למידה מרחוק: אתם שואלים - אנחנו עונים חזרה למדווחים מהשטח

למידה סינכרונית

חזרה לראש הדף

למידה ברשת המתקיימת בזמן אמת. המורה והתלמידים נמצאים באותו מרחב לימודי מקוון (כיתת לימוד סינכרונית, יישומון שיח סינכרוני, צ'אט וכדומה) אך לא באותו מרחב פיזי (מקומות גאוגרפיים מרוחקים).

שיעור המופעל במועד קבוע מראש (בזמן אמת) כשהמורה והלומדים נמצאים במקום גאוגרפי מרוחק זה מזה. השיעור מותאם לפעילות לימודית של מורה מול לומדים לחניכה אישית, לחניכה בקבוצות קטנות או לכיתת לימוד.

במרחב הפדגוגי ריכזנו בעבורכם כלים דיגיטליים לתקשורת עם התלמידים דרך ZOOM, WEBEX, Google Meet, Microsoft Teams, חדר כיתה מקוון במשו"ב, קלטורה, אדיופייג'. לכל אחד מן הכלים תוכלו למצוא הסברים וסרטוני הדרכה למשתמש במרחב הפדגוגי.

בכל יום מתקיימות הדרכות מקוונות לכלים שישמשו אתכם ליצירת קשר רציף עם התלמידים ולקיום שיעורים סינכרוניים. רישום להדרכות נעשה במרחב הפדגוגי – הדרכות מקוונות. משך כל הדרכה כשעה.

אפשר להשתמש בפונקצייה של הקלטת שיעור בכלי הווידאו הסינכרוניים כדי להקליט שיעורים.

מרכז שירות ומידע ארצי לעובדי הוראה – 6552*, ימים א-ה: 17:00-7:30

מינהלת יישומים מתוקשבים לבעלי תפקיד בבית הספר – 03-6906600, ימים א-ה: 16:30-8:00

בקישור מוצגים עקרונות של דגם אחד מרבים ללמידה מרחוק שאפשר להיעזר בו. בנוסף לפניכם הצעות למהלך שיעור מרחוק.

בלמידה מרחוק יש להקפיד על כללי הזהירות המרוכזים בעבורנו במצגת. נקפיד לא להעביר פרטי מידע אישיים. פוסטר אבטחת מידע.

מומלץ לשלוח את משימות הלמידה מראש כדי לאפשר לתלמידים ולבני המשפחה גמישות בתכנון הזמן.

לא. אם לא סוגרים את החדר ומתנתקים נכון, תלמידים אחרים וגורמים אחרים יוכלו להיכנס למפגש להפריע ולהתנהג שלא כיאות.

השילוב המיטבי בין למידה סינכרונית ללמידה א-סינכרונית משתנה מכיתה לכיתה. חשוב לשמור על איזון יחסי שבו חלק מהזמן מוקדש ללמידה סינכרונית (בעיקר חלק השיעור שהוא הקניה או שיחה) וחלקו ללמידה א-סינכרונית (תרגול, יישום, למידה עצמית).

Webex, Microsoft Teams, Kaltura, Google Meet, ZOOM הם כלים דיגיטליים לקיום שיחת וידאו ומפגש כיתה וירטואלי. הסבר לפתיחה והדרכה לשימוש אפשר למצוא בקישור הבא.

הימנעו משיעורי 'ראש מדבר' ושיעורים בסגנון הרצאה והקפידו על שיעורים קצרים ומעניינים – לא יותר מ-20 דקות לשיעור וידאו חי.

מומלץ להשתמש גם בשיעור חי לקבלת משוב ודיון. שימוש ב'מודל הכיתה ההפוכה' מאפשר לשלב למידה סינכרונית עם למידה א-סינכרונית. במודל זה התלמידים מקבלים חומר לימודי ללימוד עצמאי. לדוגמה, מורים יכולים להקליט את השיעורים לצפייה מראש של תלמידיהם, ובמפגש חי סינכרוני לנהל שיחה ודיון על החומר עם המורה ועם החברים לכיתה.

