הרצאה
- פותח ע"י:
- ד"ר חגית בכר
- שפה:
- עברית
כיצד הביאו הצרכים הייחודיים של בנות מחוננות להוראת חשיבה פמיניסטית במרכז מחוננים?
בנות מחוננות סובלות מקונפליקט ייחודי: הן 'אחרות' פעמיים. הן בנות (ולא בנים) בתוך קבוצה שהיא ממילא 'אחרת' (מחוננים שהם מיעוט קטן באוכלוסייה). הציפיות מהן כפולות – הן צריכות להיות מחוננות ונשיות כאחד. הכפל הזה גורם להן לעיתים לוותר על שאיפותיהן ולהסתפק בחלומות שאינם דורשים מאמץ רב.
ד"ר חגית בכר, מורה במרכז המחוננים "אופק" בירושלים, לימדה קורס שעסק במדענים פורצי דרך. היא גילתה שרוב המדענים שהיא מדברת עליהם הם מדענים ולא מדעניות. היא תהתה מדוע ומה לומדת תלמידה מחוננת בקורס כזה.
לשם כך פיתחה בכר קורס בחשיבה פמיניסטית בתוכנית ייחודית לאוכלוסיית המחוננות והמחוננים. התוכנית המתייחסת להיבטים פילוסופיים, היסטוריים, פסיכולוגיים וביולוגיים מגבירה את המודעות לקונפליקט ומסייעת בהתמודדות טובה עימו.
הסרטון הופק בעבור מאגר הידע מחוננט במסגרת סדרת הרצאות מחוננט-X – הרצאות קצרות להוראת מחוננים.