חפש ב:

מחוז מרכז: ממונת תקשוב אורית טאטי חזרה למדווחים מהשטח

"מיכה רייסר" - רביבים בראשון לציון - נמצאים בכל הערוצים ומאפשרים "מרווח נשימה"

"מיכה רייסר" - רביבים בראשון לציון - נמצאים בכל הערוצים ומאפשרים "מרווח נשימה"

בחטיבת הביניים "מיכה רייסר" - רביבים בראשון לציון סגנית המנהלת סימי בן-חמו מספרת על אופי הלמידה מרחוק בחטיבה.
"אנחנו שמים דגש על תקשורת עם התלמידים בכל הערוצים – ואטסאפ, פורומים, זום ומודל משרד החינוך. בכל ערוץ המורים עונים לתלמידים ותומכים בהם לימודית ורגשית. המורים זמינים לתלמידים ומשתדלים לתת להם תחושה של הצלחה. לא לוחצים על התלמידים אלא נותנים 'מרווח נשימה' בהגשה ומשתדלים להעסיק אותם בלמידה".

אז איך זה עובד?

  • מנהלים שיעורים סינכרוניים רבים. אין יום בלי שיעור סינכרוני. כך אפשר לפנות אל הרגש של התלמידים, לשוחח איתם וליצור מחויבות אצל המורים.
  • כל צוות מקצוע בנה תוכנית לימודים על פי תוכנית העבודה של בית הספר, לרבות שיעורי ספורט, של"ח ואפילו מפגשים של מועצת התלמידים.
  • מערכת השעות השבועית משלבת גם שיעורים עם מחנכים ושעות יועצות. כך לתלמידים יש מסגרת וגם ההורים מעורבים.
  • משך השיעורים אינו עולה על חצי שעה ולעיתים עומד על עשרים דקות.
  • שמים דגש על תקשורת עם התלמידים בכל הערוצים. המורים עונים לתלמידים ותומכים בהם לימודית ורגשית גם בוואטסאפ, בפורומים ובמודל. תמיד זמינים, לא לוחצים על מועד ההגשה, מעודדים את התלמידים על הצלחתם, לא מכבידים עליהם, נותנים משימות קטנות בכל שיעור ובסוף שבוע משימות גדולות יותר.
  • חשוב שהתלמידים יעשו כל הזמן משהו ובפשטות, שיהיו עסוקים בלמידה. כך ירגישו שהם לומדים, מדגישה סימי בן-חמו.
  • מנהלת החטיבה וסגנית המנהלת עושות תורנות צפייה בשיעורים.
  • מושם דגש גם על למידה עצמית. שולחים את התלמידים לבצע משימות ואז מסכמים אותן סינכרונית.

לסיכום, בן-חמו מספרת כי יש גם תמיכה רבה בקרב המורים. יש מפגשים שבהם המורים יכולים לשאול ולקבל מענה. ואילו התלמידים מתנהלים בשגרת למידה במסגרת למידה מוצלחת הנותנת מענה רגשי ויחס אישי מתוך מעורבות מלאה.

דוגמאות למטלות:

 

מנהלת בית הספר: אנה פוליאק

רכזת תקשוב: רוית שרביט

מדריך מטה תקשוב: ד"ר ארז פורת

 

"שקד" רעננה - כיתת לימוד פעילה וּוירטואלית

כיתת לימוד פעילה וּוירטואלית

בבית הספר היסודי "שקד" ברעננה המנהלת אסנת שניידר מספרת: "הצוות החינוכי ידע שההורים אינם אמורים להיות המורים, ולכן בנה תוכנית המַדמה שיעור בכיתה פיזית. המורים נפגשים עם התלמידים להקניה של נושא במשך 25-20 דקות, לאחר מכן התלמידים מקבלים משימה עצמית של 25-20 דקות שאותה עוברים לבצע.

המורה נשארת בחדר זום לתמיכה ולעזרה במתקשים. ילד ש'נתקע' יכול להיכנס חזרה לחדר, לשאול שאלה ולקבל מענה מהמורה.

בסיום הילדים שולחים את המשימה למורה, המורה בודקת ונותנת עזרה ומשוב ב'שיעור פרטני' למתקשים. המתקדמים מקבלים משימות מתקדמות לעבודה עצמית".