לא. הורים יכולים לסייע ולתמוך בילדיהם טכנית בארגון אמצעי הקצה לשיעור, אך לא להצטרף לשום צ'אט קבוצתי המופעל על ידי המורה. 

לאחר סיום ההפעלה המקוונת של שיעור חי, חשוב להמתין שכל התלמידים יצאו מהשיעור לפני היציאה של המורה מהכיתה. זה מבטיח שתלמידים לא יישארו בכיתה הווירטואלית וימשיכו לשוחח מבלי שהמורה נוכחת.

אפילו התלמידים המקדימים והחרוצים ביותר אינם אוהבים להיכנס לקישור לכיתה ולהמתין למורה. התייצבו מוקדם בכיתה לפני התלמידים (לפחות רבע שעה לפני תחילת השיעור) וקבלו את פניהם, ברכו אותם לשלום, שאלו בשלומם כשהם נכנסים לכיתה אחד אחד וגם ודאו שהם שומעים ויכולים להקליד בצ'אט.

בוודאי, תקשורת עם כל אחד מהתלמידים בשמו והפניית שאלה אליהם עוזרת להם להישאר מחוברים ולמורה לוודא שכל התלמידים קשובים לשיעור ושהבינו את החומר.

בזמן ההוראה כאשר משתפים את מסך המורה, קשה למורה לעקוב אחרי כל תמונות הווידאו של המשתתפים ומה עושה כל תלמיד. לכן שמרו את רשימת התלמידים שלכם ליד המחשב ונסו לפנות אל כולם בזמן השיעור ולסמן לעצמכם במהלכו עם מי דיברתם.

מומלץ לבחור סביבת הוראה-למידה שלתלמידים ולך יש היכרות מוקדמת איתה. כך ימשיכו התלמידים בלמידה מרחוק בסביבת למידה מוכרת ובכלים טכנולוגיים מוכרים, ורק השימוש בהם יהיה תדיר ואינטנסיבי יותר. כמו כן כדאי להשתמש בכלים ידידותיים למשתמש לך ולתלמידייך, נוחים ללימוד וקלים לתפעול. 

לא לכל אחד יש מדפסת בבית, ואין לחייב בהדפסת דפי עבודה. לתלמידים שיש גישה לאינטרנט, יינתנו משימות דיגיטליות ואינטראקטיביות ודפי עבודה מקוונים. תלמידים שאין להם גישה לאינטרנט יעשו את העבודה במחברת, בספר הלימוד או על יכתבו על נייר.

דגמי הוראה, קישורים למערכי שיעור ודוגמאות שכתבו מורים שהתנסו והצליחו בלמידה מרחוק אפשר למצוא בפרקטיקה למידה מרחוק

לכל מחוז חשבון מיקרוסופט מוסדי מחוזי. כדי לקבל חשבונות ענן מיקרוסופט 365 לחינוך לבית הספר, יש לפנות בתיאום עם רכזת התקשוב לממונה המחוזי על התקשוב.
למידע נוסף על סביבת ענן לחינוך –Microsoft office 365

באיזה כלי לניהול שיעור סינכרוני כדאי לי לבחור? מה ההבדלים בין הכלים?

האם אפשר להשתתף בלמידה מרחוק באמצעות מכשיר אחר מלבד מחשב?

כן. תלמידים יכולים להשתתף בשיעורי כיתה וירטואלית (מפגשי וידאו) וללמוד מרחוק באמצעות כל מכשיר המחובר לאינטרנט – מחשב שולחני, מחשב נייד, מחשב לוח / טאבלט ואפילו טלפון חכם (סמרטפון).

למידה א-סינכרונית

חזרה לראש הדף

הלומד יכול ללמוד בזמן ובמקום הנוחים לו, בלא תלות בלוח הזמנים של המורה. האינטראקציה העיקרית של הלומד היא עם תכנים דיגיטליים, כלים דיגיטליים ועם תלמידים עמיתים השותפים ללמידה.

