חפש ב:

ניהול זמן עצמי של התלמיד/ה

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

מטרה

לטפח מיומנות ניהול זמן עצמי בקרב התלמידים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

 שעון זמן אישי

  1. במליאה: ניצור עם התלמידים רשימת פעילויות מרכזיות שלהם:
    מפגש עם חברים, בילוי עם המשפחה, מעורבות חברתית, ספורט, חוגים, בילויים, יצירה, מוזיקה, לימודים, עבודה,
    משימות בבית, קניות, סרטים, מסיבות, רשתות חברתיות, אינטרנט, לימוד למבחן, הכנת שיעורי בית, יציאה לטבע, טיולים ועוד.
  2. אישי: נבקש מכל תלמיד/ה לצייר שעון ולציין ליד כל שעה את הפעילות העיקרית שלהם בשעה זו ביום אופייני בחייהם.
  3. שיתוף בזוגות: ננחה את התלמידים למיין את רשימת הפעילויות לקבוצות –
    פעילויות שאנחנו מקיימים לבד/ביחד;
    פעילויות שאנחנו עושים מתוך בחירה/אילוץ;
    פעילויות שנעשות מתוך הנאה/חוסר הנאה;
    פעילויות שהזמן המוקדש להן מספק/לא מספק)
  4. בעקבות המיון ישוחחו על ההיבטים הבאים:
    – כיצד אתם מארגנים לעצמכם את הלו"ז היומי?
    – על פי מה אתם קובעים את הפעילויות? מהם סדרי העדיפויות שלכם?
    – במה/במי אתם נעזרים כדי להספיק את מה שאתם חייבים להספיק?
  5. שיתוף במליאה: התבוננו שנית בשעון האישי שלכם –
    – האם אתם שבעי רצון מאופן ניהול הזמן שלכם?
    – מה הייתם רוצים לשנות בחלוקת הזמן? להוסיף? לגרוע?
    – מה/מי יכול לעזור לכם ליצור חלוקת זמן שתסייע לכם? (הורה, חבר, יומן, שעון, תזכורת בטלפון)
    – איך הרגשתם בתהליך? מה גילתם? מה אהבתם? מה תרצו לשנות?
  6. אישי: בנו את חלוקת הזמן המחודשת שלכם לאור התובנות שעלו מהשיתוף בזוגות ומהדיון במליאה.

לעל-יסודי: ניתן להיעזר בכלי – שאלון לתלמיד/ה: איך פועלים התפקודים הניהוליים שלך? (אוגדן מרום 2019, עמ' 172)

עוד רעיון - האבנים הגדולות בחיינו

עוד רעיון - האבנים הגדולות בחיינו

צפו בסרטון סיפור האבנים הגדולות או קראו את הסיפור על "האבנים הגדולות בחיינו" ובררו לעצמכם – מהן האבנים הגדולות שלכם?

אפשר גם

אפשר גם

אביזרים לניהול זמן

יש תלמידים המתקשים לנהל את זמנם, ומחשבותיהם נוטות לנדוד. עבורם ניתן להשתמש באביזרים המסייעים לשים לב לזמן ועוזרים לתכנן אותו טוב יותר. בין האביזרים השימושיים:

  • שעון חול: שעוני חול שונים מותאמים ליחידות זמן שונות, ולכן רצוי לרכוש עבור הכיתה מגוון שעוני חול ולהשתמש בהם בעת הצורך.
  • טיימר: הטיימר יכול להיות כיתתי או פרטני (שולחני).
  • לוחות לתכנון זמן: ניתן להשתמש בלוחות לתכנון זמן ברמת שיעור, יום, שבוע או חודש.
  • כלים בטלפון הנייד: למדו את התלמידים להשתמש ביומן שלהם בטלפון ובתזכורות שהוא מציע בכדי לתכנן את השבוע שלהם בהיבטים של למידה.
  • Classroom: ניתן להשתמש באמצעי התזמון הקימים ב-Google Classroom.

אפשר גם ליצור מסמך כדוגמת "הזמן הוא יקר" שיצרנו בגוגל דוקס, שבו התלמידים ממלאים את חלוקת הזמן האישית שלהם ובודקים את סדרי העדיפויות של כל אחד מהם.

סרטונים

משל האבנים הגדולות והאבנים הקטנות
משל האבנים
8 חוקים בניהול זמן התלמיד לצורך למידה
8 חוקים בניהול זמן התלמיד
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.