10 צעדים להצלחה

  • נבנתה מערכת שעות שבועית.
  • הוקם צוות להתאמת תוכנית הלימודים ללמידה מרחוק. הוחלט להיצמד למערכת בית הספר (מקצועות הליבה + מקצועות נוספים).
  • עיקר השיעורים מתנהלים בזום – שיעורים קצרים של 25-20 דקות ומשימה לעוד 25-20 דקות. המורה נשארת בכיתה והתלמידים עובדים. אם עולות שאלות המורה משיבה לתלמידים, מסייעת להם ומגישה תמיכה.
  • בכל בוקר מתחילים בשעה 08:00 בטופס נוכחות מפעיל כגון חידה או משחק.
  • בכל בוקר בשעה 09:00 יש מפגש עם המחנכת.
  • מקצת מהשיעורים משלבים שתי כיתות יחד בזום כגון ספורט ואומנות.
  • המורים עוברים הדרכות שוטפות על כלים דיגיטליים וכיצד להפוך בעזרתם את השיעורים למעניינים יותר.
  • הצוות החינוכי מבין את הקושי שיש להורים ולכן מקפיד שלא לתת מטלות שמערבות אותם.
  • נעשה מיפוי של משפחות שיש בהן יותר מתלמיד על עמדת המחשב הביתית. בהתאמה נבנתה מערכת שבה אין שיעורי זום מקבילים של שני תלמידים באותו הבית. כך תלמיד אחד בזום ותלמיד שני באותו בית עסוק במשימת למידה עצמית שאינה מחייבת מחשב.
  • ובפן הרגשי, ממשיכים לחגוג ימי הולדת – חגיגה וירטואלית.

רכזת התקשוב אלה אודי מסכמת: "הלמידה מרחוק מאפשרת למידה פעילה, יצירתית וחדשנית, והיא חוללה שינוי מהיר בדפוסי ההוראה של מורים שלא היו מתוקשבים"

אבן-חן, שוהם: למידה מרחוק – הזדמנות לפתח מיומנויות של לומד עצמאי

אבן-חן, שוהם: למידה מרחוק – הזדמנות לפתח מיומנויות של לומד עצמאי

בבית הספר היסודי "אבן-חן" בשוהם רואים בלמידה מרחוק הזדמנות לפתח מיומנויות של לומד עצמאי הלומד בכוחות עצמו, והמורה משמש בעבורו מנחה ותומך.

מדריכת התקשוב חוה קדם מציינת כי "בית הספר עובד בסביבת TEAMS של מיקרוסופט". חוה שמה דגש על מיקוד של לומד עצמאי.

תיבת נוח, כיתה ב' – פעילות למידה רב-תחומית (שפה, תורה, מדעים)

ההנחיה נעשית בצוות: איתי מורה למדעים ושושי אנגל מחנכת הכיתה

חקר בעלי חיים בעקבות סיפור נוח

התלמיד כותב מכתב לנוח, ובו הוא מנמק מדוע עליו לקחת את בעל החיים לתיבה (שפה) וחוקר (מדעים) את בעל החיים. כל הפעילות הזו נעשית בסביבת מיקרוסופט המאפשרת לעקוב אחר פעילות התלמידים ודרך התקדמותם לצד מתן משוב בונה של המורים לאורך התהליך.

בתהליך זה מופעלים שלושה סוגים של שיעורים מקוונים:

  1. כיתה וירטואלית שבה כל התלמידים נמצאים
  2. עזרה מקוונת – שיעור שבו רק תלמידים שרוצים נכנסים ומקבלים סיוע מהמורה
  3. סרטוני הסבר לילדים שלא הצליחו להיות בשיעור מסיבה כלשהי

המצאות וממציאים ישראלים, כיתה ד'

תלמידי כיתה ד' לומדים על ממציאים ועל המצאות ישראליות. התלמידים מקבלים משימות שונות ומתקדמים בעצמם. בד בבד המורה מלמד אותם ומלווה אותם.

בחירה ומענה לשונוּת

תלמידים חזקים שיכולים לבצע משימות נוספות על אלו הקיימות מקבלים משימות אתגר.
תלמידים הזקוקים יותר לעזרה מגלים בהם התחשבות ומתאימים להם את כמות המשימות.
בכל מקרה ניתנת לתלמידים הבחירה מה לעשות וכמה.

מנהלת: תמר גבאי

רכזת תקשוב: עליזה הלוי

בר-לב, כפר סבא: למידה משמעותית ושיתופית של תלמידים מכל העולם – Corona Time

בר-לב, כפר סבא: למידה משמעותית ושיתופית של תלמידים מכל העולם – Corona Time

בחטיבת הביניים "בר-לב" בכפר סבא, חגית גולדשטיין, המורה לאנגלית בשכבת ח' ורכזת אנגלית, חיברה בין תלמידים בעולם בימי קורונה ויצרה פרויקט של ספר דיגיטלי המשתף תוצרי תלמידים מכל העולם.
חגית פנתה למורים לאנגלית במדינות שונות וביקשה מהם לתת לתלמידים את אותה המשימה.

