מתן מענה ייחודי בהקשר ההטרוגני לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיעורי המדע והטכנולוגיה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה, ביולוגיה, חשיבה מדעית
- פדגוגיות יעודיות:
- אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, דילמות, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, למידה בדרך החקר
- מסגרות חינוכיות:
- המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- מאמר
- פותח ע"י:
- שרה גולן, מיה מירב
- שפה:
- עברית
כיצד ניתן מענה מותאם לתלמידים מחוננים ומצטיינים במסגרת שיעורי מדע וטכנולוגיה?
שיעורי המדע והטכנולוגיה בכיתה ההטרוגנית מספקים הזדמנויות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים. במסגרת מקצוע הלימוד "מדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי" נחשפים התלמידים למגוון רחב של נושאים רלוונטיים לעולמם, מתנסים בהתנסויות אותנטיות הכוללות חשיבה מסדר גבוה ומציגים ביצועי הבנה מגוונים ומשמעותיים לחייהם. תוכנית הלימודים כוללת הבניה של מושגים, מיומנויות, התנהגויות וערכים באמצעות אסטרטגיות הוראה מגוונות וחדשניות.
הכתבה מתמקדת בפוטנציאל של לימודי מדע וטכנולוגיה ליצירת תהליכי הוראה מאתגרים בעבור תלמידים בעלי יכולת קוגניטיבית גבוהה, מחוננים מצטיינים ותלמידים המגלים יכולות גבוהות בלימודי המדע והטכנולוגיה. הכתבה מציגה את מאפייני התלמידים המחוננים והמצטיינים ומציעה דרכים למתן מענה מותאם לצורכיהם בדגש על יצירת שיח מאתגר ומתן בחירה.
בין השאר מפורטות דרכים לשאילת שאלות העשרה מאתגרות ומפורטים ממדי עומק ומורכבות בלמידה. התייחסות מיוחדת ניתנת ליצירת מענים במסגרת מערך השיעור הרגיל בכיתה ההטרוגנית.
כתבה זו פורסמה בגיליון 43 (2020) של כתב העת אאוריקה ובמאגר הידע מחוננט.