חפש ב:

למידה מרחוק

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

הכנה ועריכת שיעור מקוון שבו המשתתפים נוכחים בו-זמנית (מפגש סינכרוני), או כאשר כל תלמיד/ה לומד/ת עצמאית בזמן המתאים לה/לו (שיעור א-סינכרוני).

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כאשר רוצים לנהל למידה מרחוק, אפשר לבחור בניהול שיעור שבו כל המשתתפים פעילים באותו זמן (מפגש סינכרוני) או ביצירת שיעור והעלאתו לפלטפורמה דיגיטלית שכל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס אליה בזמן המתאים לו/לה ולעבוד בקצב אישי (שיעור א-סינכרוני). להלן הצעות לשתי הדרכים האפשריות:

שיעור סינכרוני

שיעור סינכרוני מתאים ללמידה מרחוק כאשר מעוניינים בנוכחות בו-זמנית של המשתתפים במרחב מקוון אחד, כל אחד מביתו, כגון בשעת חירום או כאשר מעוניינים להתנסות בלמידה מהבית.

ניתן לערוך שיעור סינכרוני במגוון סביבות דיגיטליות ייעודיות (zoom, Google Meet, Meet Now, webex, skype, "משוב").

מהלך

  1. פותחים "כיתה וירטואלית" לשיעור סינכרוני באחת הסביבות (Zoom, Webex, Google Meet, מייקרוסופט Meet Now ועוד).
  2. מזמינים את התלמידים לכיתה הווירטואלית באמצעות קישור.
  3. צופים ברשימת התלמידים המחוברים ומתכתבים בצ'אט.
  4. שולחים לתלמידים חידה או כרטיס כניסה שייצרו חיבור לשיעור קודם.
  5. מציגים במצגת את נושא השיעור הנוכחי.
  6. במהלך השיעור משתמשים בכלים דיגיטליים לשיתוף, לדיון ולביצוע משימות, וכן להקצאת משימות אישיות או קבוצתיות בהתאם לצורך.
  7. לסיכום השיעור ניתן להשתמש בכלים דיגיטליים לביצוע סקר, להצגת שאלות ולרפלקציה.

שיעור א-סינכרוני

שיעור א-סינכרוני מתקיים בסביבה דיגיטלית כיתתית. כל משתתפ/ת יכול/ה להיכנס לשיעור ולבצע את המשימות בזמן המתאים לה/לו. שיעור מסוג זה מתאים ללמידה מרחוק בשגרה ובחירום.

קיימות מספר אפשרויות לסביבה דיגיטלית כיתתית:

תוכנה לניהול פדגוגי, Google ClassroomTeams microsoft, Moodle משרד החינוך.

מהלך

  1. מכינים משימה בסביבה הדיגיטלית של כיתתכם, או מכינים קישור למשימה כזו. ראו הסבר מפורט על סביבות למידה אפשריות.
  2. מוודאים שההנחיות למשימה ברורות ושהמשימה מותאמת לתלמידים שונים.
  3. מיידעים את התלמידים על דרכים לקבלת משוב ועזרה מקוונת מהמורה או מהחברים לכיתה.
  4. מקצים את המשימה לתלמידים עם מועד הגשה ברור, קישור לחומרי עזר והנחיות (כתובות או מוקלטות).
  5. נשארים בקשר עם התלמידים לסיוע ותמיכה בלמידה באמצעים דיגיטליים כמו צ'אט או שיחת ווידאו.

עוד רעיון - למידה מרחוק בשעת חירום

עוד רעיון - למידה מרחוק בשעת חירום

משרד החינוך מספק לתלמידים תוכני לימוד במתכונת מקוונת ללימוד עצמי או בתיווך מורה.

ראו בהרחבה בפורטל עובדי הוראה – למידה מרחוק בשעת חירום.

בפורטל התלמידים באתר המשרד מוצעות מגוון פעילויות בתחומי הדעת השונים, מותאמות לפי שכבות גיל.