המשימה:
כתבו – איך אתם חווים את שגרת קורונה? מה למדתם בתקופה זו? אילו פעילויות אתם עושים? מה החוויות שלכם?
הכינו מסר של תקווה לשאר התלמידים באמצעות ענן מילים, שיר, תמונה או אמצעי אומנותי אחר.

The influence of COVID-19 on our lives | Global Teenagers Magazine: We Are Together

מנהלת: ענת עומר

צוקים, שוהם: למידה במציאות משתנה

צוקים, שוהם: למידה במציאות משתנה

בבית הספר היסודי "צוקים" בשוהם רכזת התקשוב סמדר יונה מספרת: פרויקט 'צוקידע' הוא פרויקט קהילתי בית ספרי, יוזמה משותפת של ההורים וצוות בית הספר, וכבר מסורת בבית הספר זה יותר מעשר שנים. היום שנבחר מוקדש ללמידה חווייתית מעוררת השראה. ההורים מלמדים את תלמידי בית הספר בקבוצות לבני כל הגילים ומעשירים את הידע שלהם בדרך חווייתית, מעוררת סקרנות והתרגשות.

בכל שנה נקבע נושא אחר לציר למידה. במהלך אותו יום קבוצות התלמידים מתארגנות לשעה של למידה מעשירה שבה ההורים הם מקור הידע והחוויה. המשוב חיובי ומעלה מוטיבציה בתוך בית הספר ומחוצה לו.

כיצד התקיים 'צוקידע' במתכונת למידה מרחוק בעקבות ימי קורונה?

השנה יישום הפרויקט ייחודי והותאם למצב. הנהגת ההורים הפכה את המיזם לכינוס וירטואלי שהתפרס על פני כל השבוע של חול המועד פסח וכלל הרצאות ומגוון סדנאות לימוד.

המפגשים הווירטואליים הועברו באמצעות מערכת זום ואמצעים טכנולוגיים נוספים. ההורים פעלו בהתנדבות וגייסו למיזם הורים רבים. עם ההורים המתנדבים נמנה גם ראש מועצת שוהם איתן פטיגרו, שגם ילדיו לומדים בבית הספר. פטיגרו, עד לא מכבר טייס באל על, נרתם ליוזמה הייחודית ובחר להרצות על עולם התעופה המוכר לו היטב גם משירותו בחיל האוויר.

מה היה חלקו של הצוות החינוכי במיזם?

צוות בית הספר תמך גם הוא בפרויקט והיה שותף פעיל בהכנות. כמה מפגשים הוקצו לחשיבה בנושא התכנים ואופן הביצוע. מנהלת בית הספר לאה דיאמנט מספרת: בימים של קורונה ולמידה מרחוק עמל צוות בית הספר ליצירת למידה איכותית וקשר אישי והדוק עם הילדים וההורים. הנהגת ההורים, בשיתוף הצוות, הפיקה שבוע של הרצאות וסדנאות בזום באיכות ובמבחר יוצאי דופן. ללא ספק מדובר ביוזמה ייחודית בקנה מידה ארצי שאנו גאים להיות שותפים לה.

על המיזם בהרחבה ועל נושאי ההרצאות

יו"ר הנהגת ההורים רועי פישמן מספר כי ההיענות מצד ההורים הייתה מעוררת השראה. במיזם הועברו 20 הרצאות שונות: להיות טייס ליום אחד; סדנאות MAKING ביתיות; מפגשי ספורט תנועה, יוגה ופילטיס; שעות סיפור לקטנטנים; סיפור אישי מרתק על שואה ותקומה לכיתות הבוגרים; הרצאות מאנשי מקצוע על הדפסות תלת ממד, חשמל, הצפנות ומה לא...

פישמן מוסיף כי המטרה הייתה להעביר לילדים הרצאות וסדנאות שיוצאות משגרת הלימודים הרגילה ושבכל זאת יש בהן ערך מוסף. מנגד רצינו לתת להורים עוד כמה שעות של נחת בחופשת הפסח המוזרה והלא שגרתית שנכפתה על כולנו.

הנאה בלמידה – תוצרי תלמידים

מאחר שהלמידה נעשתה בזמן חופשת הפסח היו תוצרי התלמידים לשימושם האישי, למשל, הכנת מגבר לטלפון נייד מִכּוסות חד פעמיות ומגלילי נייר.

ההיענות הייתה גבוהה מאוד – 300 תלמידים בקירוב נרשמו יותר מ-800 פעמים למפגשים השונים. אנשי הצוות החינוכי, ההורים ואנשים מהקהילה נכחו בכל המפגשים ולמדו עם הילדים יחד. נראה כי ילדי צוקים נהנו מאוד והרוויחו למידה מעשירה, מגוונת ומעוררת סקרנות עניין והנאה, מה שכל כך נחוץ כמו אוויר לנשימה בימים מורכבים אלו.

