דלג אל

עלון יוני

חזרה
חזרה לראש הדף

דבר מנהלת האגף

דבר מנהלת האגף

מפקחים, מנהלים, צוותי חינוך, טיפול וסיוע יקרים,

זרעי קיץ כבר נישאים ברוח, השמיים שוב כחולים, השמש זורחת, מידות החום עולות, החיטה מצהיבה וצומחת וחג השבועות כבר כמעט כמעט כאן.. אנחנו כאן, שוב נושאים עיניים לשמיים בערגה ובתפילה לקראת הקיץ שהולך להיות, להשבתם הביתה של החטופות והחטופים, לחזרה בבריאות של החיילות והחיילים, להחלמה מהירה לכל הפצועים והנפגעים ובכלל לימים טובים יותר.

בסוף החודש הקודם התקיים וובינר בנושא בינה מלאכותית בחינוך המיוחד – הוובינר השלישי מטעם האגף לחינוך מיוחד בשנה זו. תודה רבה לכל עובדי ההוראה והמטפלים הרבים שלקחו חלק במפגש משמעותי זה, הפותח צוהר לעולם המופלא של הבינה. אנו באגף לחינוך מיוחד רואים חשיבות רבה בהטמעה וקידום כלי הבינה המלאכותית עבור תלמידים עם מוגבלות והצוותים המלווים אותם ומשום כך נושא זה יהווה חלק מתוכנית העבודה של האגף לקראת שנת הלימודים הבאה. כפי שהבטחנו, מצורף במדור 'חדש ומתחדש באגף' זרקור ובו הקלטה של הוובינר וכן הרחבה והעמקה של התכנים שהוצגו בו.
החודש, במדור 'מדברים מהשטח' מחוז תל אביב משתף במגוון של חומרים מתוך כלל העשייה הרחבה והעשירה הנעשית במחוז. בעלון מוצגים גם תכנים בנושאי החגים הקרבים, וכן מידע בנושא ספרייה בהקשבה וקריאה דיאלוגית. תכנים אלו יוכלו לסייע לכולכם, צוותי החינוך והטיפול, להרחיב את מאגר הרעיונות, הפעילויות והכלים שבידיכם.
6.6 ה - BLIND DAY המצוין בחודש זה, הוא יום המודעות לקהילת האנשים עם מוגבלות בראייה בישראל. במדור 'אירועים וימי ציון' ניתן לעיין בתהליך התמודדותם של תלמידים ובוגרים עם מוגבלות בראייה בישראל ובהצלחותיהם בזירות החיים השונות.
מוזמנים לעיין בתכני העלון, להתרשם משפע הכלים והפעילויות המוצגים בו עבורכם, צוותי החינוך והטיפול בחינוך המיוחד.
'זרעי קיץ באים בנחיריים', מעוררים בכולנו ערגה וכמיהה להמשך עשייה פורייה, לסיום נינוח של שנת הלימודים ולקיץ של שלום ושל רוגע.

יחד אתכם ובשבילכם!
בהערכה רבה,
תמי אומנסקי וצוות האגף לחינוך מיוחד

חזרה לראש הדף

מדברים מהשטח

בכל חודש יציג מחוז אחר את עשייתו
והחודש - מחוז תל אביב יציג את עשייתו הענפה והעשירה.

בית ספר "גיל" בתל אביב.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם מוגבלות על הרצף האוטיסטי.

אנו מביאים בפניכם מודל ייחודי ויישומי לניתוח התנהגות המתקיים בבית ספר "גיל" זו השנה החמישית, על ידי היחידה לניתוח התנהגות בבית הספר.

מתי"א בת ים.

להלן מצגת חוסן בגיל הרך המייצגת את העשייה בתחום בשנה מורכבת זו בבת ים וכן קלפי-חוסן שפותחו ע״י גלי ברק לוינזון וגלי נאור זידמן והופצו לגני הילדים בעיר.

בית ספר "יהודה הלוי" בנתניה.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם משכל גבולי ומוגבלות שכלית התפתחותית קלה ותלמידים על הרצף האוטיסטי.

בתקופה מאתגרת זו של המלחמה על הבית, תלמידי וצוות ביה"ס "יהודה הלוי" בנתניה, לוקחים חלק פעיל בשותפות להחזרת החטופים ולחיזוקם של חיילי צה"ל.

ביה״ס "שחף" נמצא בתוך ביה״ח הפסיכיאטרי "אברבנאל" בבת-ים.
אוכלוסיית היעד: נערים המאושפזים בשלוש מחלקות הנוער בבית החולים.