בקישור מוצגים עקרונות של דגם ללמידה מרחוק של שיעור א-סינכרוני.

מומלץ לשלוח את משימות הלמידה מראש כדי לאפשר לתלמידים ולבני המשפחה גמישות בתכנון הזמן.

לא. אם לא סוגרים את החדר ומתנתקים נכון, תלמידים אחרים וגורמים אחרים יוכלו להיכנס למפגש להפריע ולהתנהג שלא כיאות.

השילוב המיטבי בין למידה סינכרונית ללמידה א-סינכרונית משתנה מכיתה לכיתה. חשוב לשמור על איזון יחסי שבו חלק מהזמן מוקדש ללמידה סינכרונית (בעיקר חלק השיעור שהוא הקניה או שיחה) וחלקו ללמידה א-סינכרונית (תרגול, יישום, למידה עצמית).

Webex, Microsoft Teams, Kaltura, Google Meet, ZOOM הם כלים דיגיטליים לקיום שיחת וידאו ומפגש כיתה וירטואלי. הסבר לפתיחה והדרכה לשימוש אפשר למצוא בקישור הבא.

אני מחפשת רעיונות לדגמי הוראה דיגיטליים בתחום הדעת שלי. מהיכן אוכל לשאוב רעיונות?

במאגר דגמי ההוראה קיימים שיעורים לדוגמה שאפשר להפעיל בלמידה מרחוק בשיעורים א-סינכרוניים. אפשר להתאים את הדגמים לתחומי תוכן שונים.

משמעת בשיעורים סינכרוניים

חזרה לראש הדף

תלמיד שהתנהג בצורה לא ראויה יש להוציאו מהמפגש.
אם התלמיד זוהה על ידי המורה, יש לעשות את הפעולות האלה (על פי ההנחיות שגובשו בשפ"י וביחידת אבטחת מידע של משרד החינוך):

  • להעביר דיווח למנהל בית הספר; במקרים חמורים כגון העלאת תכנים פורנוגרפיים, אלימות וכיו"ב יש לשלוח עותק מהדיווח למפקח בית הספר ולדווח גם למוקד.
  • לתת טיפול משמעתי לתלמיד לפי הכללים הנהוגים בבית הספר ולפי הנחיות שפ"י בשגרה ולעדכן את ההורים על נסיבות המקרה.

אם אדם זר או לא מזוהה נכנס לשיעור המקוון – המורה ינסה להוציאו מהכיתה. אם לא הצליח, עליו לסיים מייד את המפגש ולעשות את הפעולות האלה:

  • לדווח למנהל בית ספר לפי חומרת המקרה ולשלוח עותק למפקח בית הספר.
  • מנהל בית הספר ידווח למוקד 105 (המוקד הלאומי להגנה על ילדים ברשת) כדי לתחקר את האירוע ולהעביר את פרטי המקרה לחקירה משטרתית במידת הצורך.

לדווח על המקרה למוקד מנהלת יישומים מתוקשבים בטלפון: 03-6906600.

יש לפעול לקיום מפגש וירטואלי על פי הנחיות משרד החינוך כדי להקטין משמעותית את הסיכוי להפרעות מסוג זה, לדוגמה:

  • פתיחת חדר בהזדהות משרד החינוך אם בית הספר בחר להשתמש בפלטפורמה של חברת ZOOM
  • שימוש בחדר המתנה – תנאי לכניסה לשיעור
  • שימוש בקוד (סיסמה) לשיעור
  • הגבלת יכולת שיתוף המסך למורה בלבד

משרד החינוך יעקוב אחר כל האירועים החריגים באמצעות הפיקוח, אגף שפ"י ומינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע.