מורים יכולים להפנות את תלמידיהם לפעילות מסוימת או לעודד אותם להיכנס לפורטל ולבחור פעילויות בעצמם באופן עצמאי:

 ראו גם:

עוד רעיון - כיתה הפוכה

עוד רעיון - כיתה הפוכה

מודל הכיתה ההפוכה מאפשר לשלב למידה א-סינכרונית עם למידה סינכרונית. במודל זה התלמידים מקבלים חומר לימודי ללימוד באופן עצמאי – בדרך כלל באמצעות סרטונים – ולאחר מכן מנהלים שיחה ודיון על החומר עם המורה ועם חבריהם לכיתה במהלך מפגש סינכרוני.

ראו כאן: מאגר סרטונים בתחומי דעת שונים על פי תוכנית הלימודים

סרטונים מהווים אמצעי לתיווך מידע בכיתה הפוכה. הם מחליפים את שלב הקניית המידע במליאה ומהווים פתיח לקיום דיונים ומשימות בלמידה בכיתה או בלמידה מרחוק. חשוב להשקיע בבחירת הסרטונים או לייצר אותם ממצגות של המורה.

עוד רעיון - מרחב דיגיטלי כיתתי

עוד רעיון - מרחב דיגיטלי כיתתי

למידה במרחב דיגיטלי כיתתי מאפשרת חסכון בזמן: המורה מכינ/ה את השיעור פעם אחת ויכול/ה לתווך אותו באופן דומה פעמים נוספות (לדוגמה, לכיתות אחרות). לכן כדאי להשקיע בבניית המשימות ללמידה מרחוק במרחב הכיתתי.

הלמידה באמצעות המרחב הכיתתי מאפשרת התאמה לקצב אישי: התלמידים צופים בתכנים ומבצעים משימה מרחוק, ויכולים לחזור ולצפות בסרטונים בהתאם לצורכי הלמידה. במידה שהמורה מיטיב/ה לתת תמיכה ומשוב ללומדים במהלך מילוי המשימות, מיושמת בפועל הוראה דיפרנציאלית בתנאים מיטביים.

אפשר גם - קורסים מקוונים

אפשר גם - קורסים מקוונים

תלמידי חט"ב ותיכון יכולים להיכנס לאתרים שונים שבהם בו מוצעים קורסים מקוונים בחינם בתחומי דעת שונים ולהעשרה כללית. הלמידה בקורסים אלו מלווה בדרך כלל בדיונים ובשאלות עם משוב מיידי.

מורה המכינה שיעור א-סינכרוני יכול/ה לשלב בשיעור קישורים למשימות מסוימות מתוך קורסים אלו. ראו למשל:

טיפים

טיפים

מומלץ, בעיקר במקרה של למידה בחירום, לפתוח את השיעור בפעילות חווייתית להפגת המתח ובהתייחסות אישית לתלמידים.

חשוב להכין את המפגש מראש ולתכנן לו"ז מפורט לכל פעילות כדי לעמוד בזמנים. ניתן להיעזר בהצעות למגוון פעילויות.

רצוי להגביל שיעורים סינכרוניים ל-45 דקות כדי לא להתיש את התלמידים.

כדאי לצרף לשיעור א-סינכרוני שאלונים או טפסים למיפוי ידע קודם, וכן לשלב במהלך השיעור פריטי מדיה שונים להעשרת המשימות.

ניתן להקצות משימות לזוגות או לצוותים של תלמידים ובהמשך לשתף תוצרים בגלריה משותפת או בלוח דיגיטלי שיתופי.

חשוב לתכנן מראש דרכים לתמיכה בתלמידים בעת שהם מבצעים משימות למידה אישיות או בקבוצה, לעודד תלמידים לשאול שאלות ולהיעזר במורה באמצעות צ'אט או שיחת וידאו.

סרטונים

כיתה הפוכה במתמטיקה
כיתה הפוכה במתמטיקה
דוגמה למפגש סינכרוני בגן בעת חירום
מפגש סינכרוני בגן בעת חירום
מפגש סינכרוני בין בתי ספר בשתי מדינות  Schools online
מפגש סינכרוני בין שתי מדינות
מפגש למידה למורים בנושא כיתה הפוכה
מפגש למורים בנושא כיתה הפוכה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.