חפש ב:

למידה מרחוק

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

הכנה ועריכת שיעור מקוון שבו המשתתפים נוכחים בו-זמנית (מפגש סינכרוני), או כאשר כל תלמיד/ה לומד/ת עצמאית בזמן המתאים לה/לו (שיעור א-סינכרוני), או שילוב של שני הסוגים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כאשר רוצים לנהל למידה מרחוק, אפשר לבחור בניהול שיעור שבו כל המשתתפים פעילים באותו זמן (מפגש סינכרוני) או ביצירת שיעור והעלאתו לפלטפורמה דיגיטלית שכל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס אליה בזמן המתאים לו/לה ולעבוד בקצב אישי (שיעור א-סינכרוני). הדרך האפקטיבית ביותר היא "לערבב" את שני סוגי הלמידה מרחוק (Blended Learning)

להלן הצעות לשני סוגי הלמידה מרחוק:

שיעור סינכרוני

שיעור סינכרוני מתאים ללמידה מרחוק כאשר מעוניינים בנוכחות בו-זמנית של המשתתפים במרחב מקוון אחד, כל אחד מביתו, כגון בשעת חירום או כאשר מעוניינים להתנסות בלמידה מהבית.

ניתן לערוך שיעור סינכרוני במגוון סביבות דיגיטליות ייעודיות (zoom, Google Meet, Meet Now, webex, skype, "משוב").

מהלך

  1. פותחים "כיתה וירטואלית" לשיעור סינכרוני באחת הסביבות (Zoom, Webex, Google Meet, מייקרוסופט Meet Now ועוד).
  2. מזמינים את התלמידים לכיתה הווירטואלית באמצעות קישור.
  3. צופים ברשימת התלמידים המחוברים ומתכתבים בצ'אט.
  4. שולחים לתלמידים חידה או כרטיס כניסה שייצרו חיבור לשיעור קודם.
  5. מציגים במצגת את נושא השיעור הנוכחי.
  6. במהלך השיעור משתמשים בכלים דיגיטליים לשיתוף, לדיון ולביצוע משימות, וכן להקצאת משימות אישיות או קבוצתיות בהתאם לצורך.
  7. לסיכום השיעור ניתן להשתמש בכלים דיגיטליים לביצוע סקר, להצגת שאלות ולרפלקציה.

ראו גם: למידה מרחוק - מודלים ללמידה סינכרונית, רחל ארליך

שיעור א-סינכרוני

שיעור א-סינכרוני מתקיים בסביבה דיגיטלית כיתתית. כל משתתפ/ת יכול/ה להיכנס לשיעור ולבצע את המשימות בזמן המתאים לה/לו. שיעור מסוג זה מתאים ללמידה מרחוק בשגרה ובחירום.

קיימות מספר אפשרויות לסביבה דיגיטלית כיתתית:

תוכנה לניהול פדגוגי, Google ClassroomTeams microsoft, Moodle משרד החינוך.

מהלך

  1. מכינים משימה בסביבה הדיגיטלית של כיתתכם, או מכינים קישור למשימה כזו. ראו הסבר מפורט על סביבות למידה אפשריות.
  2. מוודאים שההנחיות למשימה ברורות ושהמשימה מותאמת לתלמידים שונים.
  3. מיידעים את התלמידים על דרכים לקבלת משוב ועזרה מקוונת מהמורה או מהחברים לכיתה.
  4. מקצים את המשימה לתלמידים עם מועד הגשה ברור, קישור לחומרי עזר והנחיות (כתובות או מוקלטות).
  5. נשארים בקשר עם התלמידים לסיוע ותמיכה בלמידה באמצעים דיגיטליים כמו צ'אט או שיחת ווידאו.

עוד רעיון - למידה מרחוק בשעת חירום

עוד רעיון - למידה מרחוק בשעת חירום

משרד החינוך מספק לתלמידים תוכני לימוד במתכונת מקוונת ללימוד עצמי או בתיווך מורה.

ראו בהרחבה בפורטל עובדי הוראה – למידה מרחוק בשעת חירום.

בפורטל התלמידים באתר המשרד מוצעות מגוון פעילויות בתחומי הדעת השונים, מותאמות לפי שכבות גיל.

מורים יכולים להפנות את תלמידיהם לפעילות מסוימת או לעודד אותם להיכנס לפורטל ולבחור פעילויות בעצמם באופן עצמאי:

 ראו גם:

עוד רעיון - דגמי הוראה בלמידה מרחוק

עוד רעיון - דגמי הוראה בלמידה מרחוק

בכל אחד מדגמי ההוראה הבאים יש קישורים למערכי שיעור ודוגמאות שכתבו מורים שהתנסו והצליחו בלמידה מרחוק המשלבת מרכיבים סינכרוניים עם מרכיבים א-סינכרוניים:

עוד רעיון - תוכנית שבועית אינטראקטיבית

עוד רעיון - תוכנית שבועית אינטראקטיבית

כדי ליצור סדר ותחושת ביטחון, ולמנוע מצב של עומס מוגזם שבו אין תיאום בין המורים והתלמידים מקבלים משימות רבות במקביל, אפשר להחליט ליצור עבור כיתה או עבור שכבה שלמה בבית הספר, תוכנית שבועית.

