חפש ב:

מחוז מנח"י: ממונת תקשוב אתי רוזן חזרה למדווחים מהשטח

הלל חמ"ד ניסויי, ירושלים: מעפילים ללמידה מרחוק

הלל חמ"ד ניסויי, ירושלים: מעפילים ללמידה מרחוק

לבית הספר חמ"ד הניסויי הפתוח הילל בירושלים כמה סודות להצלחה:

  1. מיקוד בנושא תקופתי אחד
  2. עבודת צוות מתוך למידה זה מזה
  3. משימות מעניינות ואותנטיות לא מול מסך
  4. שיתוף פעיל של המשפחות

יוצאים להפלגה

מנהלת בית הספר יעל בירן מספרת: בכל שנה בתקופה שבין פסח ויום העצמאות נבחר נושא לימודי היסטורי מתולדות עמנו וכל בית הספר לומד את הנושא. הלמידה מלווה בסיפור מסגרת מרתק, הצגות של המורים ובניית מחנה ביער ברוח התקופה (שבוע שטח). השנה בנינו אתר עבור הנושא ודרכו מתבצעת הלמידה.

לטובת הנושא פתחנו קבוצת ואטסאפ לשיתוף ולהיוועצות ולשם הכנה משותפת של החומרים והמשימות. בין צוות המורים חולקו תפקידים ויצאנו לדרך.
בכל יום אנו שולחים לתלמידים סיפור שמכניס את כולם למתח ולציפייה לבאות ומעורר סקרנות ומוטיבציה ללמידה.
הנושא שנבחר השנה הוא "תנועת ההעפלה – העלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת". בתוך הלימוד ההיסטורי משולבות משימות עברית, משימות בנייה ויצירה וכמובן יישומי מחשב.
כל שאר המקצועות הונחו בצד והתמקדנו בלמידה סביב ציר זה.

לפני היציאה לחופשת הפסח ביקשנו מהצוות החינוכי ומההורים להכין סרטונים עם סיפורים אישיים המתעדים את התקופה. וכדי להכניס את כולם לאווירה, שלחנו לכל התלמידים שירי העפלה, סיפורים והמלצות על ספרים.
המיקוד בנושא אחד, עבודת הצוות המשותפת, שיתוף המשפחות בהכנת הסרטונים והסיפורים ובעבודה על המשימות – כל אלו הכניסו את הקהילה כולה ובתוכה את הילדים להתלהבות ולצלילה אמיתית לתוך התקופה.

האתר משמש להצגת סיפור המסגרת, הרקע ההיסטורי, עדויות מעפילים, משימות לכל כיתה וכיתה, טקסים של יום השואה ויום הזיכרון (שנבנו כחלק מהרצף של הנושא) והעלאת תוצרים של הילדים. בכל יום נפתח הפרק הבא בסיפור עם הרקע ההיסטורי והמטלות היומיות.
רוב הטקסטים מופיעים בכתב וגם מוקראים ומצולמים בסרטון. זה מאפשר גם לצעירים ביותר להיות עצמאיים בלמידה ולעקוב אחר הסיפור המתפתח.
נשלח גם קובץ לצוות המורים לשיבוץ בתפקידים שונים אחרי הדיון ולקבלת החלטות עימם.

קובץ ההיערכות, מערכות השעות ותכנית העבודה

המלצה לשייט:

אתר הלמידה: בית ספר הלל- מעפילים
סיסמה: 123456 (לא לגלות...)

מומלץ לפנות שעתיים לפחות לשייט מהנה באתר!

מקור חיים, ירושלים: הכוח הפנים בית ספרי מניע קדימה

מקור חיים, ירושלים: הכוח הפנים בית ספרי מניע קדימה

בבית הספר היסודי מקור חיים בירושלים זימנה הלמידה מרחוק התארגנות מחדש והצמחת הצוות בעזרת כוחות פנימיים.
בית הספר נעזר בכוחות פנים בית ספריים כדי להדריך את צוותי ההוראה בכל הנוגע ליישום ולהעמקה של פדגוגיה איכותית. הדבר בא לידי ביטוי בהכנת משימות מורכבות ומעניינות וברכישת כלים וידע מתוקשב.

רכזת התקשוב חיה מוזיקנט מספרת: "הדרכה פנים בית ספרית זו הביאה לעליית מדרגה באיכות המשימות המתוקשבות שניתנות לתלמידים".

אז איך זה עובד?

מנהל בית הספר יצחק דעי נתן דוגמה אישית בחיוך ובנופך אישי.

בית הספר נערך מחדש כבר בימים הראשונים של הלמידה מרחוק והקים אתר אינטרנט ייעודי לומדים מהבית.

באתר כמה רכיבים חשובים:

  1. מערכת שעות שבועית לכל אחת מהכיתות. המערכת מרכזת את כל הפעילויות בעבור הכיתה וכוללת הפניה למפגשים סינכרוניים ולפעילויות לימודיות א-סינכרוניות. המפגשים והפעילויות במבחר תחומי דעת.
  2. טופס המאפשר לכל תלמיד לכתוב לאחד המורים ולקבל מענה אישי.
  3. קישור לשידורים החיים של משרד החינוך.
  4. טופס בקשה לתמיכה. הבקשות נאספות ונבדקות בכל יום כדי לתת מענה.