למידה אחרת במציאות משתנה

באופן פרדוקסלי מעט, הרבה לפני שנגיף קורונה החליט לבקר אותנו על פני כדור הארץ, מנהלת בית הספר לאה דיאמנט הובילה, בשיתוף צוות בית הספר והנהגת ההורים, תהליך בניית ייחודיות חדשה לבית הספר צוקים תחת הכותרת "למידה במציאות משתנה". בהקשר הזה אומר פישמן: דווקא בימים האלה כשהמציאות השתנתה לנו במהירות ובאופן שאיש לא יכול היה לצפות מראש, חשבנו לנכון לאמץ את הערכים החדשים שאנחנו רוצים להקנות לבוגרים שלנו ולהתאים את עצמנו למציאות החדשה. אפשר אפילו להגזים ולומר שבאיזשהו אופן אנחנו מברכים על ההזדמנות להתנסות במשהו חדש.

סמדר יונה, רכזת תקשוב בית הספר צוקים שוהם

מנהלת בית הספר: לאה דיאמנט

חטיבת שז"ר, כפר סבא: לנצל המרחב הווירטואלי לגיוון ההוראה

חטיבת שז"ר, כפר סבא: לנצל המרחב הווירטואלי לגיוון ההוראה

בחטיבת הביניים שז"ר בכפר סבא החליטו לנצל את ימי קורונה ולגבש רעיון שהוצג במסגרת תוכנית "ממריאים" של מחוז המרכז. בלב הרעיון קיום יום לימודים אחד שבו מורים ותלמידים מציעים שיעורי העשרה בתחומים שונים. הרכז הפדגוגי בבית הספר אבי גרצמן מסביר: בחרנו לנצל את המרחב הווירטואלי לשבירת שגרה, לגיוון וללמידה אכפתית ומקרבת. שמנו דגש רב על עקרון הבחירה. התלמידים התבקשו לבחור ממגוון הפעילויות ובפועל יכלו להיכנס לכל פעילות שרצו המגבלה היחידה הייתה עומס על מפגש כזה או אחר.

המטרות:

  • יצירת חוויה לימודית שונה
  • ניצול המרחב הווירטואלי ליצירת מרחב יצירה וחוויה פעיל
  • חיזוק הקשר בין מורים לתלמידים מתוך הבלטת תחומי עניין משותפים
  • חיזוק המסוגלות האישית של צוות המורים

עשרה שלבים להצלחת היום:

  1. מורים יציעו שיעור אחר – שיעור שאינו הקניית ידע נטו אלא מפגש חוויה או סדנה.
  2. יום מיוחד במערכת הלמידה מרחוק שבו לא תתקיים מערכת רגילה
  3. התלמידים בוחרים מפגשים מתוך רשימה ענפה של פעילויות.
  4. התלמידים בוחרים לפי תחומי העניין שלהם.
  5. שז"ר הווירטואלי הפך ליריד של מפגשים.
  6. מפגשים לכל הגילים, יצירתיים ובמבחר נושאים
  7. קיום מפגש סינכרוני בזום למשל
  8. קיום מפגש א-סינכרוני והזמנת התלמידים לפעולה (הדרכה מראש ביוטיוב, ואטסאפ, הפניה למקורות מידע מקוריים והדרכה או ליווי ליצירה)
  9. העיקר – מפגש מהנה וחווייתי המעורר סקרנות, עניין וטעם של עוד
  10. בסיום המפגשים התבקשו התלמידים לענות על רפלקציה (מה למדו, מה ירצו ללמוד בעתיד)

דוגמה לרשימת הפעילויות והקישורים לפעילויות

השאלון שנשלח לתלמידים

בפועל היו רוב המפגשים בסביבת זום, אך לא פרונטליים בלבד אלא בליווי מצגת פעילה, משחקים, שאלונים, סרטונים, דיון ושיח משתף. המפגש הרב גילי והמפגש הישיר עם פנים אחרות של המורים הפכו את היום להצלחה גדולה. רוב מוחלט של תלמידי בית הספר השתתף במפגשים הללו, ותגובות הילדים היו מצוינות.

מתוך המשובים של התלמידים:

"אני מאוד נהניתי מהפעילות. זה חשף אותי לדברים אחרים על המורים וגם על עצמי שלא הייתי מודעת אליהם קודם לכן. אני חושבת שעם כל המשימות, יתרום מאוד להוסיף שיעורים לבחירה, במיוחד בתקופה הזאת. הכרתי צדדים אחרים במורים שמעולם לא ידעתי עליהם. אני חושבת שצריך להוסיף עוד ימי בחירה בשבוע, ובשיעורים הקשורים לבישול לתת את המצרכים והמתכון מראש.