מבחינת הסדירויות הבית ספריות, המעבר מחשיבה על מערך שיעור או על יום לימודים, לחשיבה על שבוע לימודים שלם, יכולה לחזק מגמות של למידה עצמאית ולקיחת אחריות אישית של התלמידים על למידתם.

בכל מוצאי שבת נשלחת לתלמידים תוכנית שבועית, שיכולה להיות מעוצבת למשל כמצגת אינטראקטיבית הכוללת קישורים לחומרי הלמידה במקצועות השונים, משימות לימודיות, דברי השראה, סרטונים, שירים, מילות עידוד מהמורה וכן הלאה.

ראו לדוגמה: תוכניות שבועיות מבית הספר תל"י גאולים ירושלים – שבוע שישי; שבוע שמיני

עוד רעיון

עוד רעיון - מרחב דיגיטלי כיתתי

מרחב דיגיטלי כיתתי

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא אמצעי להפעלת הכיתה במשימות בחירום ובשגרה. הוא מאפשר למורה לעמוד בקשר רציף עם התלמידים באמצעות צ'אט או וידאו, לשלוח משימות לימודיות, לשתף קבצים ולעקוב אחר הלמידה. למידה במרחב דיגיטלי כיתתי מאפשרת חסכון בזמן: המורה מכינ/ה את השיעור פעם אחת ויכול/ה לתווך אותו באופן דומה פעמים נוספות (לדוגמה, לכיתות אחרות). לכן כדאי להשקיע בבניית המשימות ללמידה מרחוק במרחב הכיתתי.

הלמידה באמצעות המרחב הכיתתי מאפשרת התאמה לקצב אישי: התלמידים צופים בתכנים ומבצעים משימה מרחוק, ויכולים לחזור ולצפות בסרטונים בהתאם לצורכי הלמידה. במידה שהמורה מיטיב/ה לתת תמיכה ומשוב ללומדים במהלך מילוי המשימות, מיושמת בפועל הוראה דיפרנציאלית בתנאים מיטביים.

אפשר גם

אפשר גם - קורסים מקוונים

קורסים מקוונים (על-יסודי)

תלמידי חט"ב ותיכון יכולים להיכנס לאתרים שונים שבהם מוצעים קורסים מקוונים בחינם בתחומי דעת שונים ולהעשרה כללית. הלמידה בקורסים אלו מלווה בדרך כלל בדיונים ובשאלות עם משוב מיידי.

מורה המכינה שיעור א-סינכרוני יכול/ה לשלב בשיעור קישורים למשימות מסוימות מתוך קורסים אלו. ראו למשל:

טיפים

טיפים

מומלץ, בעיקר במקרה של למידה בחירום, לפתוח את השיעור בפעילות חווייתית להפגת המתח ובהתייחסות אישית לתלמידים.

חשוב להכין את המפגש מראש ולתכנן לו"ז מפורט לכל פעילות כדי לעמוד בזמנים. ניתן להיעזר בהצעות למגוון פעילויות.

רצוי להגביל שיעורים סינכרוניים ל-45 דקות כדי לא להתיש את התלמידים.

כדאי לצרף לשיעור א-סינכרוני שאלונים או טפסים למיפוי ידע קודם, וכן לשלב במהלך השיעור פריטי מדיה שונים להעשרת המשימות.

ניתן להקצות משימות לזוגות או לצוותים של תלמידים ובהמשך לשתף תוצרים בגלריה משותפת או בלוח דיגיטלי שיתופי.

חשוב לתכנן מראש דרכים לתמיכה בתלמידים בעת שהם מבצעים משימות למידה אישיות או בקבוצה, לעודד תלמידים לשאול שאלות ולהיעזר במורה באמצעות צ'אט או שיחת וידאו.

סרטונים

כיתה הפוכה במתמטיקה
כיתה הפוכה במתמטיקה
דוגמה למפגש סינכרוני בגן בעת חירום
מפגש סינכרוני בגן בעת חירום
מפגש סינכרוני בין בתי ספר בשתי מדינות  Schools online
מפגש סינכרוני בין שתי מדינות
מפגש למידה למורים בנושא כיתה הפוכה
מפגש למורים בנושא כיתה הפוכה
מפגש הדרכה מקוון למורים בנושא חלופות בהערכה בסביבה דיגיטלית
מפגש הדרכה מקוון למורים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.