  • המשרד יוודא שכל המקרים שדווחו מטופלים.
  • המשרד יפרסם את האירועים, המסקנות ודרכי הטיפול בהם באתרי משרד החינוך כדי להעלות את המודעות בקרב המורים, התלמידים וההורים.
  • המשרד ידאג להעמקת הידע בנושא בפעילות שוטפת הנעשית עם צוותי החינוך בבתי הספר (הדרכות מקוונות, חומרי עזר והשתלמויות).

המשרד יקיים בקרה מדגמית כדי לוודא שההנחיות מיושמות בבתי הספר.

האם עליי לרשום נוכחות בשיעורי הזום בכל יום?

על המורים לקיים רישום נוכחות של המשתתפים ולציין אילו תלמידים משתתפים בשיעורי וידאו שנקבעו במערכת, מי הגיש משימות ומי השלים אותן. תיעוד הנתונים נועד למעקב אחר המשתתפים בלמידה וייעשה כמקובל בשגרת למידה. 

תלמיד לא ייענש אם לא ישתתף בשיעור סינכרוני או אם לא יוכל להשלים משימה שנקבעה. על המורה ליצור קשר עם התלמיד ולברר לאיזו תמיכה נזקק כדי להשלים את המשימות או להשתתף במפגשים.

מאגר ההקלטות (VOD)

חזרה לראש הדף

מרחב הפדגוגי במערכת השידורים נמצא מאגר ההקלטות. אפשר לאתר הקלטות לפי כיתה, תחום דעת, שפה או טקסט חופשי. אם נחפש למשל כיתה ד', מתמטיקה בשפה העברית, נקבל 14 שיעורים ואף יותר.

היכנסו אל לוח השידורים של אקדמיה ברשת. אפשר גם לצפות במאגר שידורים שכבר שודרו על ידי בחירה באיתור שידור. כמו כן יש ריכוז של שידורים מומלצים לפי שלבי חינוך.

מערכת שידורים לאומית היא מערכת הפועלת מגן הילדים ועד כיתה י"ב בשפה העברית ובשפה הערבית ובה מערך סדור של הרצאות במבחר תחומים ובהם מקצועות לימוד, העשרה ופעילויות הפגה, שידור ישיר ו-VOD. השיעורים ניתנים על ידי מיטב המורים, עוברים מערכת בקרה קפדנית (הן ברמת הדיוק הפדגוגי הן ברמה ההפקה) וכוללים שלל עזרי המחשה והדגמה דיגיטליים. מערך זה עומד לרשות המורים, והם יכולים לשלב את השידורים במסגרת מערכת השעות היומית או השבועית. מערכת השידורים מותאמת לתוכניות הלימודים בכל אחד מהמקצועות המשודרים.

השימוש בשידור המוקלט מאפשר גיוון בהוראה וחשיפה לנושאים שונים המסייעים לקידום הלמידה על פי תוכנית הלימודים.

הכנה לבגרות

חזרה לראש הדף

המיקודים המעודכנים מתפרסמים למורים במרחב הפדגוגי, והתלמידים יכולים למצוא אותם בפורטל תלמידים.

היכן אפשר למצוא שידורי הכנה לבגרות לפי מקצועות הליבה?

שידורי הכנה לקראת בחינות הבגרות מתקיימים בכל יום במתכונת של שידורים חיים במסגרת מערכת השידורים הלאומית. נוסף על כך קיים מאגר הקלטות של שיעורים לפי תחומי דעת.

תכנים דיגיטליים

חזרה לראש הדף

המרחב הפדגוגי מנגיש ומזמן מגוון רעיונות, פעילויות מתוקשבות, הרצאות, סרטונים, יישומונים, משחקים וכלים דיגיטליים בתחומי הדעת השונים ולפי שלבי חינוך. חומרי ההוראה והלמידה נבחרים מתוך פריטי תוכן של משרד החינוך, של ספקי תוכן ומתכנים ברשת. כל הפריטים עוברים מיון וסינון על ידי מדריכי המפמ"ר ורובם חינמיים.