"כל הכבוד! נהניתי מאוד! אם יתאפשר אשמח גם להעביר הרצאה בנושא עזרה ראשונה עם עוד מתנדבים לעתיד במד"א מהשכבה".

"זה פשוט מדהים וכל כך מפתיע בעיניי (לטובה!!!!!) שבית הספר נפתח לרעיון כזה. לא ציפיתי! זה באמת מעולה ומאוד כיף. זה מאפשר הבעה עצמית ובחירה ופיתוח תחומי עניין וגם קצת הפסקה מלמידה רגילה ומשעממת. זה כל כך משמח אותי. צריך לשמר את הרעיון הזה ולהמשיך איתו לתמיד".

מנהלת: יעל יונוביץ'

סביון, גני יהודה: מתכננים קרוב ללמידה מרחוק

סביון, גני יהודה: מתכננים קרוב ללמידה מרחוק

בחטיבת הביניים "סביון" בגני יהודה עשו חושבים, תכננו וארגנו בראייה כוללת כיצד להמשיך בשגרת למידה, אבל מרחוק.

7 צעדים להצלחה

  1. להיעזר במדריך או ברכז תקשוב לאורך כל הדרך

חשיבה ותכנון, ארגון מיטבי של עבודת הצוות המשותפת, בניית תכנון שבועי, הדרכת המורים, תכנון אספות הורים מקוונות, טיפול בבעיות שוטפות (לדוגמה, תמיכה בתלמידים מתקשים טכנולוגית)

  1. לבנות מערכת שעות שבועית ויומית בקובץ משותף לכל צוות בית הספר

כדי לא להגיע למצב שבו קיים עומס רב על המחנכות מצד אחד, ומנגד המורים המקצועיים אינם מתואמים, נבנה קובץ שיתופי בית ספרי ובו לשונית לכל כיתה. כל המורים כותבים בקובץ ומשבצים את עצמם. כך נמנעות התנגשויות ומשובצים גם שיעורים פרטניים, הפסקה, שיעור ספורט ושיעורי תגבור.

במערכת מופיע בכל שעה השיעור שיתקיים לכיתה. כמו כן מופיעים כל הקישורים לכניסה לכיתה וירטואלית (משתמשים בזום) ומצוינת המשימה שניתנה במרחב הכיתתי (משתמשים בגוגל קלאסרום). אם מורים רואים צורך, הם יכולים לשבץ תלמיד הזקוק לתגבור בנושא מסוים לשעה פרטנית במערכת השעות המשותפת למורים. יום למידה מתחיל בשעה 10:00 ומסתיים בשעה 13:30 – בסך הכול ארבעה שיעורים.

  1. לשלוח מערכת שעות לתלמידים

התלמידים מקבלים מערכת שיעורים שבועית בתחילת השבוע, ובכל ערב מתפרסמת המערכת היומית ובה קישורים ומשימות. המערכת נשלחת גם להורים, שותפים מלאים ללמידה מרחוק. התלמידים מתרגלים למידה בהכוונה עצמית, משתתפים בצורות מגוונות של למידה פרטנית, קבוצתית עם או בלי המורה.

  1. לקדם תרבות המבוססת על שותפויות ואמון

התרבות הארגונית בנויה על שותפות, שקיפות ואמון מצד המורים, ההורים והמנהלת. המורים משבצים את עצמם במערכת גם לכיתות וגם לקבוצות קטנות להוראה פרטנית. התנהלות עצמאית ואחראית זו מסייעת גם בתהליכי בקרה, איגום משאבים והגשת סיוע. הגישה גם מסייעת מאוד למורים ללמוד זה מזה, לקיים אספות הורים שבהן הצוות מציע עזרה ושותף לקשיים.

דוגמאות: ליועצת תפקיד חשוב בתמיכה בתלמידים ובמשפחות במפגשים פרטניים; מורים שרוצים ללמוד ממורים אחרים פרקטיקות הוראה חדשות מוזמנים לשיעורים של מורים מנוסים ולומדים יחד מה עובד טוב יותר; המנהלת יכולה לצפות בשיעור וכדומה; מורה מהצוות שנכנס לשיעור פעיל לא יפעיל וידאו לבל יפריע למהלך התקין של השיעור וימשוך את תשומת לב התלמידים.

