למידה מרחוק: אתם שואלים - אנחנו עונים

חזרה
חזרה לראש הדף

למידה סינכרונית

למידה ברשת המתקיימת בזמן אמת. המורה והתלמידים נמצאים באותו מרחב לימודי מקוון (כיתת לימוד סינכרונית, יישומון שיח סינכרוני, צ'אט וכדומה) אך לא באותו מרחב פיזי (מקומות גאוגרפיים מרוחקים).

שיעור המופעל במועד קבוע מראש (בזמן אמת) כשהמורה והלומדים נמצאים במקום גאוגרפי מרוחק זה מזה. השיעור מותאם לפעילות לימודית של מורה מול לומדים לחניכה אישית, לחניכה בקבוצות קטנות או לכיתת לימוד.

במרחב הפדגוגי ריכזנו בעבורכם כלים דיגיטליים לתקשורת עם התלמידים דרך ZOOM, WEBEX, Google Meet, Microsoft Teams, חדר כיתה מקוון במשו"ב, קלטורה, אדיופייג'. לכל אחד מן הכלים תוכלו למצוא הסברים וסרטוני הדרכה למשתמש במרחב הפדגוגי.

בכל יום מתקיימות הדרכות מקוונות לכלים שישמשו אתכם ליצירת קשר רציף עם התלמידים ולקיום שיעורים סינכרוניים. רישום להדרכות נעשה במרחב הפדגוגי – הדרכות מקוונות. משך כל הדרכה כשעה.

אפשר להשתמש בפונקצייה של הקלטת שיעור בכלי הווידאו הסינכרוניים כדי להקליט שיעורים.

חזרה לראש הדף

למידה א-סינכרונית

הלומד יכול ללמוד בזמן ובמקום הנוחים לו, בלא תלות בלוח הזמנים של המורה. האינטראקציה העיקרית של הלומד היא עם תכנים דיגיטליים, כלים דיגיטליים ועם תלמידים עמיתים השותפים ללמידה.

בקישור מוצגים עקרונות של דגם ללמידה מרחוק של שיעור א-סינכרוני.

מומלץ לשלוח את משימות הלמידה מראש כדי לאפשר לתלמידים ולבני המשפחה גמישות בתכנון הזמן.

לא. אם לא סוגרים את החדר ומתנתקים נכון, תלמידים אחרים וגורמים אחרים יוכלו להיכנס למפגש להפריע ולהתנהג שלא כיאות.

השילוב המיטבי בין למידה סינכרונית ללמידה א-סינכרונית משתנה מכיתה לכיתה. חשוב לשמור על איזון יחסי שבו חלק מהזמן מוקדש ללמידה סינכרונית (בעיקר חלק השיעור שהוא הקניה או שיחה) וחלקו ללמידה א-סינכרונית (תרגול, יישום, למידה עצמית).

Webex, Microsoft Teams, Kaltura, Google Meet, ZOOM הם כלים דיגיטליים לקיום שיחת וידאו ומפגש כיתה וירטואלי. הסבר לפתיחה והדרכה לשימוש אפשר למצוא בקישור הבא.

אני מחפשת רעיונות לדגמי הוראה דיגיטליים בתחום הדעת שלי. מהיכן אוכל לשאוב רעיונות?

במאגר דגמי ההוראה קיימים שיעורים לדוגמה שאפשר להפעיל בלמידה מרחוק בשיעורים א-סינכרוניים. אפשר להתאים את הדגמים לתחומי תוכן שונים.

חזרה לראש הדף

משמעת בשיעורים סינכרוניים

תלמיד שהתנהג בצורה לא ראויה יש להוציאו מהמפגש.
אם התלמיד זוהה על ידי המורה, יש לעשות את הפעולות האלה (על פי ההנחיות שגובשו בשפ"י וביחידת אבטחת מידע של משרד החינוך):

  • להעביר דיווח למנהל בית הספר; במקרים חמורים כגון העלאת תכנים פורנוגרפיים, אלימות וכיו"ב יש לשלוח עותק מהדיווח למפקח בית הספר ולדווח גם למוקד.
  • לתת טיפול משמעתי לתלמיד לפי הכללים הנהוגים בבית הספר ולפי הנחיות שפ"י בשגרה ולעדכן את ההורים על נסיבות המקרה.