במרחב הפדגוגי ישנם קישורים למשימות אורייניות מתוקשבות. המשימות מחולקות לפי שלבי חינוך. כמו כן ישנם דגמי הוראה דיגיטליים רבים.

Google Classroom

חזרה לראש הדף

את כל האפשרויות ליישום שיעור א-סינכרוני במרחב למידה כיתתי, לרבות בסביבת Google Classroom אפשר למצוא בפורטל עובדי הוראה בדף מרחב למידה דיגיטלי כיתתי כולל מדריכים כיצד לפתוח כל מרחב וכיצד להשתמש בו.

לוחצים על הוספה ועל אִיקון האטב להוספת מסמכים.

משרד החינוך מעמיד לרשות עובדי ההוראה מערכת ZOOM עם הזדהות אחידה. מערכת זו מאובטחת. לרשותכם הנחיות אבטחת מידע.

בקישור הבא תמצאו מדריך להורדת ZOOM לטלפון הנייד.

בבית הספר שקד ברעננה הצוות החינוכי ידע שההורים אינם אמורים להיות המורים ולכן בנה תוכנית המדמה שיעור בכיתה פיזית. המורים נפגשים עם התלמידים להקניה של נושא במשך 25-20 דקות. לאחר מכן התלמידים מקבלים משימה עצמית של 25-20 דקות לביצוע. המורה נשארת בחדר זום לתמיכה במתקשים ולעזרה להם. ילד ש"נתקע" יכול להיכנס חזרה לחדר, לשאול שאלה ולקבל מענה מהמורה. לסיום הילדים שולחים את המשימה למורה, המורה בודקת ונותנת עזרה ומשוב ב"שיעור פרטני" למתקשים. המתקדמים מקבלים משימות מתקדמות לעבודה עצמית.

לא. אסור לבטל את חדר ההמתנה מאחר שבאמצעותו מוודאים שהמשתתפים בשיעור הם אכן התלמידים שאמורים להיות בו ולא גורמים אחרים העלולים להתנהג בצורה לא נאותה ולהסב נזק.

הגופים הרגולטורים בישראל, הרשות להגנת הפרטיות ומערך הסייבר הלאומי לא פרסמו הנחיות האוסרות שימוש בזום. פרסמנו הנחיות אשר הקפדה עליהן מאפשרת שימוש בטוח בזום כמו גם במערכות דומות.

מומלץ להתחבר לזום דרך הקישור של המשרד בהזדהות אחידה

כניסה לזום והתחברות לחשבון  >> לחיצה על My Profile (הגדרות חשבון) >> לחיצה על Reports (דיווח) >> נכנס ל-USAGE (שימוש) >> בחירת התאריכים הרצויים להפקת דוחות הנוכחות >> לחיצה על מקש חיפוש SEARCH

אפשר לראות עד שישה משתתפים בעת שיתוף מסך – לוודא שזה על תצוגת גלריה.

אפשר ללחוץ על remove – manage participant >> more >> remove וגם לנעול כיתה מאותו מקום. בטלפון יש ללחוץ על 3 נקודות >> הגדרות מפגש >> נעילת הכיתה

לוחצים על נכנסים לניהול משתתפים >> invite >>copy URL  ומדביקים את הקישור ב-WhatsApp Web בקבוצה המתאימה.

אפשר להגדיר באתר co-host תחת setting – יש לו רוב התכונות של host או להפוך אותו ל-host.

בפרופיל המשתמש צריכה להופיע כתובת עם סיומת של משרד החינוך:

ZOOM

 

יש לוודא בהגדרות שמופעלת האפשרות לחלוקה לחדרים:

בסרגל למטה תופיע אפשרות לחלוקה לחדרים Breakout Rooms.
בחלונית שתפתח את מספר החדרים הרצוי לחצו על Create Rooms.
הקצו משתתפים לכל חדר ולחצו על Open Rooms.
בסוף סִגרו את החדרים כדי להחזירם למרחב הכיתתי המלא.