  1. לייצר שגרת למידה הכוללת סדירויות, כלים דיגיטליים ומשאבים

שגרת הלמידה כוללת מפגש בוקר כיתתי בזום עם המחנכת (על סמך מסקנות מניסיון קודם וכדי ליצור מחויבות אצל התלמידים). שיעורים שהתלמידים מתבקשים בהם לצפות בשיעור מוקלט מתחילים במפגש קצר בזום ומסתיימים במפגש זום נוסף לסיכום ולשאלות תלמידים. לעיתים נשארים כמה תלמידים עם המורה לשיחה קבוצתית, לאו דווקא בנושא לימודי. כיתת הזום פתוחה בעת שהתלמידים מבצעים משימות, לעיתים ארבע שעות ברצף. כך התלמידים יכולים לקבל הדרכה מהמורה לפי צורכיהם. המשימות מרוכזות לכל כיתה בקלאסרום. המטלות נשלחות בוואטסאפ לקבוצת הורי הכיתה ליידוע. שידורי השיעורים משולבים במערכת השעות הכיתתית לפי רצף הלמידה. אם התכנים אינם תואמים את קצב ההוראה בבית הספר באותו תחום דעת, נבחרים תכנים ומשאבים מהמאגר. בית הספר עושה שימוש במאגרים ובתכנים מִספקי התוכן, הקלטות, משחקים ותרגול בפלטפורמות פתוחות או כאלו שרכש.

  1. לבסס תמיכה על ידי היועצת ומורות השילוב

היועצת תומכת בתלמידים, יוזמת שיחות טלפון או זום עם ההורים והיא דמות מרכזית בימי קורונה. סוגיות לדוגמה: קושי של תלמידים ללמוד בהכוונה עצמית; חוסר שביעות רצון של הורים מהמעבר ללמידה מרחוק. היועצת ומורת השילוב משבצות את עצמן במערכת השבועית לחוסן רגשי ולהגשת סיוע דרוש ללומדים.

  1. לבסס את ידע המורים בסוגיות של אבטחת מידע

צוות בית הספר מכיר את ההנחיות של אבטחת מידע וממלא אחריהן כדי להבטיח את הפרטיות של המפגשים המקוונים ולמנוע פגיעה בילדים ובהתנהלות התקינה של הלמידה מרחוק.

מנהלת: טלי קליין

כצנלסון, כפר סבא: פרויקט – סיירת תקשוכצה

כצנלסון, כפר סבא: פרויקט – סיירת תקשוכצה

מנהל בית הספר ד"ר טובי רוזנברג מספר: במהלך תקופת קורונה התהוותה קבוצה ייחודית ומיוחדת בבית הספר שכל ייעודה היה לעזור למורים להתמצא בנבכי הלמידה מרחוק והשימוש בכלים דיגיטליים. הקבוצה נקראה "סיירת תקשוכצה" והיו חברים בה מורים מכמה תחומי דעת: מחשבים, אזרחות, תקשורת, מדעי החברה, מתמטיקה וביולוגיה. הסיירת נתנה מענה למורים בכל נושאי התקשוב כגון הפעלת ZOOM, הצעות לשיעור אינטראקטיבי, עזרה בבניית מבחנים מרחוק ולבסוף גם הדרכה על בניית כיתות קלאסרום.

ההגעה למורים הייתה בכמה מישורים –

  • נפתחה קבוצת ואטסאפ והועברו בה החומרים הרלוונטיים לתקשוב.
  • הורחב אתר האינטרנט, דיגיטציה בכצה, שהוקם בעבור בית הספר ובו ריכוז חומרים וסרטונים שונים.
  • נפתחה כיתת קלאסרום ושמה "סיירת תקשוכצה חומרים". הסיירת ריכזה את כל החומרים הקשורים לתקשוב ושהועברו בקבוצת הוואטסאפ.
  • בית הספר קיים הדרכות בנושא הפעלת ZOOM ופתיחת כיתת קלאסרום.
  • הוקם פרויקט הנקרא "חדר מורים בנעלי בית". הפרויקט החל לפעול דרך הזום במתכונת של שני מפגשים אחת לשבועיים. מפגש אחד יוחד ללמידת כלי דיגיטלי (לאחר שהועבר סקר בחדר מורים לגבי הצרכים); מפגש שני יוחד להרצאת העשרה שהעביר אחד ממורי בית הספר. לדוגמה, אחרי יום השואה סיפרה המורה למוזיקה בהרצאתה על מסמכים של אביה שמצאה בערב פסח וכיצד עבר בין מחנות ריכוז עד הגיעו לארץ ישראל; אחד המורים להיסטוריה נתן הרצאה על סיפורה של המאפיה האיטלקית באמריקה, הרצאה היסטורית וקולנועית על הפשע המאורגן ועל תקופת 'היובש' (דוגמה להזמנה).
  • הנחיה פרטנית – התקיימו הדרכות דרך ZOOM או ואטסאפ. נוסף על הנחיה פרטנית הייתה גם הנחיה טלפונית.