אם אדם זר או לא מזוהה נכנס לשיעור המקוון – המורה ינסה להוציאו מהכיתה. אם לא הצליח, עליו לסיים מייד את המפגש ולעשות את הפעולות האלה:

  • לדווח למנהל בית ספר לפי חומרת המקרה ולשלוח עותק למפקח בית הספר.
  • מנהל בית הספר ידווח למוקד 105 (המוקד הלאומי להגנה על ילדים ברשת) כדי לתחקר את האירוע ולהעביר את פרטי המקרה לחקירה משטרתית במידת הצורך.

לדווח על המקרה למוקד מנהלת יישומים מתוקשבים בטלפון: 03-6906600.

יש לפעול לקיום מפגש וירטואלי על פי הנחיות משרד החינוך כדי להקטין משמעותית את הסיכוי להפרעות מסוג זה, לדוגמה:

  • פתיחת חדר בהזדהות משרד החינוך אם בית הספר בחר להשתמש בפלטפורמה של חברת ZOOM
  • שימוש בחדר המתנה – תנאי לכניסה לשיעור
  • שימוש בקוד (סיסמה) לשיעור
  • הגבלת יכולת שיתוף המסך למורה בלבד

משרד החינוך יעקוב אחר כל האירועים החריגים באמצעות הפיקוח, אגף שפ"י ומינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע.

  • המשרד יוודא שכל המקרים שדווחו מטופלים.
  • המשרד יפרסם את האירועים, המסקנות ודרכי הטיפול בהם באתרי משרד החינוך כדי להעלות את המודעות בקרב המורים, התלמידים וההורים.
  • המשרד ידאג להעמקת הידע בנושא בפעילות שוטפת הנעשית עם צוותי החינוך בבתי הספר (הדרכות מקוונות, חומרי עזר והשתלמויות).

המשרד יקיים בקרה מדגמית כדי לוודא שההנחיות מיושמות בבתי הספר.

האם עליי לרשום נוכחות בשיעורי הזום בכל יום?

על המורים לקיים רישום נוכחות של המשתתפים ולציין אילו תלמידים משתתפים בשיעורי וידאו שנקבעו במערכת, מי הגיש משימות ומי השלים אותן. תיעוד הנתונים נועד למעקב אחר המשתתפים בלמידה וייעשה כמקובל בשגרת למידה. 

תלמיד לא ייענש אם לא ישתתף בשיעור סינכרוני או אם לא יוכל להשלים משימה שנקבעה. על המורה ליצור קשר עם התלמיד ולברר לאיזו תמיכה נזקק כדי להשלים את המשימות או להשתתף במפגשים.

חזרה לראש הדף

מאגר ההקלטות (VOD)

מרחב הפדגוגי במערכת השידורים נמצא מאגר ההקלטות. אפשר לאתר הקלטות לפי כיתה, תחום דעת, שפה או טקסט חופשי. אם נחפש למשל כיתה ד', מתמטיקה בשפה העברית, נקבל 14 שיעורים ואף יותר.

היכנסו אל לוח השידורים של אקדמיה ברשת. אפשר גם לצפות במאגר שידורים שכבר שודרו על ידי בחירה באיתור שידור. כמו כן יש ריכוז של שידורים מומלצים לפי שלבי חינוך.