 

 

המשתתפים לא יראו את המסך המשותף. אם רוצים אפשר לשתף מסך מחדש בתוך החדר.

נכנסים לרשימת המשתתפים, עומדים על השם מקש ימני (בעכבר) או שמקישים על השם בטלפון ולוחצים על RENAME >> מגדירים שם חדש.

דוגמאות מהשטח

חזרה לראש הדף

בית הספר יזרעאליה קיימו מחנכות הכיתות מפגשים מקוונים עם ההורים ובהם רתמו אותם והפכו אותם לשותפים במעבר ללמידה מרחוק. כל מחנכת הסבירה במפגש כיצד תיעשה הלמידה מרחוק, וכך נוצרה אווירה של שיתוף ומעורבות ההורים.

בחטיבת הביניים מיכה רייסר בראשון לציון שמים דגש על תקשורת עם התלמידים בכל הערוצים: ואטסאפ, פורומים, זום, מודל. בכל ערוץ המורים עונים לתלמידים ותומכים בהם לימודית ורגשית. המורים משתדלים לתת לילדים תחושה של הצלחה, הם לא לוחצים אלא נותנים מרווח נשימה בהגשה ומשתדלים להעסיק אותם בלמידה.

בבית הספר היסודי ב"מרחבי אשכול" במועצה אזורית אשכול שלחה אחת המורות לתלמידי הכיתה מערכת שעות ריקה כשלצידה מגוון הצעות לפעילויות, למשימות ולשיעורים מקוונים מוקלטים. כל ילד בנה לעצמו מערכת שעות אישית ללמידה מרחוק ושלח למחנכת עותק. כעבור שבוע הילדים וההורים דיווחו על מוטיבציה ללמידה.

זכויות יוצרים

חזרה לראש הדף

מפגש בכיתה שווה ערך למפגש שמתקיים בגן. לכן הגננת יכולה לספר סיפורים, להשמיע שירים ואף להשתמש במגוון תמונות במצגת. כמובן עליה לציין את מקור היצירות.
עם זה אסור להפיץ הקלטות של מפגשים שבהם היה שימוש ביצירות ואסור להעלותם לאינטרנט.
מהייעוץ המשפטי של משרד החינוך נמסר כי בשעת חירום אפשר להשתמש ביצירות אומנים, וכי יש לפעול על פי כללי הגילוי הנאות, דהיינו, לציין את שם המחבר, האומן, הסופר וכדומה.
להלן קישור לחוזר מנכ"ל העוסק בשמירה על זכויות יוצרים.

הורים ולמידה מרחוק

נשאלתי על ידי הורים מה הם יכולים לעשות כדי לתמוך בלמידה של ילדיהם מרחוק

כך תוכלו לתמוך בלמידה מרחוק של ילדיכם:

  • עודדו את פיתוח מיומנויות הניהול העצמי שלהם.
  • דאגו לסביבה שתורמת ללמידה (גישה לטכנולוגיה, מרחב בטוח ושקט בשעות היום).
  • הכירו את הכלים הדיגיטליים ואת סביבות הלמידה שילדיכם ישתמשו בהם במהלך הלימוד מהבית.
  • עזרו להם ליצור סדר יום עם לוח זמנים שגרתי ויום-יומי, כולל איזון בין פעילויות למידה ופנאי.
  • היו מעורבים בשיחה איתם על החומר שנלמד בשיעורים, על מטלות שניתנו או כאלה שיש להגיש.
  • פקחו על הזמן שהוקדש ללימוד מקוון ולא מקוון, כולל משתנים כמו זמני הלמידה מועדפים (בוקר, אחר הצוהריים, ערב).
  • אפשרו במהלך היום גם זמן לוויסות רגשי – פעילות גופנית, פעילות יצירה, שיחה, משחק.
  • בכל בעיה שעולה, צרו קשר עם המורה.

אולי תתעניינו גם ב...