סיירת תקשוכצה באה לתת מענה למורי בית הספר כדי שיוכלו להתנהל בצורה הטובה ביותר מול התלמידים וההורים.

כיתת קלאסרום מלוות מקצוע בסוציולוגיה

תיאור הפרויקט – פתיחת כיתת קלאסרום מלוות מקצוע סוציולוגיה לבגרות. מאחר שרק השנה פתחנו תיבות דואר אלקטרוני ארגוני, זו השנה הראשונה שבה אנו עושים שימוש בכיתות.

כיתת הקלאסרום השתלבה שילוב מלא והוליסטי בשיעורי ZOOM שעשיתי עם הכיתה. בכל מפגש העלינו את הכיתה והראיתי לתלמידים היכן אפשר למצוא את החומרים שנלמדו בשיעור. כמו כן הראיתי היכן המטלות והסברתי איך להגיש אותן.

הכיתה נפתחה זמן מה לפני השבתת מערכת החינוך אך התעבתה והשימוש בה היה נרחב ביותר בתקופת קורונה. בכל שיעור אחרי שלב ההקניה, הופנו התלמידים לסביבה וראו בה את כל הדברים הרלוונטיים להם.

מטלות ההערכה החלופית והעבודות הוגשו ונבדקו דרך קלאסרום.

מנהל בית הספר ד"ר טובי רוזנברג מסכם: שמעתי לא מעט מורים (גם ותיקים ומבוגרים) שאמרו שיצא הרבה טוב מקורונה, והם מקווים שנמנף את ההצלחה גם לימי שגרה. ככל שאנחנו מתקדמים בזמן אנחנו מבינים שהשימוש בכלים דיגיטליים הוא לא nice-to-have אלא כורח המציאות. אנחנו כל כך רוצים להכין את תלמידינו למאה ה-21, ואלו הכלים שבעזרתם הם יצאו לעולם אזרחים תורמים ונתרמים. אחרי שהבנו את העוצמה ואת היתרונות של הלמידה מרחוק, אני חושב שיש להנהיג בבתי הספר יום למידה מהבית לפחות פעם בחודש.

רכזת תקשוב: ענבל אריאלי

סביונים, יהוד מונסון: הנחלת ערכים בקרב תלמידי בית הספר

סביונים, יהוד מונסון: הנחלת ערכים בקרב תלמידי בית הספר

רכזת התקשוב אתי צבי מספרת: בתקופה מאתגרת זו ניהלנו אורח חיים המַדמה למידה בבית הספר דרך מערכת זום. חווינו למידה משמעותית ומאתגרת והגענו להישגים מרשימים בתחום התקשוב.
ימי הזיכרון היו ועוֹדם משמעותיים לקהילת בית הספר.
בחרנו לציין ימים מיוחדים אלו בשני אירועים:

  • ביום הזיכרון לשואה ולגבורה התכנסנו, מורים ותלמידים, למפגש זיכרון בסלון.
    זיכרון בסלון הוא מיזם הנוהג זה שבע שנים בארץ ובעולם ובמסגרתו מארחים בסלון הבית שורדי שואה או בני דור שני או שלישי לשואה. המטרה להמשיך את מורשת הזיכרון ולהעביר את סיפור גבורתם של השורדים מדור לדור. זיכרון בסלון 2020 היה השנה וירטואלי.
    גם אנו בבית הספר קיימנו מפגש כזה. שלושה מורים מחטיבת 'סביונים' אירחו נותני עדות בזמן אמת בחדר הכיתה הווירטואלי. בתום העדות המורה, מנחת המפגש, קיימה דיון עם התלמידים, ואלו הפנו שאלות רבות לנותני העדות. שאר המורים העבירו שיעור ערכי בסביבת זום ובו הובאה עדות מוקלטת מפי מורה בבית הספר, דור שני לשורדי שואה. התלמידים לבשו חולצות לבנות וכיבדו את האירוע בנוכחות מלאה. המפגשים היו מרתקים ומרגשים. במהלך המפגש השתתפו הילדים במיזם שלטי הזיכרון של מצעד החיים.
  • ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ערכנו טקס וירטואלי ובו אירחנו משפחה שכולה, הוריו של יוסי טלבי ז"ל, בוגר חטיבת 'סביונים' ביהוד.
    בטקס השתתפו תלמידים משתי כיתות, מורים מצוות 'סביונים' ומשפחתו המורחבת של החלל.