מערכת שידורים לאומית היא מערכת הפועלת מגן הילדים ועד כיתה י"ב בשפה העברית ובשפה הערבית ובה מערך סדור של הרצאות במבחר תחומים ובהם מקצועות לימוד, העשרה ופעילויות הפגה, שידור ישיר ו-VOD. השיעורים ניתנים על ידי מיטב המורים, עוברים מערכת בקרה קפדנית (הן ברמת הדיוק הפדגוגי הן ברמה ההפקה) וכוללים שלל עזרי המחשה והדגמה דיגיטליים. מערך זה עומד לרשות המורים, והם יכולים לשלב את השידורים במסגרת מערכת השעות היומית או השבועית. מערכת השידורים מותאמת לתוכניות הלימודים בכל אחד מהמקצועות המשודרים.

השימוש בשידור המוקלט מאפשר גיוון בהוראה וחשיפה לנושאים שונים המסייעים לקידום הלמידה על פי תוכנית הלימודים.

חזרה לראש הדף

הכנה לבגרות

המיקודים המעודכנים מתפרסמים למורים במרחב הפדגוגי, והתלמידים יכולים למצוא אותם בפורטל תלמידים.

היכן אפשר למצוא שידורי הכנה לבגרות לפי מקצועות הליבה?

שידורי הכנה לקראת בחינות הבגרות מתקיימים בכל יום במתכונת של שידורים חיים במסגרת מערכת השידורים הלאומית. נוסף על כך קיים מאגר הקלטות של שיעורים לפי תחומי דעת.

חזרה לראש הדף

תכנים דיגיטליים

המרחב הפדגוגי מנגיש ומזמן מגוון רעיונות, פעילויות מתוקשבות, הרצאות, סרטונים, יישומונים, משחקים וכלים דיגיטליים בתחומי הדעת השונים ולפי שלבי חינוך. חומרי ההוראה והלמידה נבחרים מתוך פריטי תוכן של משרד החינוך, של ספקי תוכן ומתכנים ברשת. כל הפריטים עוברים מיון וסינון על ידי מדריכי המפמ"ר ורובם חינמיים.

במרחב הפדגוגי ישנם קישורים למשימות אורייניות מתוקשבות. המשימות מחולקות לפי שלבי חינוך. כמו כן ישנם דגמי הוראה דיגיטליים רבים.

חזרה לראש הדף

Google Classroom

את כל האפשרויות ליישום שיעור א-סינכרוני במרחב למידה כיתתי, לרבות בסביבת Google Classroom אפשר למצוא בפורטל עובדי הוראה בדף מרחב למידה דיגיטלי כיתתי כולל מדריכים כיצד לפתוח כל מרחב וכיצד להשתמש בו.

לוחצים על הוספה ועל אִיקון האטב להוספת מסמכים.

משרד החינוך מעמיד לרשות עובדי ההוראה מערכת ZOOM עם הזדהות אחידה. מערכת זו מאובטחת. לרשותכם הנחיות אבטחת מידע.

בקישור הבא תמצאו מדריך להורדת ZOOM לטלפון הנייד.

בבית הספר שקד ברעננה הצוות החינוכי ידע שההורים אינם אמורים להיות המורים ולכן בנה תוכנית המדמה שיעור בכיתה פיזית. המורים נפגשים עם התלמידים להקניה של נושא במשך 25-20 דקות. לאחר מכן התלמידים מקבלים משימה עצמית של 25-20 דקות לביצוע. המורה נשארת בחדר זום לתמיכה במתקשים ולעזרה להם. ילד ש"נתקע" יכול להיכנס חזרה לחדר, לשאול שאלה ולקבל מענה מהמורה. לסיום הילדים שולחים את המשימה למורה, המורה בודקת ונותנת עזרה ומשוב ב"שיעור פרטני" למתקשים. המתקדמים מקבלים משימות מתקדמות לעבודה עצמית.

לא. אסור לבטל את חדר ההמתנה מאחר שבאמצעותו מוודאים שהמשתתפים בשיעור הם אכן התלמידים שאמורים להיות בו ולא גורמים אחרים העלולים להתנהג בצורה לא נאותה ולהסב נזק.