אולפנא לאמנויות, ירושלים: "מעז יצא (גם) מתוק"

אולפנא לאמנויות, ירושלים: "מעז יצא (גם) מתוק"

באולפנא לאמנויות (ז-יב) בירושלים השימוש בסביבת ענן ללמידה בשגרה הקל על המעבר ללמידה מרחוק. הלמידה מרחוק הובילה להצלחה פדגוגית

הרכזת הפדגוגית שולי כהן מספרת: בית הספר נמצא זה כמה שנים בתוכנית BYOD "בית ספר דיגיטלי", ובה לכל תלמידה ולכל מורה יש מחשב אישי, ורוב ספרי הלימוד דיגיטליים.
הלמידה מתקיימת דרך סביבת הענן של גוגל, גוגל קלאסרום.
"כאשר עברנו ללמידה מרחוק, בעקבות קורונה, ראינו שמה שהשקענו נושא עכשיו פירות. התלמידות והמורות היו מוכנות ללמידה מרחוק, והמעבר היה חלק יחסית".

שולי כהן מתארת את ההצלחה: "בתקשורת מראים גרפים של עלייה בתחלואה, ואילו אצלנו הגרפים מתארים גל של הצלחה של שילוב טכנולוגיה בלמידה ובהוראה – שלא יכולנו להגיע אליו לולא המשבר. אפשר לראות את הקפיצה הגדולה בשימוש בסביבת הענן עם היציאה ל'חופשת קורונה' וללמידה מהבית, לירידה בזמן הפסח ולעלייה חזרה עם החזרה ללימודים".

מנהלת בית הספר: הדס גודמן
רכזת התקשוב שגית יואלי

דרור ממ"ד, בית הכרם, ירושלים: אימא, מורה, אשת-חיל

דרור ממ"ד, בית הכרם, ירושלים: אימא, מורה, אשת-חיל

בבית הספר היסודי "דרור" ממ"ד בשכונת בית הכרם בירושלים, מחנכת כיתה ד׳ והרכזת החברתית מיכל לוי רשמה לעצמה הצלחה אישית כאשר שמרה על שגרת שני ילדיה הקטנים שנדבקו בנגיף קורונה בד בבד עם שגרת למידה סדירה של ילדי כיתתה.

מיכל לוי מספרת שחששה תחילה שמא לא תוכל להקדיש זמן הן לשני ילדיה הקטנים שחלו ב-COVID-19 הן ל-18 ילדי כיתה ד'.

כדי להתמודד עם המצב ולהכניס את ילדי כיתתה לשגרת למידה מרחוק, בנתה לעצמה סדר יום מאורגן שכלל מערכת שבועית המחולקת לשלושה:

חלק ראשון: בוקר של שיתוף וחוויה
את הבוקר פותחים בזום או באתר בית הספר בחידות ובסיפור שהילדים יוצרים יחד ומפרגנים זה לזה. כך הילדים מתרגלים לפתוח כל בוקר בשיתוף ובצורה חווייתית. לפעמים התלמידים מקבלים קישור לצפייה בסרטון הכנה למפגש בזום.

חלק שני: מפגשי למידה בזום
מיכל מקפידה לשלוח לתלמידים את הקישור בזום באופן פרטי כדי לשמור על פרטיות.
היא שולחת סרטונים והקלטות שבהם היא מסבירה את השיעור לילדים שהתקשו, שלא הבינו או שלא יכלו להתחבר באותה עת.
את הסרטונים היא מעלה לאתר בצירוף משימות (מקצת מהמשימות מקוונות וקצתן עבודה במחברות).

חלק שלישי: למידה בזוגות או בקבוצות כדי לשמור על קשר חברתי
מיכל משתדלת להתייחס לעבודות, לתת מענה רגשי שמתבטא בשיחות אישיות ובמשימות מותאמות לילדים שמתקשים רגשית ולימודית.
היא בטוחה שלהורים לא קל להתמודד עם הלמידה מרחוק ולכן חשוב לה לתת מענה וטיפים להורים ולא ללחוץ עליהם. מיכל מרגישה שהצליחה להכניס את הכיתה לשגרה מסודרת עם נוכחות יפה והגשת עבודות טובות ובזמן, והיא מקבלת תגובות חיוביות מצד ההורים.

"יש לי עוד המון מה ללמד ולהתקדם אך בינתיים לנוכח המצב אני מרגישה מלאת סיפוק ועם כוח רצון להמשיך וליצור עוד דרכים חווייתיות ללמידה מרחוק".

הדרכה ארצית לגננות במגזר הערבי: כשיש ערבות הדדית – אין דבר העומד בפני הרצון

הדרכה ארצית לגננות במגזר הערבי: כשיש ערבות הדדית – אין דבר העומד בפני הרצון

גננות מבוגרות המתקשות טכנולוגית ומעולם לא נעזרו באמצעים טכנולוגיים התקדמו ללמידה מרחוק בעזרת גננות מובילות חונכות.

אנעאם מדהון מפקחת הגנים בירושלים במגזר הערבי מספרת:

  1. בשלב הראשון נעשתה הדרכה מפורטת לכל הגננות במפגש של שעתיים. בתום ההדרכה עדיין נותרה קבוצה של גננות שהתקשו בבניית מרחבי למידה מרחוק.
  2. קבוצה של גננות מובילות עברו הדרכה שנייה מעמיקה יותר כדי שיוכלו לסייע לגננות המתקשות לבנות מרחב דיגיטלי כמו גם לסייע להן להעשיר את המרחבים שלהן ושל האחרות.
  3. שלוש גננות שלא הייתה להן כל נגיעה לאמצעים טכנולוגיים זכו לחניכה פרטנית באמצעות המדריכות והגננות המובילות ובליווי סאטי חלילה וצוות ההדרכה שלו.

למרבה הפלא, כעבור עשרה ימים כבר היה לגננות האלה מרחב למידה עשיר בתוכן. עתה הגננות מרוצות מאוד מהתוצאה: המרחב הדיגיטלי מסייע להן רבות בלמידה מרחוק וקל להן להעשירו בחומרי הוראה ובעיקר ליצור קשר יומי ואיכותי עם הילדים.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.