ערכים אינם נלמדים אך ורק בשיעור או במסגרת מוגדרת, אדם סופג את ההתנהגויות סביבו וקולט את הערכים המניעים את ההתנהגויות. לכן, ההשפעה של דוגמה אישית וחוויה אישית גדולות עשרות מונים מהטפות וידע תיאורטי שאינו מגיע ליישום במציאות. (מתוך אתר משרד החינוך).

גם בימים מאתגרים אלה, הצלחנו בעזרת התקשוב להנחיל ערכים בקרב תלמידי ביה"ס.

    

מנהלת בית הספר: מיכל רבינוביץ

בית הספר היובל, יהוד-מונוסון: "לא החזק ביותר או האינטליגנטי ביותר הוא ששורד אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי" (צ'רלס דרווין)

בית הספר היובל, יהוד-מונוסון: "לא החזק ביותר או האינטליגנטי ביותר הוא ששורד אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי" (צ'רלס דרווין)

בבית ספר היסודי היובל ביהוד-מונוסון המעבר ללמידה מרחוק היה די טבעי בזכות תהליכי הוראה ולמידה משולבי מחשב שהוטמעו בו זה כעשור.

ימי קורונה ידעו שינויים רבים ומתווים שיצאו חדשים לבקרים. אפשר לחלקם לשלוש פעימות שבכל אחת מהן חישבנו מסלול מחדש וטייבנו את תהליכי ההוראה ולמידה הן של התלמידים הן של הצוות.

בין מנהלת בית הספר להורים התנהלה תקשורת יום-יומית באמצעות קבוצות ואטסאפ שכבתיות. ההורים קיבלו הודעות ועדכונים על הלמידה השוטפת כמו גם דברי עידוד והנחיות לשיח רגשי. המורות השתמשו בסביבת הלמידה בגוגל קלאסרום ובסמארט סקול.

לאורך כל הדרך נעשתה רפלקציה בקרב הילדים, ההורים והמורים ונעשו שינויים לפיה.

  • פעימה ראשונה 15 במארס 2020 – עבדנו לפי תכנון שבועי שכבתי שכלל משימות מקוונות בשילוב שיעורים בזום. מיפינו תחילה את הידע של המורים בהפעלת למידה מרחוק. רכזת התקשוב סיגלית הדס וצוות התקשוב קיימו הדרכות בזום לכל הצוות ולאחר מכן הדרכות פרטניות עד אחרון המורים. אט אט נוצרה קהילת עמיתים של הפריה הדדית ושיתוף בידע על בסיס יומי. שיעורי הזום הועברו בחצאי כיתות ובקבוצות קטנות.
  • פעימה שנייה 19 באפריל 2020 – אחרי פסח שילבנו שיעורים רבים בזום בתחומי הליבה ובתחומים נוספים דוגמת אומנות, מוזיקה וחינוך גופני. כל בוקר נפתח במפגש שכלל "שיר של יום" שבחרו התלמידים בשאלון מקוון. גם מורות השילוב והתרפיסטיות קיימו מפגשי זום עם התלמידים והמשיכו את הלמידה מרחוק. בשלב זה שכללנו את הידע של המורים בכל הנוגע לשיעור מיטבי בזום ולכלים ללמידה מרחוק. בשיתוף היועצות קיימנו מפגשים רבים עם הילדים שכללו תכנים רגשיים, אוורור רגשות וכישורי חיים להתמודדות עם המצב הקיים.
  • פעימה שלישית 05 במארס 2020 – עם חזרתם של תלמידי כיתות א-ג לספסל הלימודים, נקראו לדגל מורות ד-ו ללמדם. מיפינו את מספר שעות הלימוד שנותרו ללמידה מרחוק בשכבות הגבוהות בכל תחום דעת והמשכנו בלמידה מרחוק ברמה מערכתית. רכזת התקשוב בנתה מערך למידה בזום בשיתוף רכזות התחומים ששילב שיעורי זום ולמידה מקוונת.

קיימנו שיעורים פרטניים בזום לתלמידי כיתות א-ג הנמצאים בקבוצת סיכון ולא הגיעו לבית הספר. בנינו את התכנון השבועי כך שיאפשר למידה עצמאית מרחוק לאלו שהוריהם בחרו להשאירם בבית.

בשל הצמצום בשעות שהוקצו ללמידה מרחוק הקליטו המורות מראש שיעורים ומפגשי בוקר בזום ולא ויתרו על הלמידה מרחוק גם כשהייתה מאתגרת.

בכל עת הצלחנו לגלות יצירתיות ולהמציא את עצמנו מחדש. היה מרגש עד דמעות לראות את האכפתיות ואת המסירות של הצוות. תגובות ההורים על איכות הלמידה מרחוק מדברות בעד עצמן. 

סרטון המסכם את העשייה בבית הספר

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.