משחוק – כנס מורים בלילה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- אוריינות דיגיטלית, היבטים רגשיים, חברתי ערכי, אומנות פלסטית, פיסול וציור
- פדגוגיות יעודיות:
- מעגלי שייכות, למידה עצמאית, יצירתיות
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- רונית זילברמן, ליאור קזולה, תו רובין
- שפה:
- עברית
חידות מעוררות חשיבה יצירתית, משחק והישרדות, שיעורי אומנות בזוּם – משחוק, תהליכי למידה בהוראת מחוננים
המעבר ללמידה מרחוק בתחילת ימי קורונה הביא מורים ממרכזי מחוננים, בדומה למורים במסגרות רגילות, לשנות את דרכי ההוראה שלהם ולחפש דרכים ליצירת מעורבות ולמידה פעילה של תלמידיהם בהנחיה מקוונת בלבד.
שלושה מורים מספרים על פעילויות מקוונות שיש בהן ממד של משחק המעודד השתתפות פעילה, סיעור מוחות, יצירת הקשרים ושיח קבוצתי בתקופה של אי-ודאות.
כל הפעילויות נעשו ביוזמת מורים ומנהלים במרכזי מחוננים בתקופת הסגר הראשון של קורונה. ההרצאות ניתנו במסגרת מושב "משחוק" בכנס "מורים בלילה". הכנס התקיים ביוזמת אלון לוי, מנהל מרכז המחוננים עמק הירדן, ומיה מירב, מורה במרכזי המחוננים כרמיאל ושלומי ומדריכה פדגוגית באגף למחוננים ולמצטיינים. המושב הוקלט בעבור מאגר הידע מחוננט.
רונית זילברמן - מה הקשר? - בנייה משותפת של קורי עניין במארג המפגש
רונית יוצאת מנקודת הנחה שבין כל שני נושאים אפשר למצוא קשרים ושאפשר למצוא חיבור אישי של כל אדם לכל נושא. בקורסים שלה היא מסייעת לתלמידים לבנות קשרים בין מושגים, תמונות ומילים.
בשלב הראשון היא מבקשת מהתלמידים למצוא את החיבור שלהם לנושא השיעור. לאחר מכן בונים מפת מושגים אישית וממנה מארג קבוצתי של מפות. המארג יוצר מראה של קורי עכביש. בשיעור מקוון אפשר לבקש מהתלמידים להשתמש בחפצים שיש בבית ולקשר אותם למפת המושגים או לבנות אותה סביבם.
אפשר לדון ב-zoom-out וב-zoom-in של מפות מושגים.
יש להקפיד על הלגיטימיות של כל חיבור וקשר. התלמידים מתמודדים עם דרישה לתשובה שאינה נכונה או לא נכונה. הפעילות מרחיבה את ההקשבה לאחרים, מאפשרת גמישות, מזמנת תקשורת בין אישית ומשכללת את ההתבוננות במציאות.
ליאור קזולה - המשחק כאמצעי תקשורת
המעבר למפגשים מקוונים גרם לליאור לחפש תחליף למשחק הפיזי שעונה בראש ובראשונה על צורך חברתי. לשם כך ייצר חידות ומשחקים שיש בהם אתגר משותף. הוא הציג חידות שיש להן יותר מתשובה אחת, חידות פתוחות שמעוררות סיעור מוחות. הפעילויות הן מנוף לשיח על היבטים רלוונטיים מקבילים בחיי היום-יום.
במפגש ליאור מציג את משחק ה-set. הסבר של משתתפים מביא לשאלות ולרעיונות של משתתפים אחרים. האתגר הקוגניטיבי מאפשר דיבור על מושגים שונים, כולל שיח רגשי-חברתי ושיח אקטואלי. מה שחשוב הוא שהמשחק הופך להיות הזמנה לשיחה. השיחה יכולה לעסוק במטא-קוגניציה (כיצד חשבו התלמידים במהלך המשחק? כיצד בחרו מה יהיה המהלך הבא?) ויכולה להיות בסיס לשיח רגשי (שיח שכל פעילות משחקית מזמנת: שיח על תחרותיות, על התמודדות עם הפסד, על יעילות, מהירות ודיוק וכדומה).
תו רובין – חידות הקשר באומנות באמצעות אינסטגרם (שימוש ברשתות חברתיות להוראת אומנות)
חידות הקשר הן חידות המעודדות את התלמיד לנתח יצירות, למצוא בהן מאפיינים שונים, להשוות ולמצוא מכנים משותפים והקשרים רחבים של כל מאפיין. ההקשרים לא נלמדים בגלוי אלא התלמידים מחפשים ומוצאים אותם.
תו רובין משתמשת באינסטגרם ליצירת חידות אומנות. היא מעלה שלוש יצירות אומנות ומבקשת מהתלמידים למצוא קשרים בין התמונות. היא לא מעלה את כל השלוש יחד אלא מאפשרת זמן התבוננות וחשיבה על כל תמונה בנפרד.
האינסטגרם נבחר משום שהוא כלי זמין ובשונה מהפינטרסט אינו חושף תמונות בלא סינון. פעילות דומה אפשר לעשות בקבוצת ואטסאפ.
הפעילות יכולה להיות חלק מלימודי תולדות האומנות – לעסוק בתקופה או בזרם, לעורר שיח על אמצעים אומנותיים כגון צבע, חלוקת תמונה, פרספקטיבה וכדומה. היא יכולה להיות פתיח לנושאים בתחומי דעת אחרים דוגמת היסטוריה, תנ"ך וספרות ולהיות מבוא לחקר ולשאילת שאלות.
בשלב מתקדם יותר אפשר לבקש מהתלמידים ליצור חידות בעצמם.