צוות בית הספר הטמיע כלי של בינה מלאכותית לצורך כתיבת מערכי שיעור עבור מורי בית הספר. במסגרת התהליך, נדגמה רמת ההטמעה של התהליך באמצעות שאלון.

מרי גרבי, בית ספר "יעד" בבת ים.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם לקויות למידה מורכבות.

שילוב בינה מלאכותית יוצרת בחינוך המיוחד מאפשר להפוך את תהליך ההוראה לחוויה מעשירה, מעניינת, מותאמת אישית ורלוונטית הן עבור המורים והן עבור התלמידים.

בית ספר "עמל" בחולון.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קלה ובינונית.

בבית ספר "עמל" הוקמה גינה לימודית במטרה לטפח את הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות של הלומדים וכן לאפשר להם מעורבות פעילה בתהליכים השונים אותם הם לומדים.

כיתת רימון מבית ספר ״קורצ׳אק״ בפתח תקווה.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם מוגבלות שכלית קלה ולקויות למידה מורכבות.

תלמידי בית ספר "קורצ'אק" יזמו פרוייקט חברתי לגיוס כספים. הם הפיקו "יריד אביב" למכירת ציוד ותרמו את הכסף שנאסף עבור קייטנת פורים לילדי קיבוץ ״רעים״ המפונים מביתם.

תיכון "מיתרים" בחולון.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם לקויות למידה.

בתיכון "מיתרים" הוקם לאחרונה מרכז מבקרים הפועל כבית קפה ומעניק חוויה והתנסות בליקויי למידה. לאירוע הפתיחה המרגש הגיעו אסף גרניט ואמו עדנה אשר שיתפו בסיפורם האישי.

בית ספר "שחפים" בנתניה.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם הפרעות נפשיות ורגשיות.

עגלת קפה קהילתית בבית הספר "שחפים" היא מיזם שמטרתו לחשוף את התלמידים לעולם היזמות החברתית והעסקית, להקנות להם כישורי חיים ולסייע להשתלב בקהילה.

בית ספר "ונצואלה" בתל אביב.
אוכלוסיית היעד: תלמידים עם לקויות מורכבות.

במסגרת התכנית אנחנו בונים קירות צומחים בבית הספר. הראשון ביניהם בצורת דגל ישראל. התלמידים מנגרים, צובעים פחיות שימורים ממוחזרות, ממלאים בהן אדמה ושותלים צמחים. התוכנית התקיימה בתמיכה של "איגודן".

חזרה לראש הדף

הודעות נהלים והנחיות

לפניכם הודעות, נהלים והנחיות הרלוונטיים לעבודתכם בחינוך המיוחד. כמו כן מוצגים חוזרי מנכ"ל רלוונטים.

  • ללמוד עם הלב – לקות למידה והפרעת קשב
    מוזמנים לעיין בתקצירי ההרצאות מיום העיון בנושא: "ללמוד עם הלב – לקות למידה והפרעת קשב". מפגש בין מספר דיסיפלינות ופרקטיקות בתחום הטיפול בילדים עם לקויות למידה אודות החיבור בין רגש ללמידה

חוזרי מנכ"ל

חזרה לראש הדף

על שולחן משרד החינוך והמינהל הפדגוגי

בכל חודש יוצגו פה תכנים הרלוונטיים לחינוך המיוחד:

  • חומרי הוראה ומידע מאגפי המינהל הפדגוגי
  • סקירות ומחקרים הקשורים להוראה בחינוך המיוחד
  • וסק;ופ - מאגף מחקר פיתוח ניסויים ויוזמות, מינהל חדשנות וטכנולוגיה
  • הסקירה מציגה גישות להערכה חלופית עבור תלמידים עם מוגבלויות בשני היבטים
    הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית מוקדשת למאמר המציג את המושג אינטליגנציה דיגיטלית (digital intelligence) ומסביר את חשיבות ההירתמות של סגלי הוראה לפיתוחה בקרב תלמידי דור האלפא.
  • הכלה למעשה - מוריה טלמור משוחחת עם אפרת פרוסט – מדריכה מחוזית להכלה במחוז תל אביב
    במהלך הפרק מציגה אפרת את תפיסת העולם שלה אודות קשרי מורה-תלמיד, ואת ההשלכות הפרקטיות של תפיסת עולם זו על תהליכי ההיכרות המעמיקים עם התלמידים ועם הכיתה
  • ״היופי שבפגום״
    מה זה אומר? (קשה להסביר) ואיך זה קשור לחינוך?
    סק,ופ וואבי-סאבי. גיחה קטנה ליפן.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.