הגופים הרגולטורים בישראל, הרשות להגנת הפרטיות ומערך הסייבר הלאומי לא פרסמו הנחיות האוסרות שימוש בזום. פרסמנו הנחיות אשר הקפדה עליהן מאפשרת שימוש בטוח בזום כמו גם במערכות דומות.

מומלץ להתחבר לזום דרך הקישור של המשרד בהזדהות אחידה

חזרה לראש הדף

דוגמאות מהשטח

בית הספר יזרעאליה קיימו מחנכות הכיתות מפגשים מקוונים עם ההורים ובהם רתמו אותם והפכו אותם לשותפים במעבר ללמידה מרחוק. כל מחנכת הסבירה במפגש כיצד תיעשה הלמידה מרחוק, וכך נוצרה אווירה של שיתוף ומעורבות ההורים.

בחטיבת הביניים מיכה רייסר בראשון לציון שמים דגש על תקשורת עם התלמידים בכל הערוצים: ואטסאפ, פורומים, זום, מודל. בכל ערוץ המורים עונים לתלמידים ותומכים בהם לימודית ורגשית. המורים משתדלים לתת לילדים תחושה של הצלחה, הם לא לוחצים אלא נותנים מרווח נשימה בהגשה ומשתדלים להעסיק אותם בלמידה.

בבית הספר היסודי ב"מרחבי אשכול" במועצה אזורית אשכול שלחה אחת המורות לתלמידי הכיתה מערכת שעות ריקה כשלצידה מגוון הצעות לפעילויות, למשימות ולשיעורים מקוונים מוקלטים. כל ילד בנה לעצמו מערכת שעות אישית ללמידה מרחוק ושלח למחנכת עותק. כעבור שבוע הילדים וההורים דיווחו על מוטיבציה ללמידה.

חזרה לראש הדף

זכויות יוצרים

מפגש בכיתה שווה ערך למפגש שמתקיים בגן. לכן הגננת יכולה לספר סיפורים, להשמיע שירים ואף להשתמש במגוון תמונות במצגת. כמובן עליה לציין את מקור היצירות.
עם זה אסור להפיץ הקלטות של מפגשים שבהם היה שימוש ביצירות ואסור להעלותם לאינטרנט.
מהייעוץ המשפטי של משרד החינוך נמסר כי בשעת חירום אפשר להשתמש ביצירות אומנים, וכי יש לפעול על פי כללי הגילוי הנאות, דהיינו, לציין את שם המחבר, האומן, הסופר וכדומה.
להלן קישור לחוזר מנכ"ל העוסק בשמירה על זכויות יוצרים.

הורים ולמידה מרחוק

נשאלתי על ידי הורים מה הם יכולים לעשות כדי לתמוך בלמידה של ילדיהם מרחוק

כך תוכלו לתמוך בלמידה מרחוק של ילדיכם:

  • עודדו את פיתוח מיומנויות הניהול העצמי שלהם.
  • דאגו לסביבה שתורמת ללמידה (גישה לטכנולוגיה, מרחב בטוח ושקט בשעות היום).
  • הכירו את הכלים הדיגיטליים ואת סביבות הלמידה שילדיכם ישתמשו בהם במהלך הלימוד מהבית.
  • עזרו להם ליצור סדר יום עם לוח זמנים שגרתי ויום-יומי, כולל איזון בין פעילויות למידה ופנאי.
  • היו מעורבים בשיחה איתם על החומר שנלמד בשיעורים, על מטלות שניתנו או כאלה שיש להגיש.
  • פקחו על הזמן שהוקדש ללימוד מקוון ולא מקוון, כולל משתנים כמו זמני הלמידה מועדפים (בוקר, אחר הצוהריים, ערב).
  • אפשרו במהלך היום גם זמן לוויסות רגשי – פעילות גופנית, פעילות יצירה, שיחה, משחק.
  • בכל בעיה שעולה, צרו קשר עם המורה.

אולי תתעניינו גם ב...

הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!